جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ثابت کردند که فقه، نقل است و نباید با کوچکترین تعارضی همه اقوال دیگر را کنار گذاشت بلکه باید بررسی کرد؛ بنابراین تا می‌توانستند مراعات فتاوای مشهور را داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، در مراسم نکوداشت عالم ربانی، مرجع بصیر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد آیت‌الله شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان به بیان منهج فقهی این عالم بزرگ پرداخت و گفت: ایشان قبل از ورود آیت‌الله العظمی بروجردی به قم و شاگردی در محضر آن فقیه بزرگ، به نجف اشرف مشرف شدند و در آنجا شاگرد آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و آیت‌الله شیخ محمدکاظم شیرازی بودند.

وی با بیان اینکه توجه به این سه استاد نشان می‌دهد که آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی چه منهج علمی داشته‌اند، ابراز کرد: آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی از شاگردان آیت‌الله نائینی و منبع مطالب و مبانی ایشان بودند و آیت‌الله محمدکاظم شیرازی نیز شخصیت بارزی در عمق فکری و تقوا و فضیلت بودند که در حوزه‌های علمیه کمتر شناخته شدند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به اینکه شخصیت آیت‌الله العظمی بروجردی نیز شناخته شده است که هم در فقه و اصول و هم در علوم عقلی سرآمد بوده‌اند، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب الخمس خود، در بسیاری از موارد همان روش آیت‌الله العظمی بروجردی را دارند.

عضو فقهای شورای نگهبان توضیح داد: همانطور که مرحوم محقق بروجردی با اینکه اصول فشرده و موجزی دارد، در مطالعه و حصول نتیجه بسیار صبور بود، ولی در مقام تدریس نیز چکیده مطالعه و دقت‌نظرهای خود را ارائه می‌کرد، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز مطالب بزرگان را نقل کرده و اقوال را بدون عجله بررسی کرده و قواعد را به کار می‌بردند.

وی افزود: آیت‌الله صافی گلپایگانی، ثابت کردند که فقه، نقل است و نباید با کوچکترین تعارضی همه اقوال دیگر را کنار گذاشت بلکه باید بررسی کرد؛ بنابراین تا می‌توانستند مراعات فتاوای مشهور را داشتند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه فهم درست از اسلام و جامع‌نگری شان باعث شد که حضور در شورای نگهبان را بپذیرند، گفت: اخیرا نامه‌ای از ایشان به کمیسیون بودجه مجلس را دیدم که با دقت یازده تذکر درباره بودجه از جمله مسئله تورم دارند که نشان از خداترسی و تقید به دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی، فرزند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز که به‌صورت ویدیویی در مراسم حاضر بود، گفت: ایشان نزد پدرشان آیت‌الله محمدجواد صافی گلپایگانی سطوح مقدماتی و عالی را خواندند، بعد وارد حوزه علمیه قم شده و نزد آیات عظام مرحوم آیت‌الله حجت، مرحوم آیت‌الله خوانساری و مرحوم آیت‌الله صدر بودند.
وی افزود: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بعد از آن به نجف هجرت کرده و در آنجا در دروس بزرگانی مثل مرحوم آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی، مرحوم آیت‌الله محمدعلی کاظمینی و مرحوم آیت‌الله محمدکاظم شیرازی شرکت داشتند و از طلاب فاضل و پرتلاش حوزه علمیه نجف بودند.

فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ادامه داد: ایشان در همان زمان موردتوجه خاص اساتید خود قرار گرفته بودند ولی به‌دلیل کسالت والده گرامی خود و اینکه مادر در فراق فرزندش بود، به ایران برگشتند که یکی از عوامل موفقیت معظم له در آینده همین اهمیت به رضایت والده شان بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در درس آیت‌الله العظمی بروجردی در قم شرکت کردند و می‌فرمودند که با حضور ایشان، دیگر نیازی به رفتن به نجف احساس نمی‌کردند، یادآور شد: ایشان ۱۷ سال در درس استاد بزرگ خود شرکت کردند و از بهترین شاگردان بودند؛ گاهی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی می‌فرمودند که من برای این دو برادر (شیخ علی و شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی) درس می‌گویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی گفت: پدرم با اینکه حدود ۲۸ سال سن داشته و جوان بودند، اما نامه‌های آیت‌الله العظمی بروجردی را جواب می‌دادند و در هیئت استفتاء ایشان شرکت داشتند؛ می‌فرمودند: شبی ایشان ۳۰ پاکت سؤال به بنده دادند که تا صبح همه را پاسخ دادم و برای استادم بردم.

وی افزود: ایشان به امر استاد خود کتاب شریف «منتخب الاثر» را نوشتند که پاسخ به سؤالات و شبهات زیادی درباره وجود امام‌زمان(عج) بود و می‌فرمودند: برای این کتاب سه سال بدون کمک زحمت کشیدم و مجبور بودم برای یافتن یک حدیث، کل دوره یک کتاب را بخوانم و در کنار آن مطالب دیگر آن کتاب را هم جمع‌آوری می‌کردم.

سخنران این مراسم با بیان اینکه پدرم بعد از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، حدود ۳۲ سال استفتائات مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی را پاسخ می‌دادند، گفت: زمان مرجعیت خود نیز ۳۰ سال به هزاران سؤال پاسخ گفتند که موسوعه استفتائات ایشان نگاشته شده و شاید در عصر غیبت کمتر کسی بوده که ۷۰ سال مشغول پاسخ به سؤالات فقهی و اعتقادی باشد.

فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تأکید کرد: ایشان ۲۰ جلد کتاب فقط درباره وجود امام‌زمان(عج) به فارسی دارند، به‌همراه کتاب‌هایی درباره دفاع از حریم ولایت که معظم له را از مدافعان واقعی اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: برخی افراد، حماسه عاشورای امام‌حسین(ع) را مورد سؤال قرار داده بودند و ایشان کتاب «شهید آگاه» را نگاشتند و در کتاب «مع الخطیب» نیز به شبهات امامت و ولایت پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha