دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور شهید صیاد خدایی، اعلام کرد: چند نفر در ارتباط با این موضوع شناسایی و قرار قانونی هم صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی (ع) و تشکر از میزبانی و مهمان‌نوازی برادران و خواهران عراقی،درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور شهید صیاد خدایی و اینکه آیا فرد جدیدی در این رابطه شناسایی شده است؟ گفت: یاد این شهید عزیز را در ایام اربعین گرامی می‌داریم و امیدواریم با اهتمامی که سربازان گمنام امام زمان (عج) و تلاشی که واحد قضائی دارند، عناصر اصلی دستگیر شوند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تحقیقاتی مقدماتی در این پرونده انجام شده و تحقیقاتی بسیاری قوی هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این ترورها غالباً شبکه ای هستند، گفت: بر همین اساس نیاز به بررسی‌های مجدانه وجود دارد و به محض وصول نتایج، اعلام خواهد شد.

ستایشی ادامه داد: چند نفر در ارتباط با این موضوع شناسایی و قرار قانونی هم صادر شده است.

اقدامات انجام شده برای آزادی حاجی ایرانی

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای آزادی حاجی ایرانی در عربستان، گفت: برادر عزیزمان آقای خلیل دردمند در مراسم حج امسال از ناحیه مأموران امنیتی عربستان بازداشت می‌شود و متأسفانه این بازداشت علی‌رغم اینکه از طریق مسئولان عالی سیاسی و قضائی به مبادی ذی‌ربط اعلام شده، منتهی به نتیجه نرسیده است و این تلاش‌ها ادامه دارد و خواسته شده نسبت به تعیین تکلیف اعاده این فرد بیگناه اقدام عاجل صورت گیرد. اقدامات کنسولی هم برای این شهروند در حال پیگیری است.

صدور سند مالکیت جزایر سه گانه به نام دولت

سخنگوی قوه قضائیه درباره حق حاکمیت جمهوری اسلامی بر جزایر سه‌گانه هم گفت: اقدامات مؤثر و قاطعی سازمان ثبت اسناد در جهت تثبیت مالکیت رسمی جزایر صورت داده است و در راستای صیانت از منابع ملی، اسناد مالکیت جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی به نام جمهوری اسلامی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این مالکیت بر اساس مقررات داخلی هم تثبیت شده است. حد نگاری جزایر با همکاری دستگاه‌های مسئول و ذی مدخل از وظایف دستگاه قضائی است.

آخرین وضعیت دادگاه اکبر طبری

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت برگزاری دادگاه اکبر طبری اظهار کرد: پرونده فرد مورد نظر با پذیرش اعاده دادرسی در شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک مطرح است و مقید وقت نظارت به ۱۸ مهر است. متهمین دیگری هم هستند که دو نفر در رابطه با واخواهی و پرونده ۷ نفر هم در مرحله رسیدگی است. پرونده دوم هم ۲۶ مهر ماه رسیدگی می‌شود.

وضعیت پرونده مهدی تاج

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انتصاب مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال حواشی را به واسطه برخی پرونده‌ها داشت، این فرد اعلام کرده که اتهامات وی نباید در دستگاه قضائی رسیدگی می‌شد، این فرد چطور تأیید صلاحیت شده و آیا اتهامی متوجه او هست؟ گفت: در رابطه با این حوزه، اولاً حساسیت نسبت به این موضوع و در این مقطع زمانی روشن است‌. در راستای هر انتخاب درون سازمانی مثل فدراسیون و ...، استعلامات بر اساس مقررات موضوعه از سوی مرجع برگزاری انتخابات و ناظر صورت می‌گیرد. یک استعلامی در این زمینه صورت گرفته و پاسخ لازم هم به فدراسیون مربوطه داده شده است و فدراسیون بررسی و اعلام نظر کرد و جمع‌بندی بر این شد که فرد مدنظر در انتخابات شرکت کند. نسبت به نتیجه نفیاً و اثباتاً سخنی نداریم. اجازه بدهید پرونده‌ها را بررسی و بعد اعلام کنیم.

وی افزود: در مرحله دادسرا چون تحقیقات محرمانه است به آن نپردازیم بهتر است.

تکذیب تخلفات بستگان یکی از وزرا

ستایشی در رابطه با ارجاع گزارش تخلفات بستگان یکی از وزرا از سوی یک نماینده، گفت: وزیر اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد و چنین گزارشی هم به قوه قضائیه ارسال نشده است.

پرونده فوت بانوی مریوانی

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پیگیری‌های قضائی پرونده فوت یک بانوی مریوانی گفت: فردی به اسم هوران قادری اقدام به گروگانگیری کرده و قصد تعرض به این خانم را داشته است. این زن از طبقه دوم ساختمان به پایین پرت می‌شود و موجبات انتقال این فرد را به بیمارستان سنندج فراهم می‌کنند اما در نهایت به دلیل شدت جراحات فوت می‌کند. مأموران انتظامی با نظر قضائی به منزلی که فرد گروگانگیر در آن مخفی شده بود می‌روند و گروگانگیر را دستگیر می‌کنند و اکنون در زندان به سر می‌برد.

صدور قرار تعلیق مجازات کارگران آذراب

وی درباره محکومیت ۱۷ نفر از کارگران آذراب هم گفت: نگاه قوه قضائیه این نیست که واحد تولیدی تعطیل و مشکلات برای کارگران ایجاد شود. نسبت به این موضوع باید گفت اتهام این افراد اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برگزاری یک‌ تجمع غیر قانونی در شرکت آذراب است و سابقه تکرار هم داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: قوه قضائیه با رأفت اسلامی و به صورت کریمانه به آنها نگاه کرد. این افراد ایراد به مدیریت داشتند.

ستایشی ادامه داد: این متهمان به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. تحمل سی ضربه شلاق تعزیری که به سی میلیون ریال تبدیل شده است. با توجه به وضعیت و نگاه کریمانه و اینکه سابقه نداشتند حبس به جزای نقدی ۷ میلیون تومان تبدیل شده است و قرار تعلیق مجازات صادر شده و این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند. پرونده قابلیت تجدیدنظر دارد. ۴ نفر هم به لحاظ اینکه دلایل مکفی در پرونده‌شأن نداشتند، تبرئه شدند.

ارسال پرونده تخلفات شهرداری و شورای شهر لواسان به دادگاه تا پایان شهریور

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری و اعضای شورای شهر لواسان گفت: این پرونده در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مطرح رسیدگی بوده و با نقصی که گرفته شده بود، پرونده به شعبه ۱۵ بازپرسی ارسال شده بود. تا پایان شهریور قول دادند پرونده را به دادگاه کیفری یک ارسال کنند.

دستور رئیس قوه قضائیه برای احصای حقوق عامه

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص دستور رئیس قوه قضائیه به دادستانی کل کشور در رابطه با احصای حقوق عامه گفت: حقوق عامه برای ما واجد ویژگی‌های خاصی است. برای شناسایی مصادیق حقوق عامه، اقدامات خوبی انجام شده است. معاون حقوق عامه با مراکز پژوهشی خاص و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌هایی از جمله محیط زیست و ... مبادرت به بررسی مصادیق حقوق عامه کردند.

وی از اختصاص ۵ کارگروه به احصاء اولویت‌های عامه خبر داد و گفت: این کارگروه‌ها به مباحثی از جمله خانواده، هوای پاک، منابع طبیعی و ... اختصاص یافته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha