چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله محمود رجبی در دیدار در دیدار جمعی از دانشجویان و شیعیان اندونزیایی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که همه ما باید از سیره پیامبر(ص) درس بگیریم گفت: از مهمترین پیام های سیره نبوی برای مسلمانان، تشخیص تکلیف الهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در دیدار در دیدار جمعی از دانشجویان و شیعیان اندونزیایی با اشاره به آغاز ماه مبارک ربیع الاول و میلاد حضرت خاتم الانبیاء (ص) افزود: سه عامل مهم در سیره پیامبراعظم (ص) موجب شد تا جامعه جاهلی تبدیل به جامعه اسلامی شود. پیامبر اسلام با این سه برنامه، جامعه آن روز را به جامعه متعالی اسلامی ارتقا بخشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اولین عامل در برنامه تحول پیامبر اکرم را، شناخت درست وظیفه الهی عنوان کرد و بیان داشت: شناخت درست وظیفه و عمل به آن، به عنوان وظیفه الهی سبب شد تا پیامبر نسبت به همه تهمت‌ها و هجمه‌هایی که می خواستند با آن جلو راه ایشان را بگیرند ایستادگی کرد و دقیقا آنچه را که خدا فرمود به مردم برساند و خود نیز به آن ها عمل کرد.

وی تأکید کرد: همه ما باید از سیره پیامبر(ص) درس بگیریم و تلاش کنیم وظیفه خود را در هرمقطعی تشخیص دهیم که وظیفه الهی ما چیست؛ هم وظیفه فردی و هم وظیفه عبادی و هم وظیفه اجتماعی خودمان د نسبت با همکاران، خانواده و جامعه، اینکه چگونه با دیگران مواجه شویم، تعامل کنیم و ارتباط داشته باشیم.

آیت الله رجبی گفت: دومین ویژگی برنامه پیامبر برای تحول جامعه، عمل خود حضرت به دستورات اسلام بود. پیامبر می فرمود من چیزی را ابلاغ نکردم، مگر اینکه قبلا خودم عمل کرده باشم و هیچ چیزی را نهی نکردم، مگر آنکه پیشتر آن را ترک کرده ام.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله مصباح یزدی، اظهار داشت: یکی از شاخصه های شخصیتی علامه مصباح این بود که برای تشخیص وظیفه، بسیار فکر می کردند و تلاش می کردند به آن وظیفه برسند. یعنی فکر کنیم تا وظیفه را درست تشخیص دهیم و پس از آن وقتی فهمیدیم وظیفه چیست، تلاش کنیم تا به آن برسیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به آیه «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ» در تشریح عامل سوم در سیره و رسالت پیامبر برای تحول در جامعه گفت: سومین عامل و ویژگی عشق و محبت به بندگان خداست، حضرت محمد (ص)هم به خدا عشق می ورزید و هم بندگان خدا . وی تصریح کرد: از اینجا درس میگیریم که ما هم باید در هدایت همه بندگان خدا عشق و علاقه داشته باشیم تا بتوانیم مسیر الهی را طی کنیم و نسبت به شیعیان اهل بیت یک دلسوزی ویژه و خاص داشته باشیم. آیت الله رجبی با اشاره به پیاده روی ده ها میلیونی اربعین امام حسین (علیه السلام) ادامه داد: اگر ۱۰ سال پیش می گفتند روزی ۲۰ میلیون جمعیت برای زیارت اربعین می آیند و مردم در کمال احترام، پذیرایی می کنند، باور نمی کردیم . ریشه در چیست؟ «حب الحسین» با این محبت می توانیم کارهای معجزه آسایی داشته باشیم و مردم را در جامعه هدایت کنیم . این سه ویژگی بود که توانست مردم را هدایت کند.

وی در پایان بیانات خود افزود: علامه مصباح دو نکته را همیشه تأکید داشتند و همیشه در دیدارها بیان می کردند: اول اینکه، کارها برای خدا باشد ، کار خالصانه باشد. هرجا کار خالصانه برای خدا بود، خداوند فوق آمال و آرزوها به ما عنایت می کرد. دوم اینکه، هرکاری می خواهید بکنید یک توسل به اهل بیت، حتی یک سلام باتوجه به حضرت بقیة الله داشته باشید، بعد کارها را شروع کنید(چراکه) آسان ترین و مفید ترین راه برای رسیدن به اهداف، توسل به اهل بیت (علیهم السلام) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha