یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خیاط

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه ریشه نظام آموزش باید بر تربیت استوار باشد، معلم را محور این امر دانست و تصریح کرد: رفتار، منش و عملکرد استاد مهذب، موجب آموزش و تاثیر پذیری طلبه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست مسئولان آموزش، پژوهش و فرهنگی مدارس علمیه حوزه علمیه خراسان امروز با حجت الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر این حوزه در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد که حجت الاسلام و المسلمین خیاط، در این نشست خطاب به حاضران با بیان این که شما افسران و سربازان صف هستید که با انگیزه و احساس مسئولیت به خدمت اهتمام دارید، از زحمات آنان قدردانی کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه بتوان همیشه در حوزه های کاری خود همت داشته باشیم، خطاب به حاضران گفت: بدانید دنبال کردن کار در حوزه علمیه خراسان، عزم جدی می طلبد و من موضوعات مطرح شده شما را با همه وجود درک می‌کنم.
وی ضمن اشاره به نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نظام جامع آموزش در حال تدوین است؛ اساس و ریشه نظام آموزش باید بر تربیت استوار باشد زیرا در کنار این امر است که آموزش و پژوهش سامان پیدا می کند و انگیزه ها تقویت می‌شوند.
حجت الاسلام و المسلمین خیاط با بیان این که نظام جامع آموزش حوزه پس از تدوین و آماده سازی، بین همه مسئولان و صاحب‌نظران به اشتراک گذاشته خواهد شد و همه می توانند نظرات خود را طرح کنند تا در برنامه اعمال شود، ابراز کرد: باید برنامه به صورت آزمایشی اجرا گردد تا آسیب های آن نیز مترتب بر اجرا، به تدریج مرتفع شود.
وی همچنین با بیان این که در امر تربیت، استاد، محور و تاثیر پذیری طلبه از مدرس است، تصریح کرد: رفتار، منش و عملکرد استاد مهذب، موجب آموزش و تاثیر پذیری طلبه می شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به روایت ارزشمند امام صادق(ع) که می فرمایند «إیّاکَ و خَصلَتَینِ : الضَّجَرُ و الکَسَلُ ؛ فإنّکَ إن ضَجِرتَ لم تَصبِرْ علی حَقٍّ ، و إن کَسِلتَ لم تُؤَدِّ حقّا» اشاره و ابراز کرد: امام صادق(ع) در آیه بر پرهیز از بی حوصلگی و تنبلی تاکید دارند.
وی با بیان این که خصلت اول(ضجر) به معنای ملول شدن، خستگی، کسالت و بی انگیزگی است که اگر انسان به چنین وضعیتی دچار شود، نمی تواند کاری را به درستی ساماندهی نموده و پیش ببرد، ابراز کرد: ضجر همراه با وادادگی و بی انگیزگی است که حالت برش، پیش برنده و جنگنده را از فرد می گیرد و این وضع برای او نگران کننده خواهد بود.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که خصلت دوم تنبلی است؛ خاطر نشان کرد: اگر انسان به حالت تنبلی درآمد، پژوهش، آموزش و امثال آن را دنبال نمی کند که در واقع برای او آسیب زاست و فرد را بی انگیزه، بی حوصله و ملول خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین خیاط نتیجه گرفتن از کار را منوط به نداشتن ضجر بلکه برعکس، دارا بودن صبر دانست و گفت: بدون تردید، صبر بر حق، از مهمترین وجوه صبوری است. به همه توصیه می کنم کتاب «خون دلی که لعل شد»، در باب خاطرات مقام معظم رهبری در دوره های مبارزاتی ایشان را مطالعه کنند؛ حضرت آقا آن‌ همه اذیت شده و سختی می بینند اما همواره ثابت قدم هستند. در واقع، اگر این روحیه نباشد انسان با کمترین فشار و سختی، عقب می نشیند.
مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: اگر در تعامل مان با طلاب، ارتباط مبتنی بر حوصله، دغدغه، حلم و بردباری داشته باشیم همین روحیه در طلبه ایجاد می شود و تربیت در چنین چرخه ای اتفاق می افتد.
حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به اهمیت دقت استاد در تبیین و نقد مسائل آموزشی و پژوهشی برای دانش پژوه خود، این کار را امری سازنده برای شاگرد دانست.
وی همچنین در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت ها در برنامه های راهبردی مدیریت سه ساله پیش رو، احیای موقوفات حوزه علمیه خراسان به عنوان منابع پایدار خواهد بود و هرآنچه بتوانیم در این عرصه به جدیت دنبال می کنیم.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مسئله واسپاری کار به مدارس در عرصه صف با توچه به ظرفیت و توانمندی ها، بیان کرد: به این موضوع بسیار عقیده داریم و تلاش می کنیم این واسپاری، در نوع حداکثری آن صورت بگیرد اما الزاماتی نیز دارد؛ ایده آل ما این است که کار با نظارت ستاد، در مدارس دنبال شود و خود مدارس، طلاب ورودی را به خروجی مطلوب موردنظر حوزه برسانند که در واقع نوعی بروز استعدادها و نوآوری ها صورت می پذیرد و نیز ارزیابی مبتنی بر تلاش موفق افسران در میدان محسوب می شود.
حجت الاسلام والمسلمین خیاط بر اهمیت توجه دادن طلاب به این امر که سرباز امام زمان(عج) هستند و می بایست به صورتی کارآمد در این عرصه حضور داشته باشند، تأکید کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha