دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سمنان

حوزه/ طلاب و دانشجویان گرمساری با شرکت در کارگاه دو روزه شخصیت شناسی با انواع تیپ های شخصیتی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه در سمنان، حجت‌الاسلام ذوالفقاری کارشناس روانشناسی اسلامی ظهر امروز در کارگاه دانشی _مهارتی دو روزه شخصیت شناسی«MBTI» در مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار که با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان با هدف افزایش دانش و مهارت های طلاب و مبلغین در ارتباط گیری مؤثر، در سالن اجتماعات این مدرسه علمیه، برگزار شد به تبیین ارکان و مؤلفه های شکل گیری شخصیت افراد، پرداخت.

وی، بیان کرد: شخصیت افراد، به شناخت فرد از خود، خانواده و دیگران وابسته است که توجه به این مؤلفه ها در امر آموزش و تربیت بسیار مؤثر است و باید محدوده امن و سپس محدوده ترس افراد را شناخت تا ورود صحیحی به محدوده رشد و سپس آموزش، داشت و نقاط قوت فرد را رشد و نقاط ضعف را پوشش داد.

کارشناس روانشناسی اسلامی، تصریح کرد: در شخصیت شناسی به کشف قالب و ویژگی ها برای تشخیص انواع تیپ های شخصیتی پرداخته می شود، زیرا نگرش افراد به جهان با توجه به شخصیت آنها شکل می گیرد یا تغییر می‌کند.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری افزود: برای دستیابی به این قالب های شخصیتی، ابعاد شخصیتی انسان ها را در روان شناسی به چهار بعد و ۱۶ تیپ شخصیتی دسته بندی می کنند، که از جمله این ابعاد، درونگرا و برون گرا بودن افراد است، که البته باید توجه داشت، این ویژگی ها اموری نسبی بوده و هیچکدام متصف به خوب و بد نمی شوند و هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند.

وی، ویژگی افراد برونگرا را جمع گرایی، اهل ریسک بودن، پر حرفی، آغازگری، ابراز گری، اول عمل، بعد فکر، بی خیال و دارای اعتماد به نفس بالا، پر دوست و غالباً دوستی سطحی برشمرد.

کارشناس روانشناسی اسلامی از جمله ویژگی های افراد درونگرا را نیز اهل خلوت و تنهایی، محتاط، کم حرف، پاسخ دهنده، تودار، اول فکر بعد عمل، دقیق و نکته سنج، حساس و زودرنج، اعتماد به نفس پایین، کم دوست و غالباً اهل دوستی عمیق بیان کرد.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری، توجه به شخصیت شناسی افراد در ازدواج را مهم دانست و بیان داشت: هرچه از نظر شخصیتی افراد، به هم نزدیک باشند، بیشتر با هم سازگارند.

کارشناس روانشناسی اسلامی، بُعد دیگر شخصیت را وابسته به نوع کسب اطلاعات افراد از محیط دانست و گفت: در روانشناسی به دو حالت کسب اطلاعات در افراد توجه شده، یعنی بررسی می شود، فرد زمانی که می خواهد از جهان پیرامون اطلاعات بگیرد به حس پنج گانه اکتفا می کند یا حس ششم؟

ذوالفقاری اضافه کرد: بنابراین دو تیپ شخصیتی با این وجود تعریف می شود که اول« حسی s» یعنی افرادی که با تکیه برای حواس پنجگانه واقعیات را دریافت می کنند که اینگونه افراد، عملگرا، از قدرت حدس پایین برخوردارند و صریح و بی پرده هستند.

وی ادامه داد: دوم «حس ششمی n» هستند که این دسته افراد متکی بر حس ششم، بر اساس احتمالات و تئوری عمل می کنند و قدرت حدس بالا، اهل کنایه و کمتر فریب می‌خورند.

کارشناس روانشناسی اسلامی بُعد سوم در شخصیت شناسی را معیار و ترازوی تصمیم گیری در افراد دانست و گفت: اینکه افراد بر چه اساس و ملاکی تصمیم می گیرند نیز در تیپ شخصیتی آنها دخیل است و بر این اساس شخصیت ها به انواعی از جمله احساسی و فکری تقسیم می شوند

ذوالفقاری افزود: در افراد« احساسی f» به ارزش های شخصی خود، ارزش های انسانی، رضایت شخصی خود و دیگران اهمیت می دهد و زود کنار می آید و اهل کینه و نفرت نیستند و افراد« فکریt» به قانون خدا و جامعه اهمیت می دهند و استاندارد و بعضاً کینه ای هستند.

وی، بُعد چهارم دخیل در شخصیت افراد را وابسته به ساختارگرایی (منضبط) و سازگاریی(منعطف)در افراد دانست و در بیان ویژگی این افراد گفت: افراد منضبط از ابتدا برنامه‌ریزی می‌کنند تا تحت فشار قرار نگیرند، نظم شخصی نسبت به افکارشان دارند.

کارشناس روانشناسی اسلامی اضافه کرد: افراد منعطف در لحظه تکلیف کار را روشن می‌کنند، در لحظه برنامه‌ریزی می کنند در حالی که برنامه قبلی را دوست ندارند و اهل مدیریت در بحران، غیررسمی اند و با شرایط سازگار به شمار می آیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha