دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: در جنگ نرم باید با تبیین و گفتگو با نوجوانان و جوانان، شبهات و شایعات را برطرف کنیم.

حجت الاسلام رضا خدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر اظهار داشت: جنگ نرم به تعبیر مقام معظم رهبری خیلی خطرناک‌تر از جنگ سخت است، زیرا در جنگ سخت، جسم‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند، ولی روح‌ها پرواز می‌کنند، امّا در جنگ نرم اگر دشمن غلبه بکند، جسم‌ها پروار می‌شوند و سالم می‌مانند، ولی روح‌ها تباه می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه مقابله با جنگ نرم به تعبیر رهبر انقلاب «بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار می‌طلبد» گفت: ابزار مهم جنگ نرم، شایعات و شبهات است. شبهات و شایعات زیر ساخت اصلی فتنه‌ها هستند. به بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۹۲ نهج‌البلاغه، «فتنه‌ها وقتی روی می‌آورند، شبهه و سر درگمی ایجاد می‌کنند و هنگامی که می‌روند، شناخته می‌شوند».

امام جمعه چغادک اظهار کرد: در فضای مجازی که امروز عمدتاً جنگ نرم از همین فضا مدیریت می‌شود، الحاد و بی دینی به صورت گسترده ترویج می‌شود، براندازی سیاسی ترویج می‌شود، جعل تاریخ و سبک زندگی غیر اخلاقی با رنگ و لعاب تبلیغات به صورت گسترده اتفاق می‌افتد و آرام آرام بر ذهن مخاطب تأثیر می‌گذارد تا سر فرصت، تبدیل به موج اجتماعی یا سیاسی شود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر با طرح این پرسش در این موج گسترده جنگ نرم چه کار باید کرد؟ گفت: آسان‌ترین راه فیلتر کردن و جلوگیری از رسیدن چنین محتواهایی به مخاطب است، اما همیشه آسان‌ترین راه بهترین راه نیست؛ شبهات و شایعات همیشه و با ابزارهای گوناگون در جامعه وجود دارند. بنابراین بهترین راه این است که مخاطب را با روش‌هایی از نظر فکری و بصیرتی آنچنان قوی و قدرتمند کنیم که در مقابل شبهات و شایعات جنگ نرم آسیب نبیند. مخاطب ما باید مجهز به سلاح قدرتمند تفکر انتقادی و پاسخگویی منطقی باشد تا در موارد مشابه بتواند راست را از دروغ تشخیص بدهد.

حجت الاسلام خدری بیان کرد: شبهات و شایعات یا اعتقادی است یا تاریخی و یا سیاسی. در پاسخ به این شبهات نخست باید سوال و شبهه به خوبی شناخته شود، در مرحله دوم باید سؤال و شبهه به طور کامل شنیده شود. یعنی به مخاطب فرصت بدهیم تا بدون واهمه شبهه خود را مطرح کند، در مرحله سوم با روش‌ها و تکنیک‌های اقناع، باید شبهه را پاسخ داد.

وی با بیان اینکه در جنگ نرم ما نیازمند گفتگو در فضای آرام و منطقی و بدون تنش و با حفظ احترام متقابل هستیم تا بتوانیم در چنین جنگی پیروز شویم، ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام در وسط کارزار جنگ جمل، یک نفر شبهه و سؤالی مطرح کرد؛ گفت یا علی حق با ماست یا با آنها که اصحاب پیامبر هم بوده‌اند؟! حضرت نفرمود؛ الان وسط جنگ جای این سؤالات نیست، بلکه ایستادند و جواب دادند و شبهه را رفع کردند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: نهادهای علمی، فرهنگی و سیاسی ما هم باید به همین شیوه عمل کنند تا بتوانیم در جنگ نرم موفق شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha