جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تقویت و تضعیف نظام

حوزه/ یکی از مهمترین اهداف پشت صحنه اغتشاشات اخیر کشور، تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است که در این راستا به انتشار گوشه ای از نظرات برخی از بزرگان حوزه از گذشته تاکنون خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شاید بتوان گفت یکی از مهمترین اهداف پشت صحنه اغتشاشات اخیر کشور، تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است که در این راستا به انتشار گوشه ای از نظرات برخی از بزرگان حوزه از گذشته تاکنون خواهیم پرداخت.

دیدگاه بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی
برای دانلود با کیفیت بالاتر بر روی عکس کلیک کنید

متنی که ملاحظه می کنید، نظرات مستقیم این بزرگان یا مطالبی است که درباره نظرات آنان در رسانه های معتبر منتشر شده است.

- آیت الله العظمی محمدعلی اراکی

آیت الله اراکی در موقعیت حساسِ پس از رحلت امام خمینی که دشمنان سوگندخورده اسلام از هر سو چشم طمع به انقلاب دوخته بودند و نقشه هایی خطرناک در ذهن بیمار و قلب آلوده خود طراحی می کردند، خردمندانه در جهت حفظ نظام اسلامی کارهای مهمی انجام داد و ضمن پیامی، رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را تأیید، و حمایت خود را از آن رهبر فرزانه اعلام کرد. در فرازی از این پیام آمده بود:
... انتخاب شایسته جناب عالی به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران، مایه دلگرمی و امیدواری ملت قهرمان ایران است. شکی نیست که در موقعیت حساس کنونی، حفظ نظام جمهوری اسلامی که از اهمّ واجبات شرعی است، متوقف به این امر مهم می باشد. اینک این جانب با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبی و با استغاثه به ناحیه مقدسه حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، دوام تأییدات و توفیقات آن جناب را در انجام این مسئولیت بسیار سنگین خواستارم. بدیهی است در متشابهات امور شرعیه و مسائل مهم مملکتی، مشورت با مراجع عظام و علمای اعلام راهگشای همه خواهد بود. (روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۲/۳/۱۳۶۸، ش ۲۹۰۶، ص ۱)

آیت الله ابوالحسن اراکی (مصلحی) می گوید:
]مرحوم والد[ بارها می فرمودند حفظ نظام واجب است و در این جهت خودشان هم در تمام صحنه ها حاضر بودند و در تمام انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و غیره [، شرکت می کردند] حتی در این راستا اعلامیه هم می دادند و در بعضی مواقع که عده ای تشکیکاتی مطرح می کردند، ایشان می فرمودند بدون اعتنا به وسوسه های خناسان شرکت کنید. (جلوه‌هایی‌ از حیات آیت‌الله العظمی اراکی»، مجله پیام حوزه، سال اول، ش ۳، ص۵۰ و ۵۱)

آیت الله محمدعلی اراکی زعیم حوزه علمیه قم بعد از آیت الله گلپایگانی و از بزرگترین مراجع جهان تشیع، همواره از زمان پهلوی، به عنوان عصر سیاهی یاد می کند که با سنت های دینی و شعائر اسلامی به مبارزه برخاست تا با خیال راحت مردم را چپاول کند. از این رو به صورت های مختلف با نهضت اسلامی مردم همراه و همگام بود. به طوری که بعد از آمدن آیت الله بروجردی به قم، بارها همراه آقای خوانساری مسئله قیام و مبارزه علیه اعمال خلاف شرع رژیم پهلوی را با آیت الله بروجردی مطرح می کرد.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

از همین رو بود که در جریان فعالیت فدائیان اسلام، نظر مساعدی نسبت به آنان داشت، و به دنبال قیام امام خمینی، همواره نهضت امام را تأیید می کرد و به مناسبت های گوناگون و در موقعیت های مختلفی، از امام خمینی و خیزش امت مسلمان تجلیل کرده است.

حمایت از انقلاب اسلامی

بنابر خاطره ای از آیت الله خرازی، آیت الله اراکی معتقد بود «امام خمینی طاغوت ۲۵۰۰ ساله را از ایران بیرون راند، پس ما باید او را حمایت کنیم».

آیت الله ابوالحسن اراکی (مصلحی) نیز با اشاره به این اعتقاد پدرشان در مورد حفظ نظام می گوید: «[مرحوم والد] بارها می فرمودند حفظ نظام واجب است و در این جهت خودشان هم در تمام صحنه ها حاضر بودند و در تمام انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و غیره [ شرکت می کردند] حتی در این راستا اعلامیه هم می دادند و در بعضی مواقع که عده ای تشکیکاتی مطرح می کردند، ایشان می فرمودند بدون اعتنا به وسوسه های خناسان شرکت کنید».

ایشان در مناسبت های گوناگون از نظام اسلامی حمایت کرد و در جریان جنگ تحمیلی نیز از رزمندگان اسلام حمایت های زیادی نمود. ایشان معتقد بود چون این جنگ، دفاع از اسلام و مسلمین است، شرکت در آن و تقویت رزمندگان واجب است.

زمانی که از دیدگاه وی در مورد جنگ تحمیلی سؤال شد، ایشان با اشاره به این که «نظریه من هم مثل امام خمینی است» و «ایشان[امام خمینی] و تمام علما نظرشان این است که هرگاه اسلام در خطر باشد، باید تمام مسلمان ها در مقام دفاع برآیند» پس باید «در مقام دفاع برآمد و به هر شکل و به هر نوع که امکان دارد، اسلام راستین را حفظ کرد».

حمایت از رهبری آیت الله خامنه ای

از دیگر نقاط درخشان کارنامه سیاسی آیت الله اراکی، حمایت ایشان از رهبری آیت الله خامنه ای است؛ به طوری که متعاقب انتخاب رهبر انقلاب اسلامی توسط مجلس خبرگان در خرداد ۱۳۶۸، آیت الله اراکی در پیامی «انتخاب شایسته» ایشان به «مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران» را «مایه دلگرمی و امیدواری ملت قهرمان ایران» دانست و با اشاره به این موضوع که «حفظ نظام جمهوری اسلامی که از اهمّ واجبات شرعی است» اظهار داشت: «این جانب با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبی و با استغاثه به ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوام تأییدات و توفیقات آن جناب را در انجام این مسئولیت بسیار سنگین خواستارم».

------------------------------

- آیت الله العظمی مرعشی نجفی

آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی از جمله مراجع تقلیدی است که در دهه ۴۰ پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی از مراجع تراز اول حوزه‌های علمیه محسوب می‌شد.

ایشان از اوان طلبگی هم‌حجره‌ امام و رفیق قدیمی ایشان بود. با آغاز نهضت اسلامی همگام با سایر علما و مراجع به پشتیبانی از امام خمینی و نهضت اسلامی پرداخته و با بیانیه‌ها و اعلامیه‌های خود اعتراضات و اقداماتی را علیه رژیم پهلوی صورت داد.

به استناد خاطرات و یادمانده‌های انقلابیون، شهادت حاج‌آقا مصطفی خمینی در آبان ماه ۱۳۵۶ نقطه آغازی بر اوج‌گیری مبارزات نهضت اسلامی بود. پیشگامی آیت‌الله مرعشی در این عرصه تاریخی به نوعی است که اولین مجلس ترحیم آیت‌الله سید مصطفی خمینی در حسینیه‌ آیت‌الله مرعشی‌نجفی برگزار می‌شود. همچنین در حوادث پسینی این رویداد، آیت‌الله مرعشی نجفی در موارد مقتضی با ارسال نامه‌ها و صدور اعلامیه‌هایی سعی در حمایت و تحکیم قدرت انقلابیون دارد.

دیدگاه بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

این مرجع تقلید در آستانه پیروزی انقلاب و ورود امام به ایران در اطلاعیه‌ای خواستار حفظ وحدت کلمه و اتحاد ملت می‌شود و عموم مردم را نسبت به آفت‌ها و صدماتی که احتمال دارد از جانب دشمنان وارد شود، آگاه می‌کنند.

همچنین ایشان با غیرقانونی خواندن دولت، خطر راه انداختن راهپیمایی قلابی توسط حکومت را می‌دهند و مردم را به هوشیاری فرا می‌خوانند.

ایشان در فراز دیگری اقدام دولت در بستن فرودگاه و ممانعت از ورود امام را لکه ننگ دیگری بر دامن حکومت می‌داند.

با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله مرعشی نجفی با تشخیص ضروری دانستن حضور خود، در صحنه‌های عمومی مبارزه وارد می‌شوند. یکی از این قبیل اقدامات را می‌توان حضور ایشان در تحصن روحانیون در دانشگاه تهران در بهمن ماه ۱۳۵۷ عنوان کرد که عرصه را برای دلگرمی مبارزان و ادامه مبارزات تا ورود امام خمینی هموار می‌کرد.

«قاطبه ملت ایران نیز بایستی قدردان رهبری و دولت خدمت‌گزار جمهوری اسلامی باشند و خداوند سبحان را که به آنان نعمت حکومت صالحه ارزانی داشته است، شکر بگزارند.»
(https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=10848)

------------------------------

- آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی

آیت الله گلپایگانی را فردی تأثیرگذار در نهضت امام خمینی دانسته‌اند.

او از سال ۱۳۴۱ش تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در موارد بسیاری با سیاست‌های حکومت پهلوی مخالفت کرده است.

در سال ۱۳۴۱ش همراه با دیگر مراجع تقلید چون خوانساری، حکیم و مرعشی نجفی در تلگرافی به محمدرضا پهلوی، شاه ایران، مخالفت خود را با « لایحۀ اصلاحات ارضی» اعلام کرد.

در همین سال او و دیگر مراجع تقلید، به شاه تلگراف زدند و «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی» را مخالف قوانین شرعی اعلام کرد.

گلپایگانی همچنین در سال ۱۳۴۱ش، شرکت مردم در رفراندوم برای انقلاب سفید را که به دستور محمدرضا پهلوی انجام می‌شد، تحریم کرد.

تعطیلی دروس در اعتراض به واقعه فیضیه، صدور بیانیه دراعتراض به کشتار مردم در قیام پانزده خرداد و بازداشت امام خمینی و برخی دیگر از روحانیون، احضار وزیر دربار به قم درخصوص تبعید امام خمینی به ترکیه، تحریم عضویت در حزب رستاخیز که توسط محمدرضا پهلوی ترویج می‌شد، دفاع از استقلال حوزه علمیه در مقابل اقدام شاه برای تأسیس نهادهای دینیِ دولتی، مخالفت با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی، برگزاری مجلس ختم برای مصطفی خمینی به رغم حساسیت حکومت پهلوی، سخنرانی در جریان توهین به امام خمینی در روزنامه اطلاعات و تعطیلی یک‌هفته‌ای درس‌ها در اعتراض به کشتار مردم در قیام نوزده دی، ازجمله فعالیت‌های سیاسی وی پیش از انقلاب اسلامی ایران بوده است.

آیت الله گلپایگانی‌ پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، از جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد و با آن تعامل داشت.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

رهبر معظم انقلاب:

بنده از بچگی به آقای گلپایگانی ارادت داشتم. قبل از این‌که به قم بیایم، ایشان را یک بار در مشهد دیده بودم و از ایشان خوشم آمده بود. من اصلاً به درس ایشان نرفتم و هیچ ارتباطی هم وجود نداشت؛ ولی به ایشان علاقه‌مند شده بودم. حتّی مواضع سیاسی‌مان در دوران انقلاب خیلی متفاوت بود؛ اما درعین‌حال به ایشان به عنوان یک ملای خوب و متدین واقعاً علاقه داشتم. انصافاً هم صاحب عزم و اراده بود. در مواقعی ایشان حرفهایی می‌زدند که هیچ‌کس در قم جرأت نمی‌کرد حرفی بزند. در قضیه‌ی تغییر تاریخ، هیچکس غیر از آقای گلپایگانی در قم حرف نزد.

به‌ هرحال من قلباً به ایشان ارادت داشتم. خود ایشان هم شاید نمی‌دانست ما که مثلاً در جبهه‌ی داغ‌ها هستیم، به ایشان این‌طور علاقه و ارادت داریم. آقای محمدی گلپایگانی به قم رفتند تا سلام و اظهار اخلاص ما را به ایشان برسانند. ایشان گفته بودند فلانی بداند من او را تأیید و حمایت خواهم کرد. اگر یک‌ وقت چیزی به نظرم برسد، علنی نمی‌گویم، به خود ایشان می‌گویم؛ اگر گوش کرد، فبها؛ اگر گوش نکرد، دیگر نمی‌گویم.

* حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در همان جلسه:

{آیت الله العظمی گلپایگانی} فرمودند که من تضعیف نظام را حرام می‌دانم.

------------------------------

- آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

آیت الله فاضل لنکرانی مشروعیت حکومت را با ولایت فقیه می‌دانست و از نظر ایشان، حفظ حکومت اسلامی واجب بود.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

ایشان لحظه‌ای از حوادث جهان و آنچه در دنیای اسلام، به‌ویژه جهان تشیع می‌گذشت غافل نبودند و در مواقع لزوم موضع‌گیری‌های صریح و شفاف داشتند و حتی نکات کوچک هم از زیر نگاه تیزبین و نقاد ایشان پنهان نمی‌ماند.

ایشان با موضع‌گیری‌های به‌موقع، دقیق و صریح، نظام اسلامی را همواره تقویت می‌کردند و معتقد بودند مرجعیتی که در خدمت تقویت تنها نظام شیعی دنیا نباشد، ارزش ندارد.

------------------------------

- آیت الله العظمی سیستانی

در خصوص ایران و مسائل آن نزد خداوند مسئولیت دارم؛ لذا کلمه‌ای در تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند. ایران یگانه مملکتِ دارای حکومت اسلامی است و باید در راستای تقویت این نظام تلاش کنیم.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

نسبت به ایران و قضایای کشور ایراداتی دارم، اما نگران آن هستم که با بیان این ایرادات، نظام جمهوری اسلامی تضعیف شود و بنده در این باره من عندالله مسئول می‌باشم و لذا حتی کلمه ای در راستای تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند.

------------------------------

- آیت الله العظمی وحید خراسانی

حضرت آیت الله وحید خراسانی اصل ولایت فقیه و اینکه در زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) فقیه عادل و مجتهد جامع الشرایط را در اموری نظیر: افتا، وجوهات شرعیه و...قبول دارند.

ایشان در مورد نظام اسلامی، معتقدند که حمایت از نظام لازم است و در این باره بیان کردند: اگر این نظام اسلامی نباشد، معلوم نیست چه در می‎آید؟ بدتر از گذشته می‎شود. حمایت از این نظام را لازم و واجب می‎دانم.

آیت الله وحید خراسانی درخصوص رهبر انقلاب نظرات قابل تأملی دارند که بیان آن در ایام سفر آیت الله خامنه ای به شهر قم قابل توجه است و این در حالی است که جریان ضدانقلاب تلاش می کند نظرات آیت الله وحید خراسانی را در مقابل رهبری نشان دهند.

هنگامی که آیت الله آملی لاریجانی {داماد معظم له} برای مشورت به خدمت آیت الله وحید خراسانی رسیده بودند تا نظرات ایشان را در خصوص پست ریاست قوه قضاییه جویا شوند ایشان بیان کردند به هرطریق که می توانید این سید را کمک دهید؛ ایشان تنهاست؛ اگر شما او را کمک نکند پس چه کسی به ایشان یاری رساند.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

روزی یکی از طلبه ها خدمت آقای وحید خراسانی می رود و از اوضاع و احوال کشور گلایه می کند و ایشان خطاب به این طلبه جوان می گویند آیا من می توانم کشور را اداره کنم؟

این طلبه جوان بعد از مدتی تفکر می گوید؟ خیر شما نمی توانید این کشور را اداره کنید

آیت الله وحید می گویند به راستی چه کسی بهتر از مقام معظم رهبری می تواند این کشور را اداره کند.

آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار نیز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حمایت آیت‌الله وحید خراسانی از مقام معظم رهبری گفت: آیت‌الله العظمی وحید خراسانی که ما بیست و چند سال خدمت ایشان مشرف می‌شدیم و تلمذ کردیم، چند بار در جلسات مختلف فرمودند «کارهای آقای خامنه‌ای براساس موازین است».

وی ادامه داد: یعنی ایشان ضوابط شرعی را مراعات می‌کنند و اصل در این است که هوا و هوس ندارند و وقتی تشخیص می‌دهند که این حکم، حکم خداست به آن عمل می‌کنند و این یک شهادت بزرگی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: در جلسه دیگری هم آیت‌الله وحید خراسانی از آیت‌الله خامنه‌ای و پدر ایشان تعریف کردند، بنابراین وقتی مقام معظم رهبری به حرم اهل بیت و قم مشرف می‌شوند، وظیفه همه ماست که از مقام شامخ ایشان تجلیل کنیم.

وی بیان داشت: این تجلیل، تجلیل از اسلام، مذهب، اهل بیت و مرجعیت بوده و شکر نعمت حکومت اسلامی است که خداوند متعال به این مملکت ارزانی داشته است.

------------------------------

- آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

این‌که اصرار داریم ولایت فقیه در این قانون منعکس گردد، نه برای این است که به افراد خاصّی نظر داشته باشیم، چون در این نظام، امکان نظر به افراد خاص وجود ندارد، و همه و هر کس می تواند به این صلاحیت دست یابد، بلکه برای این است که با مبانی عقیدتی شیعه، ولایت و حکومت غیرفقیه به هر شکل و صورت که باشد، غیر شرعی، و قانون اساسی بدون آن، بی‌محتوا و بی‌اعتبار خواهد شد، و اعتقاد به اعتبار چنان قانون، و چنان حکومت، یک انحراف مهمّ عقیدتی شمرده می‌شود. (پیش نویس قانون اساسی، نوشته آیت الله العظمی صافی، مقدمه)


این مردم چه می‌خواستند و می‌خواهند غیر از اسلام و نظام اسلام، و ولایت فقیه؟ این مردمی که به جمهوری اسلامی متّفق القول رأی دادند، همه همین را می‌خواهند، و هم اکنون هم هر روز، به هر مناسبت و در هر فرصت، ملّت مسلمان ایران، عهدش را با اسلام، و با مراجع تقلید، و با مقام رهبری، و با ولایت فقیه تجدید می‌نماید. (مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی، جلسه بیستم، ۲۵/۶/۱۳۵۸)


به حول و قوّه خداوند متعال انقلاب اسلامی ایران توقف و رکود نخواهد یافت، و در راه تکامل و شکوفایی بیشتر حرکت خود را مستمرّ خواهد ساخت، و اصول تعالیم اسلام و رهنمودهای مکتب اهل بیت علیهم‌السلام همواره راهنمای تداوم انقلاب خواهد بود.
همگان باید به ثمر رساندن این انقلاب را وظیفه اسلامی و انسانی خود بدانند، و بدانند که در این انقلاب، کم‌کاری و سستی، غیبت از محل کار و رسیدگی نکردن به کار ارباب رجوع و کناره گیری و احساس مسئولی‌ نداشتن خیانت به اسلام است، چنان‌که فعالیت و انجام وظیفه و تلاش برای تقویت و بنیه علمی و صنعتی و کشاورزی و دامداری و رفع نیازهای جامعه اسلامی و رفع خطر استعمار فکری و اقتصادی خدمت به اسلام، و از مهم‌ترین تکالیف دینی است.(پیش نویس قانون اساسی، نوشته آیت الله العظمی صافی، فصل اول، اصل۳)


این زحمات و مرارت‌هایی که همه کشیدند، علما، مراجع، همه برای این بود که اسلام برقرار شود و الحمدلله چنین انقلابی برپا شد. انقلاب را نگه داشتن از انقلاب کردن مشکل‌تر و دشوارتر است. باید انقلاب را استمرار دهیم عقب‌نشینی نکنیم. (کتاب دیدارها و رهنمودها ج۱، تألیف آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ره)

ایشان در یکی از پیام‌های خود برای دعوت از مردم به حضور در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به مردم بیان می کنند: «شما که در راه اسلام هزاران شهید فدا کرده و تاریخی نو پر از افتخار و شجاعت به وجود آورده و حاکمیت اسلام ، احکام خدا و طرفداری از مظلومان را وجهه همت خود قرار داده و نظام اسلامی را برپا کردید و با صدای تکبیر و تهلیل خویش کاخهای مستکبران جهان را به لرزه درآوردید» و تصریح می‌کنند که «ملت ایران باید در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن از انقلاب اسلامی ایران، انقلابیون و آرمانهای بلند نظام دفاع کنند.»

ایشان همچنین درباره لزوم مشارکت مردم در راهپیمایی روز قدس بیان می کنند: «همه صحنه‌هایی که مردم حضور دارند، برای آن است که می خواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی کنند و اجتماعاتی با این شکوه و عظمت، با انگیزه‌ای جز حفظ دین فراهم نمی‌شود» و تاکید می‌کنند که «ملت عزیز ایران برای شرکت در این قبیل برنامه ها که نجات مسلمانان و حفظ هویت اسلامی را به همراه دارد نیازی به سفارش ندارند.»

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

مواضع این مرجع تقلید در فتنه ۸۸ نیز به یاد ماندنی است. ایشان در دوران اغتشاشات خیابانی آن سال با اعلام اینکه «شورای نگهبان دارای مقام بالایی است و قداست این شورا باید محفوظ باشد» صراحتا اعلام کردند که «اگر این دعواها ادامه پیدا کند بیم آن می‌رود که اصل نظام مورد تضعیف قرار بگیرد.»

مطابق اعلام دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید در دو مقطع در ۱۵ شهریور ۸۸ و ۹ آبان ۸۸ با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص حوادث رخ داده در فتنه ۸۸ دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که به صورت محرمانه برگزار شد دو مرجع تقلید ضمن بررسی مسائل مختلف تصمیمات مشترکی اتخاذ کردند.

همچنین آیت الله العظمی صافی در ۲۷ شهریور ۸۸ در بیت آیت‌الله العظمی نوری همدانی حضور یافته جلسه ای محرمانه در این خصوص برگزار کردند.

ایشان همچنین با اعلام اینکه «در انتخابات اخیر عده‌ای حریم‌ها را شکستند و سوء استفاده کردند» با تصریح بر اینکه «باید احترام مقام رهبری محفوظ باشد» مقابل برخی هنجارشکنی‌ها ایستادگی کردند.

از رابطه شخصی ایشان با رهبری نیز خاطرات جالبی نقل شده است. آیت‌الله کعبی که در سفر رهبر انقلاب به قم مسئولیت دیدارهای رهبری با مراجع را بر عهده داشته می‌گوید: «در این دیدار آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی اقتدار نظام و سیاست استکبارستیزی نظام را ستودند. در مسائل داخلی هم بر تحکیم هویت اسلامی تأیید کردند. آقا هم گفتند که این عزت بین‌المللی از آثار تمسک به ارزش‌های اسلامی در داخل است.»

ایشان همچنین در همایش بزرگداشت آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی، حاضر نشد تا پیش از قرائت پیام رهبر انقلاب سخنرانی خود را آغاز کند.

------------------------------

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی:

آیت‌الله سیدجعفر شبیری زنجانی از شاگردان آیت‌الله شیخ مرتضی حائری در یکی از مصاحبه های خود آورده است: از وقتی آقا قم تشریف آوردند، با اخوی خیلی زیاد انس داشتند، خیلی زیاد. اصلاً آقا همیشه از همان قدیم با علما ولو با وجود تفاوت سنی، زیاد سر و کار و انس داشتند. از وقتی قم آمدند مورد توجه بودند، مورد توجه علما و فضلا بودند. با اخوی هم دیگر خیلی زیاد.

دیدگاه بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

الان هم تماس زیاد است. حدود دو سال پیش بود که نهار خدمت آقا بودیم و اخوی نیز آن‌جا بودند. آقازاده‌هاشون سر سفره بودند. آقا به اخوی فرمودند که پسرهای من که طلبه شدند، به آن‌ها نگفتم طلبه بشوند، خودشان انتخاب کردند و البته من از انتخابشان خوشحال شدم. زمانی‌که یکی از آن‌ها آمد به قم، من نگفتم بیاید درس شما، خودش درس شما را انتخاب کرد و من از این انتخابش هم خوشحال شدم.

آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله شبیری خیلی با هم صمیمی هستند. آیت‌الله شبیری معتقدند که تضعیف این نظام و تضعیف رهبری جایز نیست. این اعتقاد ایشان هست اما همان‌طور که آیت‌الله گلپایگانی اگر مطلبی داشتند محرمانه به امام(ره) نامه می‌نوشتند، اخوی هم همین‌طور، گاهی خصوصی مطالب را برای ایشان می‌نویسند. یک‌بار سر مسأله‌ای با اخوی صحبت می‌کردم، اخوی قریب به این مضمون گفتند که ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) خیلی بزرگواری دارند و عدالت ایشان بسیار مناسب است.

------------------------------

- آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حفظ نظام، اسلام و دستاوردهای انقلاب در گروی دوری از تفرقه و ایجاد وحدت بین گروه های مختلف مردم است.

همه باید قدر این انقلاب را بدانیم و در حفظ و تقویت آن بکوشیم.

خدا را شاکریم که با این همه دشمنی و مخالفت ها و کینه توزانی که قصدشان براندازی نظام بود، این انقلاب و نظام از همه این آسیب ها گذشته و الان به چهل سالگی خود رسیده است.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

قبل از انقلاب همه دست به دست هم دادند و باعث شدند تا انقلاب به ثمر بنشیند، در رفراندوم جمهوری اسلامی نیز ۹۸ درصد مردم رای مثبت دادند، اگر این اتحاد تبدیل به اختلاف شود، بدانید ما منحرف خواهیم شد، باید روز به روز این اتحاد را حفظ کرد، اتحاد با شعار نیست؛ باید عوامل اختلاف را از بین برد و الا با شعار اتحاد حاصل نخواهد شد.

باید تاریخ را نوشت و برای آیندگان به یادگار گذشت که هویت ملی و دینی حفظ شود تا این جرأت، شهامت و قدرت به آینده و نسل‌های آینده منتقل شود و آیندگان بدانند نیاکان و پدران ما با شرایط بسیار سخت در مقابل دشمنان به خوبی ایستادند و نگذاشتند یک وجب از خاک کشور ما از دست برود.

وقتی نسل آینده بفهمد که این نظام ارزان بدست نیامده که ارزان از دست رود، سبب می‌شود که در حفظ آن کوشش بیشتری کنند و به آسانی از دست ندهند.

------------------------------

- آیت الله العظمی نوری همدانی

انقلاب اسلامی بسیار مستحکم و ریشه‌دار و مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) است و باهمت و درایت علما و مسئولین و مردم، این انقلاب با توطئه دشمنان از بین نخواهد رفت.

اگر ولایت فقیه نبود انقلاب از بین می‌رفت و دشمن به دنبال آن است تا رهبری را تضعیف کند.

نظام اسلامی ما یک هدیه الهی است و هرگونه تخریب و تضعیف این نظام، گناهی نابخشودنی و بزرگ است؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما نظام اسلامی همچنان وجود دارد، لذا نباید حرفی زد که به تخریب و تضعیف اصل نظام منجر شود.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

امام خمینی (ره) حکومت اسلامی و نظام ولایی را در ایران برقرار کردند و همه باید از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

جمهوری اسلامی نظام پرفضیلتی است که مقدمات ظهور امام زمان (عج ) را مهیا می سازد و همگان باید در مسیر تعالی نظام تلاش کنیم.

این نظام و انقلاب امانتی است در دست ما، حفظ این انقلاب و دستاوردهای نظم مقدس اسلامی و تقویت آن بر همه افراد لازم است و هر مسئولی وظیفه دارد با خدمت کردن مردم را نسبت به‌نظام مقدس اسلامی خوش‌بین کند.

-----------------------------

- حضرت آیت الله سبحانی

ما باید با چنگ و دندان از نظام اسلامی محافظت کنیم؛ چرا که این نظام، تنها نظامی است که بر اساس اسلام و قرآن شکل گرفته است و همه این فتنه ها به خاطر این است که دشمن نمی خواهد نظام ما الگو باشد و به جاهای دیگر سرایت کند؛ بنابراین هر حرکتی که به ضرر نظام باشد و موجب تضعیف رهبری شود، مسلماً حرام است و باید با آن برخورد کرد.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

------------------------------

- حضرت آیت الله جوادی آملی

هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان‌های والای امام راحل و شهدای گران‌قدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می‌باشد.

نظرات بزرگان حوزه درباره تضعیف و تقویت نظام اسلامی

از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهدا و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی ها مصون و محفوظ باشد.

نظرات سایر بزرگان حوزوی نیز به تدریج به گزارش اضافه خواهد شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ابادی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    10 0
    اکثریت ملت از هرقوم و حتی مذهب و گرایشی دوت دارن کشور و به تبع اون نظام و حاکمیت قوی و مقتدر باشه اما اونچه که نظام راتضعیف و ملت را درمقابل نظام قرارمیده عملکرد کارگزاران نظام هست، دیگه نمیشه بگیم تورم،بی ارزش شدن پول ملی،بیکاری،فقر و بی عدالتی و...وجود نداره اونم بیش از اکثر کشورها،شما فقط تورم ایران را با دویست و اندی کشور دیگه مقایسه کنین!وگرنه ملت دنبال زندگی لاکچری هم نیستن ولی وقتی تو روزمرگی زندگی بمونی،دخلت به خرج معمولی نخوره ،چکاربایدکرد؟ تازه ازاون طرف هم ببین زندگی یه عده که یک شبه ره صدساله رفتن و از زندگی درخانه های آنچنانی گرفته تا مسافرت آنچنانی و ...اونم نه باهنرو استعداد خودیا ارثیه فقط و فقط یه پست نون و آبدار تو جمهوری اسلامی گرفتن و بارشونو بستن!شماریه سری به بالاشهرتهران بزن سری به محله جماران تهران بزن ،ببین کی داره نظاموتضعیف میکنه!به اسم دین ملتو سرکیسه کردن نه تنها نظام که مذهب تشیع هم تضعیف وبلکه اون اتفاقی که دراسپانیا افتاده ممکنه درایران تکراربشه
    • ترکیب کاذب IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      اسپانیایی کردن، مال فقر مالی نیست، به هم نچسبون. اینایی که دنبال ولنگاری و بی حجابی بودن، کدومشون مشکل فقر و اقتصادی مطرح کردند؟
  • شهید IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 0
    باعرض سلام واحترام به دانشجویان عزیز لاسیما متالهین یادم هست زمانی امام مسئله ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند یکی از افاضل حرف امام را درنماز جمعه توضیح میدادند نقل به مضمون امام فرمودند شما نفهمیدید من چه گفتم واین درحالیست که ولی ومولا و مولی و ولایت و...................میتوانند ده ها وصدها معنی را با خود حمل کنند اززیر صفر بگیر تاخود صفر تاولایت امیر مومنان ورسول مکرم اسلام که وجه روبخدای این بزرگواران است وهیچ کسی حتی پیامبران اولوالعزم این مقامات را ندارند برهمین اساس فرمودند لا تسبوا عليا فانه ممسوس فى ذات الله این ممسوس به معنی جن زده نیست بلکه بعنوان مس وتماس معنوی واشراف برلوح محفوظ ونظر به وجه الله است دربعضی از ادعیه میخوانیم حَتّىٰ‌ تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّور. امیرمومنان وزهرای مرضیه وائمه طاهرین لاسیما پیامبر مکرم اسلام خود این حجابهای نورانی هستند خلیفه الهی برهمین اساس فرمودند اول ما خلق الله نوری و کنت نبیاً آدم بین الماء و الطین بله عزیزان صاحب ولایت مطلقه کسی است که واجد این مقامات باشد والا من وفلان مجتهد ازسال 1260 نمیدانیم تکلیف طهارت فلان موضع چیست وعلی الدوام بحث میکنیم يُجْزِي مِنَ الْبَوْلِ أَنْ يَغْسِلَهُ بِمِثْلِهِ_______مثلا ما علی الحشفه____________يُجْزِي مِنَ الْبَوْلِ أَنْ يَغْسِلَ البول بِمِثْلِ البول________________ صب عليه الماء وصدها کتاب درفقه احکام تنظیم شده که عدد اختلافات را لاتعد ولاتحصی کرده است جواهرالکلام مرحوم نجفی وکتاب الخلاف طوسی ونظائر این کتب را بخوانید تا بفهمید درهیچ باب فقهی بین مسلمین وحتی شیعه دوازده امامی وحدت نظر ورویه دیده نمیشود بلکه فقهاء واسطه رفع تکلیف هستند ونوعا درابتدای رسائل عملیه همین را متذکر میشوند السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
    • معنای اطلاق ولایت IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 1
      ولایت مطلقه یعنی مقید بخصوص ایتام و اطفال و مانند آنها نیست، بلکه همه شؤون حکومتی را در بر می گیرد، این اطلاق کاری به مقام حاکم ندارد که پیامبر صلی الله علیه و آله یا کسی دیگر، بلکه ضرورت حکومت داری است، حاکم هر که می خواهد باشد، نیازمنداختیار برای اعمال حاکمیت در تمامی موقعیتهای حکومتی است.
  • إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ CA ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 10
    🇮🇷🇵🇸 سلام! «سخنی کوتاه از یک سرباز #ساله در میدان، به علمای عظیم‌الشأن و مراجع گران‌قدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی مراجع عظام تقلید؛ سربازتان از یک برج دیده‌بانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزش‌های آن [که] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید، از بین می‌رود. این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است، این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی‌نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هرگونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولی فقیه است. نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولی فقیه است. من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق‌به‌جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت فقیه میراث امام خمینی (رحمة الله علیه) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات با بیانتان و دیدارهای‌تان و حمایت‌های‌تان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود. دست مبارکتان را می‌بوسم و عذرخواهی می‌کنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرف‌یابی‌های حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد (سربازتان و دست‌بوستان)». این دین و دست بوسیدنی است! آیت‌الله مصباح یزدی گفتند:«من به‌صورت جدّی و با تمام وجودم ایشان را نائب امام زمان (عج) می‌دانم و وقتی که اصرار می‌کنم تا دست ایشان را ببوسم، گویی دست امام زمان را می‌بوسم. این یک رابطه دوستانه و از روی رفاقت نیست بلکه اظهار ارادت و موّدت به نایب امام زمان و ولی امر مسلمین است.» ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ.
  • یک استقلالی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    عوامل عدم رضایت مردم یکیش همینه که میگم دوتا تیم فوتبال درکورس رقابتند ماموران دولت میریزند توخانه شخصی ومهمانی را پارتی معرفی میکنند وبه دادسرا می برند آیا خانه حریم خصوصی نیست آیا فوتبالیستی که باهمسر وخواهرانش وچندتا از دوستاش دور هم جمع شدن اسمش فساده آیاپیامبر وعلی ع هم این کارهارو میکردند چرا به ریشه های نارضایتی مردم ورود نمیکنید بله بیش از 98 درصد مردم به انقلاب امام خمینی رای مثبت دادند ولی با انواع واقسام خلاف شرع وعرف این درصد بالا را به چه عددی رساندیم هردینی که بگه برید وخانه های مردم ومیهمانان مردم را ببینید آیادرخانه شخصی مرتکب بی حجابی ویا شرب خمر شده اند قطعا این دین خدا نیست وبدعت است ومحکوم به شکست
    • . IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 4
      خانه شخصی! به به معنای شخصی رو تاره فهمیدیم! شما استقلالی هستید و مستقل فکر می کنید!