جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کارگاه «برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری»

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، مدیریت را تکلیف دانست و تشریح کرد: در نظام اسلامی، واگذاری و قبول مدیریت‌ها و منصب‌های اجتماعی، یک تکلیف است نه حق.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، کارگاه «برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری» ویژه مدیران مدارس علمیه خواهران گلستان برگزار شد.

در این نشست، خانم حسینی‌واعظ با اشاره به روایت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) «یَأتی عُلَماءُ شیعَتِنَاالْقَوّامُونَ لِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ عَلی رَأسِ کُلِّ واحِد مِنْهُمْ تاجُ بَهاء، قَدِ انْبَثَّتْ تِلْکَ الاْنْوارُ فی عَرَصاتِ الْقِیامَهِ»، خادمان دین را آبرومندان آخرت دانست و بیان کرد: از آنجا که عمل به فرامین دینی باعث سعادت در دنیا و آخرت است، عالمان دینی به عنوان مرزبان‌ها و مدافعان حریم دین بزرگ‌ترین خدمت را به مردم انجام داده‌اند.

وی، میزان ایفای نقش عالمان دینی در مسیر هدایت مردم را متناسب با مراجعه و پیروی مردم از آنان دانست.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، به بحث پیرامون مدیریت اسلامی پرداخت و با بیان این‌که بحث درباره مدیریت به اندازه عمر بشریت است، تشریح کرد: از روزی که بشر پا به عرصه خاک نهاد و با خانواده و قبیله زندگی اجتماعی را آغاز کرد،‌ اندیشه مدیریت و سرپرستی همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پروراند.

خانم حسینی‌واعظ ادامه داد: در جهان امروز نیز که علوم، تکنولوژی و دانش پیشرفت کرده و سازمان‌های بزرگ صنعتی و تولیدی به وجود آمده است، مهم‌ترین مسئله، چگونگی اداره‌ مجموعه‌های عظیم انسانی است.

وی، به تعریف مدیریت از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: مدیریتی که زمینه رشد انسان به سوی‌ الله را فراهم کند و مطابق کتاب، سنت، سیره و روش پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و امامان معصوم(علیهم‌السّلام) باشد و علوم، فنون و تجارب بشری برای رسیدن به اهداف یک نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور و مدار و قطب عمل کند را مدیریت اسلامی می‌گویند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به ویژگی‌های مدیریت از دیدگاه اسلام اشاره کرد و افزود: مدیریت وسیله‌ای برای رسیدن به امیال شخصی نیست و مدیر اسلامی نباید جایگاه مدیریت را وسیله افتخار و نردبان نخوت و در جهت امیال شخصی و نفسانی خود قرار دهد؛ زیرا اسلام چنین مدیرانی را مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهد.

حسینی‌واعظ با بیان این‌که مدیریت امانت است نه طعمه، خاطرنشان کرد: مدیریت امانتی در دست مدیر است که باید به شدت از آن مراقبت کند، چنان‌که امام علی(علیه‌السّلام) در نامه‌ای به فرماندار خود در آذربایجان (اشعث بن قیس) می‌نویسد: «مدیریت و حکمرانی برای تو طعمه نیست، بلکه یک امانت است، و کسی که از تو بالاتر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی».

وی، مدیریت را برای افراد توانمند و شایسته تکلیف دانست و تشریح کرد: در نظام اسلامی، واگذاری و قبول مدیریت‌ها و منصب‌های اجتماعی یک تکلیف است نه حق؛ یعنی مدیرانِ پرورش‌یافته در مکتب آسمانی اسلام، خدمت در منصب مدیریت را انجام تکلیف شرعی می‌دانند و معتقدند که مدیریت وظیفه است نه وسیله سودجویی.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، خادم بودن را از ویژگی‌های یک مدیر دانست و افزود: در بینش اسلامی، مدیر اسلامی هرگز مدیریت را برای حاکمیت خویش نمی‌خواهد؛ زیرا در چنین صورتی او حاکم است نه خادم، از این رو، مدیریت قبل از این‌که ریاست‌ باشد، بنابه فرمایشی از امام علی(علیه‌السلام) خدمت‌گزاری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha