پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تعارضات خانوادگی

حوزه/ روانشناس و مشاور امور خانواده تصریح کرد: از جمله مهم ترین الزامات مقابله با تشدید افسردگی و اضطراب شخصیتی، توجه به اصول حل تعارض در زندگی است.

دکتر ابراهیم بهشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: یکی از مسایل کلیدی در امر مشاوره، آموزش مهارت حل تعارض می باشد که البته این بحث نیاز به انرژی و حوصله قابل توجهی دارد، چه آن که پیش از هر چیز باید توجه داشت که اساساً تعارض بین فردی یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است، به دلایلی همچون تفاوت در دنیای پدیداری، یعنی این که یک پدیده را چگونه می بینیم و به تحلیل آن می پردازیم، ضمن آن که تفاوت در نظام ارزش ها نیز در این خصوص حائز اهمیت است، به عنوان مثال برای زن امنیت اهمیت دارد ولی برای همسر او ممکن است پیشرفت کاری و شغلی در مرتبه نخست قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که حرکت تعارض به سمت تعامل مخرب، به هیچ وجه جایز نیست، اما این که چرا گاهی تعامل به سمت تخریب می رود، باید در پاسخ به این پرسش مهم به بحث کلیدی فقدان یا ضعف در ظرفیت های حل تعارض اشاره کرد.

روانشناس و مشاور امور خانواده به لزوم توجه به اصل انعطاف پذیری در راستای حل تعارضات اشاره کرد و بیان داشت: تجربه نشان داده که وقوع بسیاری از طلاق ها به خاطر عدم وجود انعطاف پذیری در حل مشکلات میان زوجین است به شکلی که هر طرف می خواهد فقط حرف خودش را به کرسی بنشاند و اساساً به سخن طرف مقابل به معنای واقعی کلمه گوش نمی دهد.

بهشتی در ادامه با اشاره به این که داشتن بینش خوب و امید به آینده، لازمه توفیق در مواجهه با بسیاری از مشکلات در زندگی است، خاطرنشان کرد: بی شک یکی از راه ها در این زمینه، ایجاد و تقویت اُمید نسبت به آینده است که البته باید به شکل صحیحی این مهم صورت گیرد.

وی افزود: کسانی که تحت تأثیر رسانه ها و یا حرف ها و تحلیل های اطرافیان، نگاه و رویکرد بدبیانه و مأیوسانه نسبت به آینده خود و جامعه دارند، نمی توانند در مواجهه با سختی ها و مشکلات، رفتار مناسب و معقولی داشته باشند و حال آن که برعکس افراد امیدوار به آینده بهتر می توانند بر مشکلات و بحران های زندگی فردی و اجتماعی خود غلبه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha