شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی گفت: آیت الله مصباح یزدی با توجه به اهمیتی که به علوم انسانی می داد بیشترین فرصت خود را در این راه گذاشت و جفای بزرگی که جریان های انحرافی در حق آیت الله مصباح یزدی مرتکب شدند این بود که نگذاشتند شخصیت و منزلت او به جامعه دانشجویی و برخی از افراد جامعه شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی در دومین روز از دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استادفکر» که امروز در سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد اظهار داشت: مناسبت های دی ماه، ایام الله هایی هستند که از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و برای همه درس‌آموز می باشند و یکی از این ایام‌، ارتحال آیت الله مصباح یزدی است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم در ادامه افزود: بهترین و مناسب ترین آیه ای که درباره شخصیت و توصیف آیت الله مصباح یزدی می‌توان به آن اشاره کرد، آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» است و می توان عامل اصلی موفقیت و ارتقای سطح روحی و معنوی آیت الله مصباح یزدی را صداقت وی در انجام امورات دانست.

وی بیان داشت: با هیچ کلام و زبانی نمی توانیم حق آیت‌الله مصباح یزدی را به زبان آورده و به جا آوریم؛ چراکه وی برای ما حق حیات دارد؛ و آن حق، حق حیات معنوی بر عهده ما دارد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود: او در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ قبل از انقلاب اسلامی که طوفان های سهمگین اعتقادی از هر سوی ایران اسلامی می وزید و افراد را نسبت به همه اصول، مبانی و اعتقادات مشتبه می ساخت و در این هنگام بود که آیت‌الله مصباح یزدی پناهگاه افراد بود و بسیاری از افراد با کمک او هدایت و راهنمایی می شدند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به آثار و برکاتی که آیت الله مصباح یزدی در جامعه ایران بر جای گذاشت ابراز کرد: آیت الله مصباح یزدی آثار بسیار ارزشمندی از خود برجای گذاشته است و یکی از نعمت های بزرگ در بین ما وجود افرادی همچون آیت‌الله مصباح یزدی است که خداوند نعمت خود را بر ما تمام کرده است.

وی در ادامه افزود: آیت‌الله مصباح یزدی در بین همه ستاره های درخشان انقلاب اسلامی رنگ و بو و جاذبه خاصی داشت و در دانش علمی در هر حوزه‌ای از علوم انسانی و اسلامی ممتاز دوران بود و در بسیاری از جهات کم نظیر و در برخی از جهات نیز بی‌نظیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در علوم قرآنی صاحب مکتب بود؛ مکتبی که امروزه به وضوح، کمبود چنین مکتب هایی در حوزه های علمیه احساس شده و واقعا کم می باشد؛ مکتبی که بتواند گره گشا، راهگشا و با ثمر باشد.

وی در ادامه افزود: آیت الله مصباح یزدی در تربیت نفوس مستعده روانشناس ماهری بوده و تبحر خاصی در این زمینه ها داشت و متناسب با گرفتاری های روحی افراد، نسخه های شفابخش تجویز می کرد؛ چراکه آیت الله مصباح یزدی سرآمد اخلاق و معرفت شناسی، خداشناسی، صاحب نظر و سرآمد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی در پایان با اشاره به اهتمام آیت الله مصباح یزدی به ترویج علوم انسانی ابراز کرد: آیت‌الله مصباح یزدی با توجه به اهمیتی که به علوم انسانی می داد بیشترین فرصت خود را در این راه گذاشت و جفای بزرگی که جریان های انحرافی در حق آیت الله مصباح یزدی مرتکب شدند این بود که نگذاشتند شخصیت و منزلت او به جامعه دانشجویی و برخی از افراد جامعه شناسانده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ CA ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    حاج قاسم مقام خلیل اللهی داشت! وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا. چند تابعیتی نباشیم!از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! ما ملت امام حسینیم!سید ابراهیم رئیسی ما کفتند:«باید خیلی کتاب را گرامی داشت» و «کتاب و کتاب خوانی نشاط و امید به جامعه می دهد و باید برای دسترسی آسان به کتاب شرایط را فراهم کنیم زیرا کتاب و کتاب خوانی تعادل را به جامعه می‌بخشد.» باید برای دسترسی آسان به کتاب شرایط را فراهم کنیم – در کل جهان! در همايش سالانه طرح ولايت ۱۳۹۹ (اصلی‌ترین وظیفه حوزه) و پاسخ‌گویی به نیازهای اعتقادی جامعه، آیت‌الله مصباح فرمودند:« شاید همه شما هم بدانید که الآن از چندین کشور دیگر التماس می‌کنند که سعی کنید کتاب‌هایتان را به زبان‌های دیگر از قبیل عربی، اردو، آذری، انگلیسی،فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی و روسی ترجمه کنید. تا اینجا را من خبر دارم. با اصرار و التماس که این‌ها را ترجمه کنید چون ما احتیاج داریم و به شما اشارتاً عرض می‌کنم کسانی پول در اختیار گذاشتند و گفتند که شما کتاب‌ها را ترجمه کنید ما هزینه آن را می‌دهیم، کتاب‌ها را چاپ کنید و پخش کنید، اگر مترجمی ندارید مترجم هم به شما معرفی می‌کنیم. این معنایش این است که این نیاز، درست تشخیص داده شده و این طرح کمابیش می‌تواند پاسخگوی این نیازها در یک مرحله از مراحل اولیه باشد.» خیلی از ما خیلی از کارتها را نداریم...کارت شتاب/بسیج/هوشمند/بانکی ایرانی نداریم و نمیتوانیم کالا/کتاب از داخل ایران بخریم.ما خیلی از کارتها را نداریم ولی کارت هوشمند سلیمانی داریم! اگر دسترسی به کتاب/کالا امکان پذیر نیست، دسترسی به امام/شهدا و آثار مصباح امکان پذیر است! چگونه مطالعه کنیم؟با امام و شهدا مطالعه کنیم! شيخ‌الرئيس ابن سینا گفت من برهان صدیقین را استشهاد کردم از آیه شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. آية اللّه مصباح يزدي ابن سینا شناسند! او کتاب برهان را در قم درس میدادند. این دروس در کتابی به نام «شرح برهان شفا» در کتابخانه مدرسه فقاهت رایگان و موجود است. وقتی در محضر مصباح باشیم، او کمک طلبه و طلب ما میشود! از محضر عالِم غيب و شهود و از پيشگاه ربّ ودود طلب مي‌كنيم كه ما را بر صراط مستقيمِ برهاني، استوار و بر منهج قويمِ قرآني، پايدار بدارد ان شاء الله!🇮🇷🇵🇸