پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رونمایی

حوزه/  آیین رونمایی از کتاب "مکتب در امتداد هدایت" نوشته حجت الاسلام محرمی در بنیاد فرهنگی امامت قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب ( مکتب در فرآیند تکامل) کـه توسط آقای مدرسی طباطبایی نوشته شده، مکتب تشیع را بر اساس افکار روشن فکـرانـه بـررسی کـرده و بـسیــاری از اعـتـقادات شـیــعـه را زیــر سـوال بـرده است.
بـه پیشنهاد آیت الله سید علی حسینی میلانی جوابـیه و نقد ایـن کتاب، در قالـب کتـابی در موسسه شیعه پژوهشی نگـارش و بـا هـمـکاری بنیاد فرهنگی امامت به چاپ رسیده است.
آیت الله میلانی بر این کتاب مقدمه ای نوشته است.
نویسنده کتاب خود را ضمن پنج فصل نگاشته است، فصل اول را در نقد مقدمه کتاب مکتب در فرایند تکامل قرار داده اند و مطالبی چون شبهه تقدیم فهم مردم عصر حاضر بر فهم گذشتگان و بزرگ نمایی اختلاف نظر دو مکتب فکری کوفه و قم و ... را بررسی و بحث نمود.
در فصل دوم به نقد بخش اول کتاب مدرسی پرداخته و محدودیت تشیع به گرایش سیاسی در قرن اول و جنبه معنوی آن بعد از عصر امام باقر علیه السلام و همچنین تصریح له عدم آشنایی اصحاب امام باقر با مفهوم منصوص امامت را مورد بررسی و نقد قرار داده است.
در فصل سوم که با نگاه نقد بخش دوم کتاب مذکور به نگارش در آمده است مطالبی چون داستان نفوذ مفوضه از زمان امام صادق علیه السلام به بعد و القای حتمی بودن وجود سبائیه و کیسانیه و نسبت اعتقاد به علم غیب ائمه علیهم السلام به غلات و ... را نقد نمود.
فصل چهارم کتاب که در نقد بخش سوم مکتب در فرایند تکامل به نگارش در آمده مباحثی چون بزرگ نمایی اختلاف برخی بنی هاشم در میان شیعه و بزرگ نمایی فرقه ناووسیه و نسبت بداء به فرقه کیسانیه و ... مورد بررسی قرار داده است.
و در فصل آخر کتاب که در نقد بخش چهارم مکتب در فرایند تکامل نگاشته شده است شبهه عدم رواج مباحث کلامی در میان جامعه شیعه در قرن دوم هجری و هم چنین تأثیرپذیری کلام شیعه از کلام معتزله به بررسی و بحث گذاشته شده است.

گفتنی است: آیین رونمایی از کتاب "مکتب در امتداد هدایت" نوشته حجت الاسلام محرمی با حضور آیت الله میلانی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه
یکشنبه مورخ ۲۵ دی ماه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در بنیاد فرهنگی امامت به نشانی قم، بلوار سمیه، خیابـان شهیدین، پـلاک ۵۲، بنـیـاد فـرهنـگی امـامـت برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha