شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ همایش یاوران وقف

حوزه/مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف گفت: اجرای نیت واقفان، احیای موقوفات و بهره‌برداری صحیح از وقف در اولویت کاری اوقاف قم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شوزب شیری پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: اوقاف استان قم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، درخشیده است.

وی افزود: اجرای نیت واقفان، احیای موقوفات و بهره‌برداری صحیح از وقف در اولویت کاری اوقاف قم قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف با بیان اینکه سابقه موقوفات قم مربوط به سده اول هجری هستند گفت: خاندان اشعری اولین مسجد را در سال ۱۰۰ هجری در قم ساختند.

وی ادامه داد: شخصیت‌های بزرگ اسلامی همگی موقوفاتی از خود به یادگار گذاشته‌اند چه اینکه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اموال و املاک بسیاری را وقف کرده‌اند و الگویی بزرگان اسلامی و همه مسلمانان بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیری تصریح کرد: امیرالمونین علی(ع) در توصیف مومنان می‌فرمایند که بهترین آنها کسانی هستند که نفعی به دیگران برسانند و واقفان، از جمله این افراد هستند.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف با اشاره به موقوفات بزرگ در ایران همچون مسجد گوهرشاد و ۵۰ هزار رقبه آن گفت: نگاهی به نیت وقف‌نامه‌ها در ایران، انسان را با دنیایی از معارف و مسئولیت‌های اجتماعی آشنا می‌کند.

وی افزود: ۸۰ درصد موقوفات در ایران با نیت احیای فرهنگ و مکتب ائمه اطهار(ع) وقف شده‌اند که گویای اهمیت مسئله است.

شیری در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخ ورود فرزندان و نوادگان امامان معصوم به قم پرداخت و گفت: شخصیت‌های بزرگ شیعی در قم حضور داشتند که زمینه‌ساز این مهاجرت گسترده شدند و برخی از آنها وکیل و متولی موقوفات آن بزرگواران در قم بودند.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف افزود: علی بن ابراهیم قمی، علی بن بابویه قمی و زکریا بن آدم، از جمله بزرگانی بودند که قم را به مرکز تشیع و مکان امنی برای فرزندان ائمه اطهار(ع) تبدیل کردند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha