جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: یکی از آفت ها و آسیب های جدی شبکه های اجتماعی آن است که به تشدید معضلاتی از قبیل تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه دامن زده اند.

دکتر مونا جامی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: رسانه های نوین همچون شبکه های اجتماعی در عین فرصت هایی که شکل داده اند به همراه خود آسیب هایی داشته اند که به خصوص از منظر فرهنگی و تأثیرات تربیتی بر مقوله سبک زندگی قابل توجه هستند.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت توجه به مباحث مرتبط با جامعه اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان کنونی گفت: هرچند فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمانه فعلی، فواید و محاسنی چون افزایش آگاهی و مشارکت مردم همچنین توسعه بحث آموزش و کیفیت بخشیدن به آن را به همراه داشته اما به هر حال نمی توان از کنار آفات و آسیب های آن به راحتی عبور کرد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اساساً فناوری به سان شمشیر دو لبه است که اگر نتوانیم آن را به درستی کنترل کنیم این مساله می تواند در عین به همراه داشتن فرصت ها، تهدید و آسیب هایی نیز با خود داشته باشد، ضمن آن که در این میان باید توجه داشت که رسانه ها شرایط و بستری را برای پدیدار شدن چالش ها ایجاد می کنند و از این رو دقت در این مباحث بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: رسانه های مدرن و به طور خاص شبکه های اجتماعی به جهت ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند و نیز با عنایت به عدم محدودیت کاربران در استفاده از آن ها می تواند منشأ آسیب هایی چون کلاهبرداری ها، حساب های کاربری فیک و جعلی و غیره باشند، ضمن آن که متأسفانه خیلی از همین رسانه های مدرن به بستری برای شیوع مفاسد و معضلات فرهنگی و اخلاقی تبدیل شده اند.

جامی پور تأکید کرد: برای بهره گیری صحیح و حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های خوب رسانه های مدرن و شبکه های اجتماعی باید قبل از هر چیز برنامه ریزی و خط مشی گذاری درستی انجام شود و از سوی دیگر تلاش شود که به واسطه این امر، فرهنگ سازی مطلوبی در جامعه صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این که رسانه های نوین به تشدید آسیب هایی چون تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه دامن زده اند، افزود: در حال حاضر مردم در شبکه های اجتماعی، چیزی را به نمایش می گذارند که کل زندگی شان محسوب نمی شود بلکه بیشتر فخر فروشی است و در این بین این مسئله باعث تشدید مصرف گرایی در جامعه می شود.

وی همچنین بیان داشت: یکی دیگر از آفات، کم ارزش جلوه دادن آموزه های دینی و معنوی است که برخی رسانه ها تحت تأثیر تهاجم فرهنگی دشمن، خواسته یا ناخواسته مرتکب آن می شوند و حال آن که باید فضایل معنوی و دینی را به واسطه هنر و رسانه ترویج داد و جلوی رشد رذایل اخلاقی و رفتاری را گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha