شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا نوری

حوزه/حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری بابیان اینکه علما همواره در کنار مردم بوده و در سختی‌ها یاریگر آن‌ها بوده‌اند، افزود: تکریم و حرمت گذاشتن به علما درواقع اکرام پیامبر (ص) و دین اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، امروز در آیین نکوداشت آیت‌الله محمدتقی بجنوردی در بجنورد، اظهار کرد: اکرام عالم، اکرام پیامبر (ص) و دین خداست؛ زیرا عالم به دنبال از بین بردن جهل و نادانی است.

وی اضافه کرد: ویژگی عالم، بی‌قراری است و به همین دلیل نیز عالم همواره حس مسئولیت و دغدغه دین و مردم را دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به خدمات و اقدامات ارزنده آیت‌الله محمدتقی بجنوردی خاطرنشان کرد: فراگیری علم و دفاع از تشیع و تلاش در این زمینه از تلاش‌های این عالم ربانی در مسیر اهل‌بیت (ع) است.

وی ادامه داد: علما هرگز مردم را فراموش نکرده و همواره در کنار مردم بوده و در سختی‌ها یاریگر آن‌ها بوده‌اند و امروز نیز علما مأمن و ملجأ اقشار مختلف مردم هستند.

گفتنی است، امروز و هم‌زمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، آیین نکوداشت آیت‌الله شیخ محمدتقی بجنوردی ۱۱۰ سال پس از رحلت این عالم مجاهد با حضور مسئولان استانی و اقشار فرهنگی در بجنورد برگزار و زوایای پنهان این شخصیت بزرگ برای جوانان بازگو شد.

آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی بجنوردی فرزند حسین بن محمدعلی بن صادق بن محمد بن اسماعیل است که از سرزمین بحرین به خراسان مهاجرت کرد.

شیخ محمدتقی در بجنورد و در حدود دهه سوم قرن سیزدهم هجری ولادت یافته است و او تحصیلات مقدماتی را در بجنورد و مشهد گذراند و در حدود ۲۰ سالگی به حوزه علمیه نجف عزیمت کرد و در سال‌های ۶۶-۱۲۶۲ هجری قمری نزد شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) تحصیل کرد.

با رحلت آن مرجع بزرگ دینی، طی سال‌های ۸۰-۱۲۶۶ هجری. قمری نزد شیخ مرتضی انصاری به ادامه تحصیل پرداخت و به درجه اجتهاد نائل شد. در حدود سال ۱۲۸۵ بنا بر اختلاف با یار محمدخان سهام الدوله حکمران بجنورد به مشهد مهاجرت کرد.

بسیاری از بزرگان علم رجال، در قرن ۱۳ و ۱۴ قمری به جایگاه علمی و معنوی این شخصیت بزرگ اشاره دارند و از محضر درس این شخصیت بزرگ، گروهی از دانشمندان ممتاز دانش‌آموخته شدند.

شیخ محمدتقی بجنوردی در شب ۱۴ صفر ۱۳۱۴ در شهر مشهد درگذشت و در دارالسیاده صفه دست چپ، پیوسته به در مسجد گوهرشاد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha