چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حمیدی مقدم

حوزه / محمد حمیدی مقدم در نشست خبری جشنواره «سینما حقیقت» گفت: به لحاظ کمّی تعداد فیلم‌های دینی در جشنواره سینما حقیقت کم است! این موضوع باید بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. در ابتدای جلسه حمیدی مقدم گفت: ۲۶ تیر فراخوان ارسال اثر به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت منتشر شد. مهلت دریافت اثر با توجه به درخواست مستندسازان تا پایان شهریور ادامه یافت و در نهایت ۶۱۴ اثر ثبت نام و ۵۸۷ فیلم به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد. از میان آثار تحویل داده شده به دبیرخانه ۷۶ مستند به دلایلی از جمله پخش شدن از شبکه‌های تلویزیون، شرکت در ادوار قبلی یا حضور در جشنواره‌های دیگر شرایط حضور در رقابت شانزدهمین دوره را نداشتند و از گردونه خارج شدند. در بخش شهید آوینی ۱۲ مستند به این دلیل که در پانزدهمین دوره فرم شرکت در جلسات را پر کرده بودند، کنار گذاشته شدند.

وی افزود: سر فصل‌های مختلف، موضوع‌ها و پراکندگی‌ها و فراوان هایی از جمله مسائلی است که در هر جشنواره‌ای به آن توجه می‌شود. مسئله حضور زنان فیلمساز و تهیه‌کننده از عواملی است که در جشنواره روی آن تمرکز می‌شود. در سال‌های اخیر به طور ویژه در ماه‌های گذشته مباحث مربوط به زنان مورد توجه جدی اقشار مختلف جامعه بوده است. امسال ۶۶۶ فیلمساز زن آثارشان را ثبت نام کرده و تحویل دبیرخانه داده‌اند. از میان کل آثار رسیده به شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ۵۶ مستند درباره زنان و خانواده است.

حمیدی مقدم ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار دبیر جشنواره از گروه مشاوران به جای هیئت‌های انتخاب استفاده کرده و کوشیده، شیوه انتخاب آثار را در فرایند تازه و حتی چالش برانگیز به نحوی پیش برد که شائبه‌ها و حاشیه‌ها کمتر شود. در این راستا از میان ۱۰۱ فیلم متقاضی در بخش بلند ۱۶ مستند از میان ۱۳۶ مستند متقاضی در بخش نیمه بلند ۱۵ اثر و از بین ۲۷۴ مستند کوتاه ۲۰ اثر برای رقابت نهایی انتخاب شدند. در بخش شهید آوینی از میان ۱۱۸ مستند متقاضی ۱۲ راهی بخش مسابقه شد آثاری در بخش شهید آوینی بررسی و داوری می‌شوند که در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و محور مقاومت تعریف شوند.

وی درباره بخش خارج از مسابقه جشنواره سینما چنین توضیح داد: جشنواره سینما حقیقت، مهم‌ترین ویترین نمایش آثار مستند در ایران است. به همین دلیل اغلب فیلمسازان مایلند اثرشان در جشنواره روی پرده رود. برای اینکه هم پاسخی به مطالبه فیلمسازان داده شود و هم فرصت دیده شدن بعضی از آثار در فضای جشنواره از دست نرود در شانزدهمین دوره جشنواره، بخش نمایش‌های خارج از مسابقه در نظر گرفته شد تا هر روز دو مستند به نمایش درآید. بعضی از فیلم‌ها درباره موضوع‌های ملی و شخصیت‌های خاص است و تعدادی دیگر نگاهی مطالبه‌گر و جستجوگر دارند و می‌توانند فضای نقد اجتماعی با پرهیز از سیاه‌نمایی را تقویت کنند.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از این جلسه پیرامون تحلیل محتوا جشنواره بیان کرد: پس از بررسی و پایش‌های اولیه از میان ۵۱۸ فیلم، سهم مستندهای اجتماعی و شهری بیش از دیگر آثار است. ۲۷ درصد آثار رسیده در این دسته قرار می‌گیرد. مستندهایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ۱۹ درصد را شامل می‌شود و مستندهای پرتره ۱۴ درصد آثار را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۰ درصد از مستندها درباره محیط زیست و حیات وحش و ۱۰درصد با موضوع تاریخ و میراث فرهنگی است. ۸ درصد از مستندها موضوع دینی و آیینی دارند و ۶ درصد در دسته آثار سیاسی قرار می‌گیرند. سهم مستندهای ورزشی ۶ درصد و یک درصد از آثار موضوع‌های متفرقه دارند.

وی تصریح کرد: در بحث پرداختن به مباحث دینی و آیینی البته کمبود تولیدات به چشم می‌خورد که باعث نگرانی است. توجه به آداب و رسوم و آیین‌های ملی و مذهبی در سینمای مستند به تقویت و انسجام اجتماعی می‌انجامد. همچنین آیین‌ها ما را از گزند فراموشی و نابودی نجات می‌دهد در کشوری که سرشار از خرده فرهنگ و آیین‌ها و قومیت‌ها است ثبت و ضبط این امتیازها ضمانتی برای بقا و تقویت هویت ملی است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: به نظر می‌رسد در این زمینه ( موضوعات دینی) نیاز به بسترسازی و توجه مستندسازان هستیم. درباره کند بودن تولید در بخش مستند سیاسی هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که نبود دسترسی کافی به اطلاعات و همچنین پر خطر بودن ساخت فیلم در این زمینه، مستندسازان را از پرداختن به مسائل این حوزه ناامید و دلزده می‌کند درصورتیکه بحران‌های سیاسی داخلی و خارجی و تاثیر وضعیت بیرونی بر انسجام و همدلی در داخل، توجه به ساخت مستندهای سیاسی برای مقابله با تحریف و قلب واقعیت رسانه‌های معاند و شبکه‌های فارسی زبان را به عنوان یک اولویت مطرح می‌کند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت ۲۰ الی ۲۵ آذر در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha