یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آقای قاسمی

پژوهشگر حوزه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی و جمعیت اعلام کرد: ۹۵ درصد از آمار سقط جنین، جنایی است و به صورت ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی در کشور انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست فرهنگی پژوهشی تبیین گفتمان سازی و الگوی کنشگری خانواده و جمعیت با حضور صالح قاسمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی و مباحث جمعیت، یکشنبه در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

قاسمی با اشاره به مطالبات موکد و مکرر رهبر معظم انقلاب درباره موضوع جمعیت، گفت: موضوع جمعیت در نگاه رهبری بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد به طوری که در یک دهه اخیر رهبر انقلاب، ۵۵ بار در موضوع جمعیت تاکید و تذکر داشته اند.

وی ادامه داد متأسفانه نرخ رشد جمعیت در کشور ما سیر نزولی دارد و در سال ۱۳۶۵ میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن، ۵/۶ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۶/۱ درصد کاهش یافته است.

قاسمی اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در میان کشورهای اسلامی است و مقایسه این آمار با روند کاهش موالید در ایران، بیانگر افزایش جمعیت سالمند در کشور است.

این پژوهشگر حوزه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی گفت: با افزایش تعداد سالمندان، روند سالخوردگی ساختار جمعیت در ایران اتفاق می افتد و این موضوع باعث فروپاشی نظام تامین اجتماعی، کاهش نیروی کار و دفاع و همچنین افزایش هزینه سلامت را در بر خواهد داشت.

وی به شاخص های کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود: ناباروری، سقط جنین، تغییر الگوی خانواده، وضعیت فعالیت زنان در ایران، سزارین، مهاجرت و نقشه دشمن از مهمترین شاخص هایی است که در کاهش جمعیت نقش موثر دارند.

قاسمی سقط جنین را یکی از شاخص های کاهش جمعیت عنوان کرد و افزود: ۹۵ درصد از آمار سقط جنین، جنایی است و به صورت ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی در کشور انجام می شود و آمار هولناک تر آن این است که بدانیم؛ ۳ تا ۴ درصد از این آمار فقط مربوط به روابط نامشروع است و ما بقی آن محصول خانواده های مشروع می باشد.

وی به چالش های فردی و خانوادگی بحران جمعیت اشاره کرد و ابراز داشت: مشکلات تک فرزندی، پیامدهای جسمی (انواع بیماری ها)، پیامدهای روحی و روانی(اضطراب و افسردگی)، جمع شدن چترهای حمایتی خانواده از سالمندان، تضعیف روابط و نقشهای خانوادگی و از میان رفتن صله رحم از جمله چالشهای فردی و اجتماعی بحران جمعیت است و کاهش موالید و کاهش جمعیت را به دنبال دارد.

پژوهشگر حوزه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی و جمعیت با اشاره به این مطلب که بسیاری از افراد؛ تربیت تعداد فرزندان کمتر را بهتر می دانند؛ افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد تربیت کودکان توسط والدین انجام می شود و بخش عمده تربیت در اثر روابط بین همسالان اتفاق می افتد.

قاسمی گفت: بسیاری وضعیت اقتصادی نامطلوب را علت بحران جمعیت و کاهش موالید می دانند که تحقیقات و تجربیات عینی نشان می دهد؛ این موضوع صحت ندارد و هر چه به سمت مناطق برخوردار و خانواده های ثروتمند پیش می رویم، وضعیت اسف بار تر است.

وی در پایان نقش مبلغان را در تبیین شاخص های کاهش جمعیت بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و ادامه داد: مبلغان حوزه های علمیه خواهران در عرصه کنشگری جمعیت و تولید محتوای مفید در رسانه، فعال و تاثیر گذار باشند و هر کس از خانواده، اقوام و همسایه ها و از مخاطبان اصلی خود آغاز کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha