سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام محسن الویری

حوزه/ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مطالعات تمدنی باید راهبر زندگی مردم باشد و نه بازتاب‌دهنده زندگی روزمره مردم همچنین تنها بارتاب‌دهنده دستاوردهای نظام نیست و باید در گستره جهان اسلامی به آن بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری طی سخنانی در نشست علمی «گذشته و آینده مطالعات تمدنی در ایران» گفت: مطالعات تمدنی باید راهبر زندگی مردم باشد و نه بازتاب‌دهنده زندگی روزمره مردم، همچنین بارتاب‌دهنده دستاوردهای نظام نیست و باید در گستره جهان اسلامی به آن بپردازیم.

وی با اشاره به افتتاح سامانه سمتا، اظهارکرد: در سال ۱۳۹۴ در گروه تمدنی دفتر تبلیغات مقرر شد تا چنین سامانه‌ای طراحی شود و طرح اولیه آن مصوب شد و امروز به ثمر رسیده است. پیشنهاد می‌کنم قسمتی از این سامانه برای تاریخ و اسناد مکتوب مرتبط با فرایند ایجاد سامانه ایجاد و سیر تحول نگاه به این مقوله گزارش شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم افزود: مطالعات تمدنی در کشور مقارن با نظریه گفت‌وگوهای تمدن‌ها مطرح و ظرفیت خوبی در کشور برای پرداختن به این مسائل ایجاد شد؛ البته ابتدا عمدتاً کارها فرهنگی بود نه علمی و معمولاً کارهای فرهنگی بازتاب و انعکاس بیشتری دارد، ولی همزمان یکسری کارهای علمی هم شروع شد و امروز رفته‌رفته گرد و غبار کارهای فرهنگی کنار رفته و کارهای علمی که اصالت بیشتری دارد مطرح می‌شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: در چنین فضایی تعدادی منابع علمی و مقاله و کتاب تولید شده است. همچنین دو فصلنامه با عنوان تمدن نوین اسلامی در حال نشر است و رشته آموزشی مرتبط با آن طراحی و تصویب شده است که از سال آینده دانشجو پذیرفته می‌شود و امروز انباشت علم به حدی رسیده که وارد فاز تولید رشته شده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین الویری بیان کرد: سامانه‌ای که امروز رونمایی می‌شود از مجموعه کارهای ماندگار علمی در عرصه مطالعات تمدنی است و می‌تواند میقات و میعاد همه تمدن‌پژوهان کشور باشد و چنین ظرفیتی در آن وجود دارد و امیدوارم مرجعیتی مانند ایران داک پیدا کند.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز مطالعات تمدنی در کشور بیشتر ناظر به رسالتی است که دوستان تمدن‌پژوه دارند و سهم دفتر تبلیغات اسلامی در این بین از بقیه بیشتر است، اضافه کرد: افزون بر رصد مطالعات تمدنی در سطح جهانی که سامانه آن را پوشش خواهد داد، رصد آسیب‌شناسی وضعیت تمدنی کشور هم موضوعی بر زمین مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین الویری با بیان اینکه اندیشه پیشرفت در اروپا از قرن ۱۷ شروع و اواخر قرن بیستم رو به افول رفت، زیرا یکسری ناکارآمدی‌هایی در تمدن غرب ایجاد شد، گفت: ما در سطح کشورمان اگر بخواهیم مطالعات تمدنی را به زندگی روزمره گره بزنیم نتیجه خوبی ندارد؛ مطالعات تمدنی باید راهبر زندگی مردم باشد و نه بازتاب‌دهنده زندگی روزمره مردم همچنین بارتاب‌دهنده دستاوردهای نظام نیست و باید در گستره جهان اسلامی به آن بپردازیم. اگر این مطالعات در پیوند با امت اسلامی دنبال شود، پویایی خود را حفظ خواهد کرد و امیدواریم به برکت این سامانه در این عرصه رشد کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعات تمدنی باید نقطه آغاز و پیشران برنامه‌های توسعه در کشور باشد، افزود: امیدوارم سامانه، ارتباط قوی خود را با سایر نهادهای کشور برقرار کند، به خصوص از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الویری در خاتمه به فرمایش امام سجاد(ع) در دعای ۲۲ صحیفه اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند خداوندا، زندگی و رفتار و کار ما را مایه نوری قرار بده که به واسطه آن در تاریکی‌های موجود راه هدایت را بیابیم و به واسطه آن بر تردیدها نورافشانی کنیم و امیدواریم افتتاح این سامانه هم در این راستا باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha