جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری هفته پژوهش دانشگاه قم

حوزه/ رئیس دانشگاه قم در خصوص فرهنگ پژوهش گفت: باید از کودکی بتوانیم ادبیات و روحیه پژوهشگری را به کودکان بیاموزیم که سهم عمده‌ای از تحقق آن بر عهده آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش که در دانشگاه قم برگزار شد بیان کرد: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای شناخت مسائل مختلف حوزه پژوهش و خدماتی است که پژوهش می‌تواند به مردم و جامعه ارائه دهد. مراکز علمی بدون پژوهش مراکزی مرده هستند به همین دلیل پژوهش یک امر دائمی است که رشد قدرت و اقتدار جامعه را به دنبال دارد.

وی افزود: یکی از معضلات در حوزه پژوهش در دنیا مسئله اخلاق پژوهش است، چه پژوهش‌هایی که در آن‌ها اخلاق پژوهشی رعایت نمی‌شود و حتی پژوهش دیگران را به سرقت می‌برند که اسناد و آیین‌نامه‌های مربوط به این موضوع باید مورد تأکید قرار داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی در خصوص اقتصاد پژوهش نیز تشریح کرد: دولت‌ها معمولا سرمایه‌گذاری ویژه بر روی پژوهش دارند؛ ما علی‌رغم اینکه جزء کشورهای پیشرفته هستیم اما در حوزه پژوهش جزء کشورهای برتر قرار نداریم.

رئیس دانشگاه قم در خصوص فرهنگ پژوهش توضیح داد: باید از کودکی بتوانیم ادبیات و روحیه پژوهشگری و تحقیق را به کودکان بیاموزیم که سهم عمده‌ای از تحقق آن بر عهده آموزش و پرورش است.

وی دیپلماسی و امینت آفرینی پژوهش را نیز از دیگر شاخه‌های پژوهش بیان و در خصوص فهم اولویت‌های پژوهش تصریح کرد: بیشتر پژوهش‌های ما به خصوص در حوزه علوم انسانی ناظر به نیازهای کشور و جامعه نیست؛ پژوهش‌های انتزاعی محض است که فرد فقط برای رسیدن به یک رتبه انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شریفی تأکید کرد: ما در سال ده‌ها هزار پایان‌نامه و رساله دانشجویی داریم که اگر تقاضا محور باشد بسیاری از مشکلات را می‌توان به‌وسیله آن‌ها حل کرد.

وی در خصوص وضعیت پژوهشی استان قم عنوان کرد: استان قم مزیت‌های بسیاری در حوزه پژوهش در تمامی علوم مختلف دارد؛ روی کاغذ وضعیت استان در حوزه پژوهش خوب است، اما در عمل نیاز به همراهی بیشتر مسئولین استان و هم‌افزایی مراکز پژوهشی است تا بتوانیم به پنج استان برتر در حوزه پژوهش در کشور برسیم و این ظرفیت در استان قم به خصوص در حوزه علوم انسانی و اسلامی وجود دارد.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ ملیت در قم حضور دارند و نگاهی جهانی به این شهر می شود. دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را در شهرک صنعتی شکوهیه داریم و در رویکرد جدید دانشگاه دنبال این هستیم که دوره‌های کارورزی سطوح مختلف را جدی‌تر دنبال کنیم تا دانشجو در دوره کارشناسی بتواند مهارت‌آموزی کرده و از علم خود در عمل استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی‌فرد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته پژوهش به سه بخش جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری، نمایشگاه و پژوهش‌های حوزه دانش‌آموزی و تقدیر از آن‌ها اختصاص دارد گفت: در پی این جشنواره فراخوان در دانشگاه‌ها و مراکز نسبت یه معرفی پژوهشگران برتر داده شد سپس با تشکیل کمیته‌های علمی و داوری متشکل از اساتید دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف و بررسی پرونده‌ها اشخاص برگزیده معرفی شده و فردا از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره‌ها تقدیر از پژوهشگران و فناوران در اقشار مختلف از جمله اساتید، دانشجو، دانش‌آموز، کارمند و پژوهشگران آزاد و حوزه علمیه برگزیده شده‌اند تقدیر می‌شود که سعی کردیم تمامی دانشگاه‌ها به نوعی مشارکت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی فرد در خصوص شعار هفته پژوهش اضافه کرد: شعار هفته پژوهش تحت عنوان "هفته پژوهش، پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" است که با شعار سال هماهنگ شده است و همه باید دست به دست هم دهیم تا این شعار محقق شود.

وی در خصوص ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت و جامعه توضیح داد: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمتی رفته است که نیازهای استان را رفع کند؛ همچنین از طریق تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت، فرصت مطالعاتی در صنعت، کارورزی دانشجویان در صنعت و... سعی می‌شود ارتباط دانشجویان و دانشگاه نیز با صنعت تقویت شود.

در ادامه این نشست رهسپارفرد، دبیر کمیته نمایشگاه هفته پژوهش و رئیس پارک علم و فناوری استان قم بیان کرد: نمایشگاه هفته پژوهش از ۱۳ تا ۱۵ آذرماه در ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ در محل نمایشگاه دائمی استان قم برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ۱۰۰ مجموعه برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند و پس از ارزیابی انجام شده غرفه‌های مرتبط با پژوهش دانشگاه‌ها، صنعت عمومی، استارت‌آپ‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نشست تخصصی و... ارائه خدمات خواهند داد؛ همچنین در راستای مردمی‌سازی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی دعوت شده است که بخش زیادی از نمایشگاه‌ را این شرکت‌ها تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha