سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
میراث فرهنگی

در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی که ۳۰ بهمن در یزد برگزار می‌شود از خانواده شهید منتظر قائم تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور عباس فاطمی، دبیر جشنواره و احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد، امروز نهم بهمن در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران برگزار شد.

افتتاحیه جشنواره ۲۹ بهمن و اختتامیه آن ۳۰ بهمن در یزد برگزار خواهد شد.

در ابتدای این جلسه فاطمی گفت: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. در همین راستا یاد و خاطره امام راحل (ره)، شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم و امنیت را گرامی می‌داریم. این رویداد با هدف افزایش آگاهی میراث فرهنگی در جامعه برگزار می‌شود. میراث فرهنگی ثروت بزرگ ملت ایران است ولی به دلیل گستردگی این ثروت در کشورمان، قدر آن به‌درستی دانسته نمی‌شود و هنرمندان با آثاری که خلق می‌کنند قادرند ابزاری تأثیرگذار برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی باشند.

وی بیان کرد: در اختتامیه جشنواره از خانواده شهید منتظرقائم تجلیل می‌شود. همچنین قرار است از چند تن از هنرمندان در این شب تقدیر به عمل آید.

دبیر جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی ادامه داد: شورای عالی جشنواره خردادماه راه‌اندازی شد و ۲۰ نفر از صاحب‌نظران سیاست‌گذاری فرهنگی داوری این رویداد را انجام دادند و فراخوان آن در تیرماه رسانه‌ای شد.

فاطمی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: «جنگ گنج است»؛ پس دستاوردهای آن میراث عظیمی است که شاید در فیلم‌ها و آثار هنری، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. اگر بتوانیم این حوزه را به‌درستی در کارهای هنری تعریف کنیم، حس قهرمان‌پروری میان جوانانمان رشد خواهد کرد. این خصیصه در شرایط فعلی که کشور مورد هجمه‌های مختلف قرار گرفته بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه هنرمندان را تشویق کنیم تا در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بیشتر کار کنند، نیاز است تا سیاست‌های تشویقی نیز برای آنها در نظر گرفته شود». بر همین مبنا جشنواره به‌صورت ویژه به برگزیدگان آثاری که در آنها به آموزه‌های انقلاب و دفاع مقدس توجه شده باشد خواهد پرداخت.

فاطمی با بیان اینکه جشنواره فرصتی برای هم‌اندیشی مدیران فرهنگی است، گفت: برخی مواقع آسیب‌هایی در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد که دلیل اصلی‌اش، ناآگاهی مسئولان فرهنگی است. این جشنواره آسیب‌ها و نقاط ضعف را پیش روی مدیران قرار می‌دهد و این موضوع سبب خواهد شد که مدیران در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی بهتر عمل کنند.

در ادامه جلسه آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد بیان کرد: جشنواره تلاش می‌کند که سواد مردم را در حوزه میراث فرهنگی بالا ببرد، زیرا تا زمانی که آگاهی در این عرصه فراگیر و همه‌جانبه نباشد، نخواهیم توانست از میراث فرهنگی گرانبهای خود نگهداری کنیم. در این راستا استفاده از فیلم و سریال برای حفظ میراث فرهنگی جدا از اینکه به مردم آگاهی می‌دهد، یک سند و مرجعیت ویژه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد ادامه داد: اگر از بناهای تاریخی فیلم و عکس تهیه کنیم، برای مرمت آنها در آینده الگو وجود خواهد داشت، همان‌گونه که ما امروز از عکس‌های قدیمی برای مرمت آثار تاریخی استفاده می‌کنیم.

وی درباره چرایی انتخاب یزد برای میزبانی از این جشنواره گفت: شهر تاریخی یزد ۵۰۰۰ بنای تاریخی دارد. یزد را باید تنها شهری در کشور یاد کرد که بناهای تاریخی آن به‌صورت پیوسته است. دلیل این امر نیز مردم هستند، چون یزدی‌ها علاقه دارند که میراث فرهنگی خود را به‌درستی نگهداری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد در پایان تأکید کرد: افتتاحیه جشنواره ۲۹ بهمن و اختتامیه آن ۳۰ بهمن برگزار خواهد شد. در طول برگزاری جشنواره سه کارگاه فیلم و فیلم‌نامه برگزار خواهد شد تا جوانان علاقه‌مند بتوانند سطح علمی کارشان را بالا برند. در برخی از آثار ارسالی این دوره جدا از عشق و علاقه با یک آسیب جدی مواجه بودیم که آن‌ هم کیفیت پایین برخی آثار بود، این امر الزام برگزاری کارگاه‌ها را دوچندان می‌کند. همچنین به داوران تأکید کردیم آثاری را انتخاب کنند که جامعیت بیشتری دارد، زیرا جزئی‌نگری در چنین رویدادهایی معمولاً به نتایج خوبی ختم نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha