دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که نیازمند سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، گفت: جنس شعار سال ۱۴۰۲ به‌گونه‌ای است که عامل محرکی برای کل اقتصاد کشور است.

شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال مهار تورم و رشد تولید اظهار داشت: یک حرکت پسندیده و خردمندانه‌ای که توسط رهبر معظم انقلاب در طی سال‌های اخیر صورت می‌گیرد نام‌گذاری سال‌ها است که با این نام‌گذاری سال اهداف و مسیر نظام در طی یک سال مشخص می‌شود.
وی شعار امسال را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: وقتی صحبت از مهار تورم و رونق تولید می‌شود این ها هدف است و بالطبع این اهداف باید در قالب برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها در دستگاه‌های اجرایی کشور عملیاتی شود.
صادقی نسب افزود: شعارهایی که رهبر انقلاب در طی این سال‌ها انتخاب کرده‌اند عموماً اقتصادی بوده که این نشان می‌دهد اقتصاد اولویت اصلی کشور است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، جنس این شعار اقتصادی باعث تحریک می‌شود و عامل محرکی برای کل اقتصاد می‌شود، وقتی شما از رونق و رشد تولید صحبت می‌کنید این رونق موضوعی است که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات در کنار آن حل می‌شود به‌طوری‌که مشکلاتی از قبیل بیکاری از بین می‌رود و سطح درآمدها و تولید ثروت در کشور صورت می‌گیرد.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در حوزه‌های اجتماعی نیز بزهکاری، طلاق و عموماً معضلاتی که ریشه در فقر دارند کاهش پیدا می‌کنند.
وی با بیان این که جنس این نوع شعارها خردمندانه و هوشمندانه است، تصریح کرد: زمان اعلام شعار سال عموماً در ابتدای نوروز انجام می‌شود در واقع زمانی که بودجه بسته شده است، درست است که شعارهای سال جامع و بزرگ هستند؛ اما اگر سازوکاری برنامه‌ریزی شود که دولت و سازمان برنامه‌وبودجه بودجه سال را با شعار سال هماهنگ کنند قطعاً نتایج بهتری خواهد داشت.
کارشناس مسائل سیاسی افزود: وقتی که رهبری انقلاب به‌عنوان شخص اول کشور بر اساس قانون اساسی حکمی را می‌دهد که این شعار از نوع دستوری و حکمی است باید ابزار ارزیابی تحقق یا عدم تحقق آن در اختیار رهبری باشد که در قانون اساسی نیامده به‌عبارت‌دیگر زمانی که رئیس‌جمهور حکم خودش را از رهبر انقلاب می‌گیرد باید ابزارهای قانونی در اختیار ولی‌فقیه باشد تا بر کار رئیس‌جمهور نظارت کند.
وی تأکید کرد: بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور از طریق معاونت‌های مختلفی که دارد، قوه قضائیه از طریق سازمان بازرسی و مجلس از طریق دیوان محاسبات نظارت‌های خودشان را انجام می‌دهند؛ اما این ها به‌هیچ‌عنوان کافی نیستند؛ بلکه دقت مناسب برای ارزیابی را ندارند؛ اما زمانی که ارزیابی در اختیار رهبری باشد آن وقت می توانیم با یک نگاه بی‌طرفانه عملکرد دولت‌ها را ارزیابی کنیم. صادقی نسب شعار سال را موردتوجه قرارداد و گفت: ما اولین کشوری نیستیم که با این مشکلات مواجه می‌شویم، کشورهای مختلف دنیا تجربیات زیادی در خصوص کنترل تورم و گرانی دارند، متأسفانه در برخی اوقات این نگاه در کشور وجود دارد که همه چیز را باید خودمان ابداع و اختراع کرده و برای حل مشکلات از آن‌ها بهره بگیریم.
وی افزود: قطعاً کشورهای مختلف دنیا تجربیاتی دارند که بایستی در یک نگاه تطبیقی از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و بر مشکلات غلبه کنیم.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: یک بخش مهمی از تورم در واقع تورم انتظاری است دقیقاً اتفاقی که در بازار ارز می‌افتد بخش زیادی از گرانی ارز انتظارات تورمی است تا کمبود آن در بازار.
وی تأکید کرد: این گونه تورم‌ها از چشم‌اندازهایی که مردم از آینده اقتصاد کشور دارند به وجود می‌آید.
صادقی نسب ادامه داد: اگر بی‌ثباتی وجود داشته باشد و درعین‌حال مردم مشاهده کنند که تصمیمات اقتصادی مدیران اقتصادی کشور با خردورزی همراه نیست در ادامه متوجه می‌شوند که آینده‌ای مبهمی در مقابل کشور وجود دارد.
وی ابراز داشت: در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی باید خردورزانه و منطقی عمل کنیم و این مشکل این دولت و آن دولت نیست؛ بلکه در سیستم تصمیم‌گیری در کشور مشکل داریم و متأسفانه چشم‌اندازهای بلندی نداریم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که با کف بازار ارتباط مستقیم وجود نداشته باشد آن چیزی که اندازه‌گیری می‌شود غلط است.
وی ادامه داد: دولت‌ها آمارها و رقم‌هایی را می‌دهند که در زندگی واقعی مردم به این شکل نیست و در زندگی مردم بیش از این است.
صادقی نسب خاطرنشان کرد: باید ببینیم احساس تورم در مردم به چه میزان است؛ مثلاً دولت می‌گوید تورم ۳۰ درصد است؛ اما آن چیزی که در کف بازار و زندگی مردم رخ می‌دهد بالای ۵۰ درصد است.
وی تأکید کرد: وقتی در زمینه چشم‌اندازها صحبت می‌کنیم وقتی که بازار احساس عدم ثبات کند واکنش‌های احساسی از خود بروز می‌دهد که وضعیت فعلی نمونه آن است.
کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: یکی از اتفاقات خوبی که برای برخورد با عدم ثبات انجام شد سیاست‌هایی است که نظام برای ازسرگیری روابط با کشورهای خلیج‌فارس خصوصاً عربستان سعودی در پیش گرفته که موضوع بسیار مهمی است.
وی ابراز داشت: برقراری ارتباط جمهوری اسلامی ایران با عربستان باعث ناراحتی شدید آمریکا، انگلستان و اسرائیل شد که این موضوع در سیاست‌های آن‌ها قابل‌مشاهده است.
صادقی نسب تصریح کرد: دولت باید باقدرت این مسیر را دنبال کند چرا که دشمنان نظام هیچگاه نمی‌خواهند این روابط در منطقه شکل بگیرد.
وی ادامه داد: ما در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و در این زمینه بهترین سرمایه‌گذاران کشور های همسایه هستند، عربستان سعودی می‌تواند یکی از سرمایه‌گذاران باشد و نباید فریب کارشکنی‌های دشمنان نظام را بخوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha