دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز نیازها عوض شده و باید سوالات جواب داده شود که آیت الله ری شهری حدیث و احادیث را امتداد اجتماعی داد و پاسخ سوالات نسل امروز را از میان احادیث بیرون کشید و به جامعه تزریق کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم اولین سالگرد فقدان عالم مجاهد و احیاگر حدیث آیت الله محمدی ری شهری در مصلای امام علی(ع) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: زمین یکی از پدیده های شگرف الهی است اما بخش های مختلف زمین مساوی و مثل هم نیستند؛ مثلا بخشی از زمین قابل کشاورزی است و اگر فیزیکی نگاه کنیم بخشی از زمین دارای مخازن ارزشمندی است و بخشی از زمین هیچ بهره برداری ندارد.

وی افزود: انسان هم همین است؛ آن انسانی که از نعمت های خداوندی برخوردار باشد و راه کمال را بپیماید آنقدر ارزش پیدا می کند که با هیچ عدد و ریالی قابل محاسبه نیست و جانشین الهی بر روی زمین می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: انسان می تواند مثل زمینی باشد که پر از گنج و گنجینه باشد و می تواند مثل شوره زاری باشد که ارزشی ندارد؛ انسان برای اینکه ارزش پیدا کند ۲ راه اسلام توصیه می کند و آن هم علم و عمل است.

وی ادامه داد: علم و عمل صالح ۲ بالی است که خداوند در وجود هر انسانی به صورت بالقوه قرار داده است و هر که آن را بالفعل کند به جایی می رسد مسجود ملائک الله می شود.

تولیت آستان قدس رضوی درباره خصوصیات مرحوم آیت الله ری شهری گفت: عالم و خدمتگزاری موثر بود؛ تاسیس حوزه علمیه و دارالحدیث و تالیفات علمی از ویژگی های ممتاز ایشان بود.

وی افزود: با ایشان در سفری همسفر بودم که لحظه ای از نوشتن و امور علمی دست نمی کشید و این وجود با برکت حقیقتا گام های بلندی در علم حدیث برداشت؛ بدون مبالغه وی ادامه دهنده علمایی چون شیخ صدوق و کلینی در علم حدیث است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اضافه کرد: امروز نیازها عوض شده و باید سوالات جواب داده شود که آیت الله ری شهری حدیث و احادیث را امتداد اجتماعی داد و پاسخ سوالات نسل امروز را از میان احادیث بیرون کشید و به جامعه تزریق کرد.

تولیت آستان قدس رضوی از سوی دیگر گفت: خصوصیت مرحوم ری شهری این بود که هم بال علم و هم بال عمل را به خوبی برای خود فراهم‌ کرد و توانست از این دو بال برای رشد و ترقی استفاده کند.

وی افزود: مرحوم ری شهری مدیری قابل و ممتاز بود چه در دستگاه قضایی و چه در دستگاه اطلاعات، اخلاق مداری و تقوای الهی را پیش می گرفت؛ وی زمانی که در وزارت اطلاعات بود به کارکنان می‌گفت پنهان مردن را رعایت کنید و امانتدار باشید و مبادا مردم از شما به خاطر جایگاهتان بترسند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به مدیریت مرحوم ری شهری در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: باید این مدیریت را تحسین کرد چراکه همگان می دانند چه تحویل گرفت و چه تحویل داد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم ری شهری در هر امری رضای خداوندی را لحاظ می کرد؛ وی به میدان آمد و برای صیانت از انقلاب همه چیز خود را آورد و آینده خود را در نظر نگرفت تا دست به پاکسازی بزند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی ادامه داد: هرجا نیاز بود آیت الله ری شهری حضور پیدا می کرد و مورد اعتماد امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بود؛ برخورد رهبری با ایشان بسیار احترام آمیز و بزرگوارانه بود.

وی‌ گفت: مرحوم ری شهری کمترین انحرافی نداشت و همیشه یار و یاور انقلاب و رهبری بود و این است که یادش باقی ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha