جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن یزدانی

حوزه/ مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: اگر در روایات اسلامی آمده که «مداد علماء» بر «دماء شهداء» پیشی گرفته به خاطر همین است که زیربنای خون شهید معارف و عقایدی است که عمدتاً از قلم سرچشمه گرفته، به‌علاوه پشتوانه بقای خون شهید نیز قلم علما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن یزدانی، مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان، اظهار داشت: حرکت روبه‌جلوی انسان‌ها در جهت شکل‌گیری تمدن، زمانی بود که انسان‌ها به هدایت انبیاء علیهم‌السلام یاد گرفتند قلم‌به‌دست بگیرند و خط و نوشتن را ابداع کنند.

وی افزود: تکامل تمدنی جوامع نیز نیازمند حیات نوشتن و نویسندگی است، به همین جهت پایه اسلام از همان آغاز بر علم و قلم گذارده شده است و اولین خطاب الهی به انسان امر به خواندن (اقرء) است.

حجت‌الاسلام یزدانی اضافه کرد: در فرهنگ متعالی اسلام، قلم و نوشتن آن‌قدر ارزش و اهمیت دارد که می‌توان به آن سوگند یادکرد و خداوند متعال در آغاز یکی از سوره‌های قرآن چنین سوگند یادکرده است: «ن والقلم و ما یسطرون».

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های سوگندهای قرآن این بود که مسلمانان را به اندیشیدن در اموری که مورد سوگند بود وامی‌داشت و به همین سبب قسم به قلم و نوشتن سبب گسترش خواندن و نوشتن و تألیف کتاب‌ها و ترجمه کتاب‌های دیگران و گسترش علوم در جهان اسلام شد.

حجت‌الاسلام یزدانی تصریح کرد: خدای متعال همچنین در ضمن طولانی‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: «وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ (بقره: 282)؛ کسی که قدرت بر نویسندگی دارد نباید از نوشتن خودداری کند همان‌گونه که خدا به او تعلیم داده است». در این فراز قرآنی قدرت نوشتن یک موهبت الهی برشمرده شده است و خداوند متعال به کسانی که این موهبت را در اختیار آن‌ها گذارده است توصیه به نوشتن می‌نماید.

مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: اگر در روایات اسلامی آمده که «مداد علماء» بر «دماء شهداء» پیشی گرفته به خاطر همین است که زیربنای خون شهید معارف و عقایدی است که عمدتاً از قلم سرچشمه گرفته، به‌علاوه پشتوانه بقای خون شهید نیز قلم علما است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha