یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عباس پور

حوزه/ مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان فارس در پاسخ به سؤالی درباره مسکن طلاب، گفت: طلاب هم مانند دیگر اقشار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و هیچ امتیاز خاصی ندارند. با وضعیت فعلی، برآورده شده که هر طلبه برای مسکن ملی باید ۷۰۰ الی ۷۵۰ میلیون تومان هزینه کند که البته هزینه بسیار بالایی است، چراکه بسیاری از آنان در مخارج روزمره زندگی خود مانده اند و در تنگنا و مضیقه اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، مرکز خدمات حوزه های علمیه به امر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۱۳۷۰/۰۷/۱۰ تأسیس گردید .ستاد این مرکز در قم بوده ، و در همه استان ها نیز شعبه دارد. این تشکیلات با هدایت و حمایت دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می کند. در رأس این نهاد هفت نفر به عنوان هیئت مدیره که یک نفر به عنوان رئیس مرکز قرار دارد. اعضای هیئت مدیره از سوی مقام معظم رهبری منصوب می شوند که رئیس مرکز را انتخاب و به دفتر معظم له معرفی می کنند و دفتر نیز حکم او را صادر می کند. احکام اعضای هیئت مدیره هر چهار سال یک بار از سوی مقام معظم رهبری صادر می‌گردد.

مرکز خدمات حوزه های علمیه در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان اعم از ایرانی و غیر ایرانی، برادران و خواهران و دانش پژوهان شیعه و سنی است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این نهاد حوزوی با مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه استان فارس به گفت و گو نشستیم.

لطفا خودتان را به طول کامل معرفی کنید؟

محمد عباس پور، خادم طلاب و روحانیون استان فارس هستم که از سال ۱۳۸۷ تاکنون به توفیق الهی به عنوان خدمتگزار طلاب و روحانیون در مرکز خدمات حوزه علمیه استان فارس حضور دارم.

حوزه: چه تعداد از طلاب و خانواده های آنان را مرکز خدمات تحت پوشش قرار دارد؟

مرکز خدمات حوزه علمیه فارس در استان ۱۰۷ مدرسه علمیه و ۲۷ هزار نفر از طلاب و خانواده های آنان را تحت پوشش قرار داده است.

حدود ۲ هزار طلبه متاهل در شیراز و ۲ هزار و ۸۰۰ طلبه متاهل در شهرستان ها حضور دارند، البته این تعداد، طلاب شیعه و اهل سنت، ائمه جماعات مساجد، مبلغین طرح هجرت و مستقر، طرح امین و همچنین مدیران، اساتید و محققین و به طور کلی همه حوزویان که به یکی از شئون حوزوی مشغولند را در بر می گیرد.

بیش از ۵۰۰ خانوار تحت پوشش مرکز فارس؛ مرحومین، معمرین و از کارافتادگان هستند که لازم است با توجه به وضع گرانی های موجود و همچنین تورمی که وجود دارد مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

حوزه: با توجه به اینکه برخی از مردم فکر می کنند طلاب در رفاه بوده و دارای مسکن هستند در این باره توضیح دهید؟ آیا طرح مسکن ملی برای طلاب هم وجود دارد؟

خیر، این چنین نیست؛ از لحاظ امکانات معیشی و رفاهی بر خلاف آنچه در جامعه بیان می شود طلاب و روحانیون از حداقلی ترین امکانات شهروندی برخوردار هستند، اما خدماتی از قبیل تبیین مسائل شرعی در جامعه، فعالیت های فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و ... را انجام می دهند و در عمل به رسالت الهی خود تلاش وافری دارند.

طلاب هم مانند دیگر اقشار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و هیچ امتیاز خاصی ندارند. با وضعیت فعلی، برآورده شده که هر طلبه برای مسکن ملی باید ۷۰۰ الی ۷۵۰ میلیون تومان هزینه کند که البته هزینه بسیار بالایی است، چراکه بسیاری از آنان در هزینه مخارج روزمره زندگی خود مانده اند و در تنگنا و مضیقه اند.

همچنین طبق قانون، طلابی که در مسکن ملی ثبت نام کرده اند اگر بنا است تسهیلاتی دریافت کنند از طریق وزارت راه و شهرسازی به آنان داده می شود.

حوزه: چه تعداد از طلاب استان فارس فاقد مسکن هستند؟

طبق آمار حدود ۳ هزار نفر از طلاب استان فارس فاقد منزل شخصی هستند.

حوزه: روحانیون در ایام کرونا با همت خیرین در توزیع بسته های معیشتی و فعالیت های جهادی نشان دادند که کنار مردم هستند. آیا شما برنامه ای هم برای کمک به خانواده های نیازمند داشته اید؟

از ابتدای سال به کمک خیرین با بسته های معیشتی کمک به نیازمندان را دنبال کرده ایم، از این رو توانستیم بسته های معیشتی را به خانواده های ایتام، محرومین، افراد بیمار و خانواده های نیازمند از جامعه هدف که به طرق مختلف به این مرکز معرفی می‌شدند تقدیم کنیم.

طبق مصوبه جدید کمک به طلاب نیازمند بر اساس برنامه مدون مرکز در طرح هدفمندی صورت گرفته است، بدین نحو که به طلاب دارای امتیاز در شئون؛ تبلیغ، پژوهش، تحصیل، تدریس و ... کمک هایی هر چند ناچیز از مرکز دریافت می کنند.

حوزه: درباره فعالیت های قرآنی و فرهنگی مرکز خدمات توضیح دهید.

در خصوص فعالیت های فرهنگی و قرآنی باید گفت که با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی فارس الحمدلله چند دوره مسابقات قرآنی و چند طرح فرهنگی اجرا شده است و ۲۰۰نفر فرزندان و همسران طلاب نیز در این دوره ها شرکت کرده اند.

طرح های کارآفرینی را در قالب ۱۱۰ رشته برای همسران طلاب محترم برنامه ریزی شده که می توانند از این ظرفیت های جدید مرکز بهره برداری نمایند.

همچنین با توجه به اینکه مدرسه قرآنی دارالاحزان در استهبان دائر شده است، بسیاری از طلاب مشتاق به حفظ کلام الله مجید شده اند که می طلبد در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ هزار حافظ قرآن کریم فعالانه عمل شود.

تلفن مرکز ۰۷۱۳۷۳۶۹۶۱۰ جهت کسب اطلاعات بیشتر تقدیم حوزویان گرامی می گردد. همچنین در سامانه سخا می توانند برنامه های مختلف مرکز را ملاحظه نمایند.

گفت و گو: حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 0
    سلام علیکم اینکه بگوییم طلبه ها در خرج زندگی‌شان مانده اند اگر قرار باشد به گفتن اکتفا شود اگر نگوییم بهتر است چون هم طلاب را افسرده می کند و هم مجبور به قبول فقر می شود که موجب تن دادن به کارهای غیرطلبگی می شود ولی اگر این گفته شما عملی شود یعنی کسی به درد طلاب برسد و کاری کند که طلبه شرمنده زن و بچه هایش نشود بله این گفته ارزشمند خواهد بود.