سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ترکان

حوزه/ هانیه ترکیان کارشناس دینی مقیم ایتالیا گفت: زمانی که مدیران رسانه های غربی بر اساس سیاست هایشان نخواهند خبری را پوشش دهند، کار سخت می شود. چرا که اصل رسانه ها دست خودشان است و جهان اسلام و تشیع باید برای تقویت فضای رسانه ای چاره اندیشی کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، خانم هانیه ترکیان بانوی کارشناس دینی ایرانی-ایتالیایی است که سال هاست در کشور ایتالیا اقامت دارد. این بانوی کارشناس دینی در حال حاضر مشغول فعالیت های فرهنگی در ایتالیا است و بیشتر مخاطبان او غیرمسلمان ها هستند. وی سعی می کند تصویر صحیحی از اسلام و سیاست های نظام مقدس جمهوری ایران را برای مردم ایتالیا در فضای حقیقی و مجازی ارائه دهد. وی در رقابت با شبکه عظیم رسانه ای غرب تنها راه معرفی اسلام را همکاری و همبستگی مسلمانان و ایجاد فضای مستقل مجازی برای بیان حقایق اسلام و محور مقاومت می داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس بین الملل حوزه به بررسی انعکاس رسانه ای سفر مهم آیت الله اعرافی به واتیکان در کشور ایتالیا و شرایط نابسمان مردم در کشورهای غربی در سایه سیاست سیاستمداران این کشورها پرداخت.

هانیه ترکیان با اشاره به سفر مدیر حوزه های علمیه ایران به واتیکان گفت: دیدار آیت الله اعرافی از واتیکان و ملاقات با پاپ و برخی از شخصیت های دیگر بسیار با اهمیت بود، اما متاسفانه رسانه های غربی هر خبری را که به نفع اسلام و یا ایران باشد را سانسور کرده و یا کم رنگ جلوه می دهند.

وی ادامه داد: این خبر در محیط رسانه هایی که با یکدیگر همکاری داریم، انعکاس پیدا کرد، اما نه آن طور که شایسته این رویداد مهم بود.

شیطنت رسانه‌های ایتالیایی در پوشش خبری دیدار آیت الله اعرافی و پاپ

ترکیان خاطر نشان کرد: ضعف رسانه‌ای در زمینه بازخورد این خبر در ایتالیا وجود داشت، یکی از دانشجویان من یک راهبه هست و از این دیدار در واتیکان اطلاعی نداشت.

این کارشناس دینی بین الملل افزود: با اینکه خبر دیدار مدیر حوزه های علمیه با پاپ موضوع مهمی بود، رسانه های ایتالیا شیطنت خبری کردند و آن را پوشش ندادند. من خودم در گروه ها و شبکه هایی که عضو بودم این خبر را منتشر کردم، اما قدرت رسانه ای ما ضعیف است. رسانه های اصلی و تلویزیون ایتالیا خبری را در این زمینه پوشش نداد و خبرگزاری واتیکان یکی دو خبر مختصر از این دیدار منتشر کرد.

وی ادامه داد: زمانی که مدیران این رسانه ها بر اساس سیاست هایشان نخواهند خبری را پوشش دهند کار سخت می شود. چرا که اصل رسانه ها دست خودشان است و جهان اسلام و تشیع باید برای تقویت فضای رسانه ای چاره اندیشی کنند.

وی پیرامون برون رفت از کوتاهی رسانه های غربی در پوشش اخبار مهم جهان اسلام گفت: زمانی ما در بحث اقتصادی متکی به غرب و تکنولوژی آن ها در گذشته بودیم، امروز در فضای مجازی نیز به آنها متکی هستیم و این تفکر اشتباه است که ما بتوانیم از فضای مجازی که در اختیار آنها است به نفع خود استفاده کنیم و آن را به دست بگیریم.

ضرورت تاسیس فضای مجازی مستقل برای جهان اسلام

ترکیان گفت: در حال حاضر شاهد تحول و تغییر در جهان تک قطبی با محوریت آمریکا هستیم و جهان به سمت چند قطبی پیش می رود. امروز قدرت هایی چون ایران، چین، روسیه و هند و خیلی از کشورهای دیگر به دنبال استقلال و بیرون آمدن از فضای وابستگی به غرب هستند.

وی تصریح کرد: ما باید فضای مجازی مستقل را تاسیس کنیم که در عین حال که به غرب وابسته نیست، اما ارتباطات خودش را با سایر مردم جهان حفظ کند، همانطور که وقتی روسیه تحریم شد، آنها شبکه مالی جدا از شبکه مالی غرب را تاسیس کردند و امروز ایران هم برای دور زدن تحریم وارد شبکه مالی روسیه شده است.

مردم اروپا در حال حاضر از مردم بقیه کشورها مستضعف ترند

وی در خصوص شرایط خفقان و عدم آزادی بیان در غرب گفت: مردم اروپا و آمریکا از سیاست های غرب خسته شدند و به نظر من مردم اروپا در حال حاضر از مردم بقیه کشورها مستضعف ترند چون اصلا هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

ترکیان در این زمینه افزود: با وجود اینکه یک دولت می رود و دولت دیگری سر کار می آید، ظلم همچنان به مردم وجود دارد، بنابراین اتفاق خاصی نمی افتد از این رو مردم اروپا به شدت به دنبال فضای مجازی آزاد برای احقاق حق خود هستند.

این کارشناس دینی عرصه بین الملل در پایان گفت: کشورهای اسلامی و حامی مقاومت نیازمند تأسیس شبکه های مجازی قوی و مستقل هستند تا با دادن آزادی واقعی به مردم اعم از مسلمان و غیر مسلمان در راه تحقق عدالت اجتماعی و انسانی همگانی گام بر دارند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    سپاس