شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در رابطه با اغتشاشات، گفت: حوادث استان تفاوت‌هایی با سطح کشور داشت به گونه‌ای که در ابتدا تخلفی صورت گرفت و ما از همان روز اول به برخورد منصفانه، احقاق حق و برخورد با خاطی از همه اطراف قضایا تاکید کردیم اما برخی مسئولان علیرغم تصویب، همراهی و شفاف سازی لازم را نکردند. 

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در نشست هم‌اندیشی دانشجویان مراکز مختلف دانشگاه‌های ایرانشهر گفت: ما در گام دوم انقلاب هستیم و مقام معظم رهبری که اوضاع جامعه و جهان اسلام را رصد می‌کنند با نگاه نافذ، دانش و بینش وقت گذاشته و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را صادر کردند و این بیانیه نقشه راه ما در چله دوم انقلاب است.

امام جمعه زاهدان افزود: عمده مخاطبان در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند اما به این معنا نیست که دیگران مسولیت نداشته باشند بلکه جوانان به علت اینکه آینده سازان کشور هستند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: حوزه و دانشگاه دو مخاطب اصلی بیانیه گام دوم هستند و دانشجو اگر دانشگاه و دانشجویان بخواهند به درستی نقش ایفا کنند و در جامعه موثر باشند باید زمینه‌ها را فراهم و خود را برای نقش آفرینی در هر جهت آماده کنند.

وی ادامه داد: دانشجویی می‌تواند به درستی نقش آفرینی کند که از لحاظ علمی پیشرو، دارای اخلاق برتر و دارای بینشی عمیق باشد و در هر کدام از این موارد اگر خلأ وارد شود نقش آفرینی به درستی انجام نمی‌گیرد.

استاد حوزه اظهار کرد: محور همه اینها عقل و عقلانیت است و اگر به منظومه معارف اسلامی نگاه کنیم مباحث مفصلی درباره عقلانیت وجود دارد و عقل امتیاز انسان نسبت به حیوانات است و اگر انسان بر اساس عقل عمل کند می‌تواند در بخش های مختلف جامعه به درستی ایفای نقش کند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در رابطه با اغتشاشات، اظهار کرد: حوادث استان تفاوت‌هایی با سطح کشور داشت به گونه‌ای که در ابتدا تخلفی صورت گرفت و ما از همان روز اول به برخورد منصفانه، احقاق حق و برخورد با خاطی از همه اطراف قضایا تأکید کردیم اما برخی مسئولان علیرغم تصویب، همراهی و شفاف سازی لازم را نکردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در پاسخ به توصیه یکی از دانشجویان مبنی بر برخورد قاطع با مسئولانی که همراهی لازم را نداشته‌اند، گفت: اگر به ۵۰ درصد بیانات ایشان توجه می‌شد هیچ‌کدام از مشکلات کنونی کشور ایحاد نمی‌شد و این‌گونه نیست که اگر مسئولی همراهی نکرد بلافاصله برخورد و جابجا شود بلکه باید تعامل و در فرایند کار تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم و خوشبختانه در موقعیتی که برخی اظهار ناامیدی کردند ما پیگیری‌های لازم را صورت دادیم و کار نتیجه بخش بود.

وی تصریح کرد: گزارشی از مواضع خود به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم و پس از اطلاع رهبر معظم انقلاب شخصا پیگیر بوده و کار را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع نمودند و تأکید داشتند نماینده ایشان باید بدون هیچ ملاحظه‌ای مدافع حقوق مردم باشد و پس بنده به بیان مطالبات مردم استان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مرداختم که مصوب و سپس نیز به تایید مقام معظم رهبری رسید.

امام جمعه زاهدان با اشاره به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر علت تفاوت در برخورد با اغتشاشات در سیستان‌ و بلوچستان با سایر نقاط کشور، ادامه داد: دلیل این‌ کار تخلفی بود که اتفاق افتاد، به گونه‌ای که تخلف مشخص شد و پیگیری و مصوباتی هم داشتیم و بعد پایان متفاوتی هم داشت و بعد از مصوبات، مقام‌ معظم رهبری برای دلجویی، شنیدن حرف مردم و ابلاغ سلام و محبت به مردم هیئتی را به استان فرستادند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: سیاست دشمن کشته سازی بود تا التهاب را بیشتر و سیاست براندازی خود را دنبال کند و در برخورد با اغتشاشگران سطح کشور تلاش بر این بود که تیراندازی به سمت کسی صورت نگیرد اما این تخلف در استان صورت گرفت و لذا در سطوح مختلف با متخلفین برخورد شد.

وی ادامه داد: با تخلف صورت گرفته برخورد شد و کل نیروهای حاضر در حادثه‌ کلانتری جهت پاسخگویی فراخوان داده شدند و برخی افراد که خطاکاری آن‌ها ثابت شده بود جهت پیگیری بیشتر در بازداشت هستند.

وی به تبیین و روشنگری در خصوص مباحث مطرح شده از جانب یک دانشجو تحت عنوان احساس تبعیض، عنوان کرد: اینکه شعار تبعیض داده می‌شود را باید به خوبی روشن کنیم؛ دانشجوی اهل سنت می‌گوید ما وزیر نداریم در حالی که این موضوع اختصاصی به بلوچ‌ها ندارد و برای مثال در استان ما سیستانی‌ها هم فاقد وزیر در کابینه دولت هستند و این اتفاق اختصاصی به قوم بلوچ ندارد و بخشی به خود فرهنگ داخلی استان بر می‌گردد، به گونه‌ای که هنگام معرفی یک فرد بومی ابتدا خود بومی‌ها زیر پای او را خالی می‌کنند و باعث می‌شوند مسئولان بلند پایه کشوری نظر خود را تغییر و از گزینه‌های دیگر استفاده کنند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: می‌گویند چهل سال است تبعیض داریم ولی مشاهده کنید که در همین شهرستان ایرانشهر چه پیشرفت‌هایی حاصل شده و برای مثال اگر تبعیض وجود داشت دیگر چنین دانشگاهی نبود که ما و شما به گفت‌وگو بپردازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی ادامه داد: محرومیت تاریخی داشته‌ایم و هر چقدر تلاش کنیم دیگر استان‌ها نیز در حال رشد هستند و برای همین فاصله ما حفظ شده و در نامه به رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان استان نوشتم که با توزیع بودجه معمولی این فاصله جبران نمی‌شود و باید سرمایه گذاری بیشتر و ویژه تری در سیستان و بلوچستان صورت گیرد.

وی در پاسخ به نقش ائمه جمعه در پیگیری مشکلات استان، اظهار: در گردهمایی ائمه جمعه با رئیس جمهور صحبت کرده و به بیان یک مشکل ساختاری بین مجلس، دولت و قوه قضائیه پرداختم و در ادامه نیز خواستار اصلاح این روند شدم و ابقای مدیران ضعیف از حیث مدیریت و حیث نفسانی را به عنوان‌ یکی از مشکلات استان مطرح کردم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: ما به عنوان ائمه جمعه خیلی از نکات را در جلسات عمومی و خصوصی مورد پیگیری و مطالبه قرار داده‌ایم و همچنان نیز در این جهت مشغول فعالیت هستیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: اینکه سؤال شد چرا مسئولان در خصوص حوادث پاسخگو نبودند باید گفت مسئولان کنونی نیروی انتظامی جهت تصحیح روند قبلی در تلاش هستند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر عدم پاسخگویی در رابطه با برخی سخنرانی‌ها، عدم روشنگری و احتمال تاثیرپذیری مردم، بیان کرد: فضای مجازی ما در حال حاضر دست دشمن است و گام اول کار تجزیه و تحلیل خود ماست البته بنده نیز به برخی آقایان گفتم اگر حرفهایی که می‌زنید حرف‌های خود شماست تعجب آور و اگر تحت تاثیر حرف می‌زنید شأن شما اجل است و حتی توصیه کردیم به جای مشاهده شبکه های خارجی کمی هم اخبار داخل کشور را دنبال کنند تا متوجه شوند که این انقلاب همچنان استوار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی افزود: اینگونه نیست تا کسی حرفی بزند با او برخورد شود، زیرا سیاست مقام معظم رهبری صبوری است تا جذب حداکثری صورت گیرد و در برخی فتنه ها نیز مشاهده کرده‌ایم که رهبر معظم انقلاب در همان ابتدا موضع خود را بیان می‌کنند اما برخورد خشن ندارند و ما هم باید جهاد تبیین را دنبال و حرف حق خود را به طور مکرر بیان کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص پرونده چابهار حق و باطل با هم قاطی شده بود، به گونه‌ای که تخلف قطعی است و فرد خاطی هم مورد محاکمه و دادرسی قرار دارد، اما حدی که ادعا شده ثابت نشد و دو قضیه پیش آمده ابتدا اتهام به شخص که اگر نتواند اثبات کند باید پاسخگو و حد بر او اجرا شود و قضیه دوم نیز دختری است که سر زبان‌ها افتاده و از دیدگاه نظام باید با فرد خاطی برخورد شود.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به یکی از دانشجویان مبنی بر درخواست دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری گفت: بحث دیدار مردمی با رهبر معظم انقلاب را در دوران قبل از کرونا و در آخرین جلسه نمایندگان ولی فقیه با ایشان مطرح کردم که با اصل آن موافقت کردند، اما پس از شیوع کرونا دیگر فرصت فراهم نشد و پس از بهبود وضعیت مجدد از طریق دفتر مقام معظم رهبری و هیئت اعزامی از سوی ایشان به استان این جهت را پیگیری کردیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به توصیه‌های برخی دانشجویان در محورهای آموزشی، تربیتی و دانشگاهی گفت: در دیدار مسئولان دانشگاه‌های استان تاکید کرده‌ام که سعی کنید کار شما با کیفیت باشد و فقط به دنبال افزایش تعداد شعبه‌ها نباشید و در دیدار مسئولان آموزش و پرورش نیز توصیه کردم که در گزینش‌ها دقت کنند زیرا اگر آدم ضعیف پذیرش شود سی سال چرخه آموزش کند خواهد شد.

وی ادامه داد: جذب نیروی بومی برای آینده استان مناسب است به شرط اینکه تقویت شود و حتی با برنامه ریزی چندین ترم تحصیلی را در سایر مناطق کشور بگذرانند تا از تجربیات علمی دیگر نقاط کشور هم استفاده کند و نگاهشان به مسائل بازتر می‌شود.

امام جمعه زاهدان گفت: در جمع‌های مطالبه گری توصیه‌هایی داشته و عرض کرده‌ام که اگر چند نکته را رعایت کنید مطالبه گری شما موفق خواهد بود مواردی از جمله رعایت عدل و انصاف، ارائه نقاط قوت و ضعف و همچنین کارشناسی و ارائه راهکار عملی که شما دانشجویان نیز در ارائه مطالبات خود باید به همین شکل عمل کنید.

وی ادامه داد: باید در توزیع امکانات به دانشگاه‌های مختلف عادلانه عمل کنیم از امکانات در اختیار استفاده بهینه و حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی افزود: جمع‌های نخبگانی باید به صورت شبکه در شهرستان و سپس در سطح استان شکل گیرد و در ادامه به ارائه نظر کارشناسی بپردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha