جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد ملک زاده

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با توجه به کارکردهای بسیار مهمی که مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارند، باید آن ها را پایگاه های اصلی در زمینه تولید قدرت نرم بنامیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: با توجه به این که دین عاملی بسیار مهم در راستای تقویت انسجام و اتحاد ملی و نیز تقویت و گسترش مشارکت‌های اجتماعی است، لذا از جمله شیوه‌های موفق تجربه شده در این امر، استفاده از پایگاه‌های دینی به منظور هدایت مشارکت‌های جمعی و ارتقای فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به این که بر این اساس مساجد و اماکن اقامه مناسک عبادی همچون امامزادگان در تاریخ تشیع از پایگاه‌های مهم در هدایت برنامه‌های قرآنی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان بوده است، افزود: در واقع می‌توان این اماکن عبادی و مقدس را کانون اصلی قدرت در دولت اسلامی توصیف نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: کارکردهای مختلف امامزادگان به عنوان جایگاه عبادی، سیاسی و اجتماعی، آن را در کانون قدرت دولت اسلامی قرار داده است که از جمله این کارکردها، نماد اتحاد، همدلی و انسجام اسلامی بودن آن هاست؛ با توجه به این که این اماکن به عنوان مکانی برای عبادت و نماز جماعت است، این عمل نمادی از اتحاد و انسجام اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: علاوه بر این، حضور مسلمانان در فضای گفتمانی این اماکن، فرصت مناسبی است تا آنان با مشکلات اجتماعی یکدیگر و آسیب‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، آشنا شوند، ضمن آن که فضای روحانی و معنوی این اماکن زمینه مناسب‌تری برای همدلی میان مسلمانان و رفع مشکلات اجتماعی را فراهم می نماید، از این رو باید گفت که این اماکن محل مناسبی برای انسجام بخشی و ارتقای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در جامعه اسلامی می باشد.

ملک زاده بیان داشت: در مساجد و امامزادگان به طور همزمان مؤلفه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای توسعه جامعه اسلامی عملیاتی می‌شود و با توجه به کارکردهای کلیدی آن ها در جامعه اسلامی، پایگاه های مهمی در زمینه تولید قدرت نرم به شمار می‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha