پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

حوزه/ سه مقام مذهبی جهان در پاسخ به نامه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اتحاد ادیان را موجب دفاع از اعتقادات و مبارزه با ظلم و افراط‌گرایی دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، جاثلیق گارگین اول، رهبر ارامنه حوزه اچمیادزین، جاثلیق آرام اول کشیشیان، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان و پاتریارک ایلیای دوم، رهبر کلیسای ارتدوکس گرجستان به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور اخیرا در نامه‌ای خطاب به رهبران مذهبی جهان، ضمن محکومیت توهین به قرآن کریم و ساحت مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، خواستار صیانت از اعتقادات مذهبی و همصدایی رهبران جهان در محکومیت این اقدامات موهن شده بود.

هرگونه توهین به ادیان و مذاهب محکوم است

مقام روحانی شاهی آنایان از دفتر جاثلیق گارگین اول رهبر ارامنه حوزه اچمیادزین در پیامی در پاسخ به نامه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: مقر مقدس اچمیادزین از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نامه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به گارگین دوم، پاتریارک اعظم و کاتولیکوس ارامنه جهان که در آن همه رهبران دینی را به محکوم کردن هرگونه سخنان گروه‌های افراط گرا در اهانت نسبت به کتاب مقدس مسلمانان قرآن و پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرا خوانده بود، را دریافت کرد.

وی افزود: کلیسای حواریون ارمنی از جانب مقر مقدس اچمیادزین و پاتریارک اعظم کاتولیکوس ارامنه جهان، تقریباً از تمام تریبونهای رسمی بین کلیسایی و بین ادیانی، دائماً بیان کرده است که مدارای مذهبی تا چه حد ضروری است و سخنان و اعمال توهین آمیز گروه‌های دینی و سیاسی افراطی را محکوم کرده است.

مقام روحانی شاهی آنایان اظهار داشت: از این پس نیز، مقر مقدس اچمیادزین به دفاع خود از دیدگاه تساهل و صلح بین ادیان ادامه خواهد داد و پیام نابردباری را که بیان توهین آمیز به احساسات محترمانه مؤمنان همه ادیان که قطعا به تقویت همزیستی مسالمت آمیز و احترام متقابل در نوع بشر کمک نمی کند غیر قابل قبول میداند. دعای ما این است که پروردگار آسمانی به ما عقل عطا کند تا بر چالش‌هایی که امروز همه با آن روبرو هستیم، غلبه کنیم.

ترویج همزیستی مسالمت آمیز و مدارا در میان ادیان

همچنین جاثلیق آرام اول کشیشیان، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان نیز در پیامی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، نوشت: از نامه محبت آمیز شما بسیار سپاسگزاریم. ما نگرانی‌های شما و همچنین، دیدگاه‌های بیان شده در نامه را به اشتراک می‌گذاریم. در واقع، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تحت سلطه انواع گرایش‌ها و ایدئولوژی‌هایی است که اعتبار و ارتباط ارزش‌ها و آموزه‌های دینی را زیر سوال می‌برند. بیشتر از هر زمان دیگری، ادیان به همکاری با یکدیگر و تقویت ارزش‌های اخلاقی و ذهنی مشترک خود که هسته اصلی آموزه‌های آنها را تشکیل می‌دهند، فراخوانده شده‌اند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که احترام متقابل، درک و مدارا بین ادیان باید به نیروی محرکه گفت‌وگو، روابط و همکاری آنها تبدیل شود. در جوامع کثرت گرا، ادیان با مسائل و چالش‌های مشترکی روبه رو هستند که رویکردها و موضع گیری‌های مشترکی را می‌طلبد، مانند: تنزل زندگی خانواده، به حاشیه راندن ارزش‌های معنوی و اخلاقی، توهین به سنت‌ها و مقدسات ارزشی ادیان و مشکلات بحرانی مشابه که باید با هم رسیدگی شود.

رهبر ارامنه حوزه سیلیسی ادامه داد: این دیدگاه شخصی ما بوده است که به وضوح در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و کتاب‌های خود در زمینه‌های بین مذهبی و محافل بین‌المللی بیان کرده‌ایم. موضع کلیسای ارامنه نیز همین بوده است و با این برداشت و تعهد، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی با مشارکت فعال جامعه ارامنه جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو با مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که ما از طریق این گفت‌وگو، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و اظهارات مشترکی را ارائه کرده‌ایم؛ ما باید این روند مهم را ادامه دهیم. خداوند متعال شما را در مشارکت در ترویج همزیستی مسالمت آمیز و مدارا در میان ادیان تقویت کند.

کمرنگ ساختن ارزش‌های مذهبی نمیتواند اعتقادات مردم را متزلزل کند

پاتریارک ایلیای دوم، رهبر کلیسای ارتدوکس گرجستان نیز در پیامی جداگانه نوشت: کلیسای ارتدوکسی گرجستان بارها نسبت به توهین و جریحه دار ساختن احساسات دینی مسلمانان واکنش نشان داده و اینگونه اقدامات را غیرقابل قبول و عامل تشدید روابط بین مردم می‌داند که شایسته جهان متمدن نیست.

وی تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که اقدامات افراط گرایانه تنها علیه اسلام نیست بلکه ارزش‌های دین مسیحیت نیز بارها مورد توهین قرار گرفته است. متأسفانه، در جهان شاهد جریاناتی در راستای کمرنگ ساختن ارزش‌ها به ویژه ارزش‌های مذهبی هستیم که مورد حمایت برخی از قدرت‌ها است.

رهبر کلیسای ارتدوکس گرجستان یادآور شد: اطمینان دارم اینگونه اقدامات نمی‌تواند اعتقادات مذهبی مردم را متزلزل کند و حتی شاید باعث اتحاد پیروان ادیان مختلف برای دفاع از اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و انسانی شود. در این راستا ما باید راهکارهای مناسب را پیدا کنیم و به بی‌تفاوتی، هیچ انگاری و افراط گرایی پاسخ بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha