یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست علمی موضوع شناسی فقهی پدیده سلبریتی ها

حوزه/ به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، نشست "موضوع شناسی فقهی پدیده سلبریتی ها" در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی، مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طی سخنانی در نشست "موضوع شناسی فقهی پدیده سلبریتی ها" که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با تأکید بر لزوم توجه عمیق و همه جانبه به معنا و مفهوم سلبریتی در عصر جدید اظهار داشت: سلبریتی ها در جهت کسب ثروت و شهرت از بستر رسانه استفاده می کنند و به تعبیر برخی کارشناسان غربی، سلبریتی ها در زمانه ما، افراد مصرف گرا در دنیای مدرن به شمار می روند.

وی افزود: سلبریتی ها کسانی اند که چهره هستند، اما افرادی نیستند که به شکل خودجوش و طبیعی به این شهرت دست یافته باشند، چه آن که به معنای وسیع کلمه، یک واسطه گری و دلالی در این بین، رخ داده و این ها بدین واسطه در صحنه اجتماع در برابر دیدگان عموم به شهرت دست یافته اند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که میان پدیده سلبریتی و رسانه یک رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: به تعبیری دیگر، رسانه و سلبریتی دو مفهوم به هم متصل هستند، چون حیات و ممات هر یک به دیگری وابسته است. در واقع شهرت سلبریتی ها به رسانه برای دیده شدن محتوا و اخبارشان کمک می کند و از آن سو، رسانه ها به مطرح شدن بیشتر سلبریتی ها و به تبع آن کسب ثروت مضاعف آن ها کمک می کنند.

وی بیان داشت: این طور نیست که ما فکر کنیم رسانه نباید زمینه و بستر شهرت را فراهم کند چرا که این نقش رسانه است که به دنبال مرجعیت سازی از چهره ها و سلبریتی هاست اما با این حال رسانه می تواند زمینه ساز حضور و فعالیت مثبت و تعالی بخش سلبریتی ها باشد.

وی گفت: بر این اساس معتقدم این که به دنبال نفی و حذف این پدیده با توجه به گستره فضای رسانه ای باشیم بحثی اشتباه و عملاً تحقق ناپذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی همچنین خواستار بررسی ابعاد مختلف تأثیرات سلبریتی ها بر حوزه سبک زندگی افراد و موضوعاتی همچون ازدواج، فرزندآوری و ... به خصوص از منظر فقهی شد و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را به بحث و تبادل نظر در این باره فراخواند.

گفتنی است، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده دیگر سخنران این نشست بود که در ادامه جلسه به سوالات اساتید و پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بحث سلبریتی ها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha