جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جهاد تبیین

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بر لزوم اهتمام نسبت به جهاد تبیین به منظور خنثی سازی توطئه های رسانه ای دشمن تأکید کرد.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تلاش همه جانبه دشمن در دو سه ماه اخیر به منظور ضربه زدن به انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان آن هم با ابزار رسانه و فضای مجازی ابراز داشت: با توجه به این که سرپنجه ها و بازوهای رسانه ای دشمن اعم از فیک نیوزها، شبکه های ماهواره ای دروغگو و شبهه انداز و ... آتش بیار معرکه در فتنه اخیر بودند، لذا ما در راستای عمل به جهاد تبیین نیازمند به تقویت بُعد آموزش های سواد رسانه ای هستیم.

وی با تأکید بر این که بی شک تقویت سواد رسانه ای مانع از موج سواری فرصت طلبان بر روی مطالبات به حق مردم و نسل جوان می شود، افزود: هر فردی که در عرصه رسانه ای به فعالیت می پردازد، در زمان بحران‌ها بیشتر از سایر زمان‌ها متوجه اهمیت سواد رسانه‌ای می‌شود و اهمیت این مقوله وقتی بیشتر هم می گردد که ما برخی از اشتباهات را در بحران‌های مختلف تکرار می‌کنیم و لذا همین مسأله موجب می شود که ما از یک مسیر چندین بار ضربه بخوریم، چرا که این ناآگاهی‌های عمومی موجب صدمات جبران‌ناپذیری به بخش قابل توجهی از بدنه‌ جامعه و نیز خانواده‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: هر گاه ما با یک پیام رسانه‌ای مواجه می‌شویم می بایست این پرسش اساسی را از خودمان بپرسیم و خودمان را در مقابل بازنشر یک پیامی که می‌تواند اثرات مهیج بر جامعه داشته باشد، متوقف کنیم و آن هم این که هدف از تولید و نشر این پیام رسانه ای چیست و این که انتشار آن چه تبعاتی به همراه دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در همین خصوص سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا در مواقع بحران، هیجانات خود را کنترل کنیم، این که از خود بپرسیم که این پیام را چه کسی و با چه هدفی ارسال کرده است؟ به دنبال ایجاد چه نوع اثرگذاری بر جامعه بوده و از چه ابزارها و تکنیک‌هایی برای اثرگذاری بر من استفاده کرده است؟ این پیام از طرف چه کسی و با چه هدفی و برای کدام مخاطب ارسال شده و این که بالاخره قرار بوده کدام مخاطب را دچار هیجان کرده و به صحنه بیاورد!؟

وی افزود: بنابراین اگر ما در مقابل هر پیام رسانه‌ای، این سوالات سواد رسانه‌ای؛ یعنی چه کسی، با چه هدفی، برای کدام مخاطب، با استفاده از چه ابزار و چه تکنیک‌هایی و برای چه اثرگذاری بر جامعه را از خودمان بپرسیم، در نوع عملکردمان در زمان‌هایی که دچار عصبانیت، هیجان و احساس حس منفی در خودمان هستیم و حتی واکنش‌های بدوی می‌تواند اثرات آتی بر آینده‌ی افراد داشته باشد؛ مثل کشف حجاب برخی افراد که قبلاً در رسانه‌ی ملی کار می‌کردند.

وی یادآور شد: در این‌صورت این هیجانات و خشمی که یک مرتبه بر افراد غلبه می‌کند و موجب شکل گیری رفتارهای غیر عقلانی می‌شود، برای ما قابل کنترل می گردد و بر این اساس می کوشیم که از مسیرهای درست‌تر و صحیح‌تری مطالباتمان را پیگیری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha