جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم احیای اولین شب قدر در مسجد بقیة الله ارومیه

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که قبول توبه بنده گنهکار از مصادیق بارز لطف الهی است، گفت: شب قدر حقیقتاً فرصت طلایی برای توبه حقیقی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که از جمله اسامی و القاب ماه رمضان، ماه رحمت و بخشش، ماه ضیافت الهی و نیز ماه توبه و استغفار است، اظهار داشت: بر اساس روایات متعدد، در این ماه عزیز و بی نظیر، آغوش خدای مهربان بیش از هر زمان دیگری به روی بندگانش به خصوص گنهکاران باز است و چه نیکو فرصتی است این ماه عزیز که زمینه برای توبه حقیقی و بازگشت به سوی خالق متعال در آن به ویژه در شب قدر فراهم است.

وی افزود: برپایه آنچه ما از آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین(ع) دریافت می کنیم، یکی از مهم ترین نشانه‌های رحمت و لطف واسعه الهی، نعمت توبه و پذیرش آن از سوی پروردگار عالم است.

وی همچنین گفت: البته باید توجه داشت که توبه در دین مبین اسلام دارای ویژگی ها و شرایطی است که از آن جمله پشیمانی از گناه، ترک آن و تصمیم بر انجام ندادن دوباره گناه، همچنین تلافی و جبران گناه است به خصوص در آن جاهایی که حقی از فردی ضایع شده و حق الناسی پایمال شده که قطعاً باید این مساله جبران شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در برخی روایات، از توبه تشبیه شده به بیرون آوردن لباس چرکین از بدن و پوشیدن لباس پاک و تمیز و واقعاً چه کسی است که دوست نداشته باشد لباس چرکین را از تن درآورده و لباس تمیز و مطهر بپوشد و عطر بزند.

وی بیان داشت: در قرآن مجید بیش از ۸۰ بار از "توبه" و پذیرش توبه سخن به میان آمده و در ضمن بیش از ۹۰ بار از "غفور" و "غفار" بودن خدا صحبت شده است؛ همه این ها یعنی این که ای بندگان خطاکار راه بازگشت به سوی همه خوبی ها یعنی پروردگار عالم به خصوص در ماه رمضان، کاملاً فراهم است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان افزود: شب قدر شب تعیین و رقم خوردن سرنوشت انسان‌هاست و خوشا به سعادت کسانی که توفیق توبه را پیدا کرده و با استغفار و مناجات به درگاه الهی بهترین تقدیر را برای خود رقم بزنند و پرونده آن ها در این بهار معنوی به بهترین شکل ممکن به امضای حضرت حجت بن الحسن(عج) برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha