پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1086316
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
یادداشت

حوزه/ لازمه ایجاد تحول، آرامش اجتماعی است. برای جلوگیری از زشتی‌ها، اگر دیدگاه منطق و تدبیر را زیر سوال ببریم، نه تنها زشتی‌ها را نمی‌زداییم بلکه آرامش را نیز از دست می‌دهیم؛ بنابراین تحولات مثبت اجتماعی در سایه آرامش محیطی و روانی یک جامعه صورت می‌گیرد.

خبرگزاری حوزه | سراوان، قم و سبزوار سه جنایتی بود که دو تن را به دیار باقی فرستاد؛ طلبه‌ای که در ایستگاه اتوبوس، نزدیک بود از قطار دنیا پیاده شود.

می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ماشه حوادث اخیر به سمت یک مثلث است؛ مثلثی که اضلاع آن ۱. حاکمیت ۲. اجرای طرح حجاب توسط نیروی انتظامی ۳. روحانیت نماد حاکمیت در ذهن بخشی از مردم. البته که وجیزه حاضر در ردّ یا تأیید اتفاقات اخیر نیست بلکه در مقام تحلیل وقایع جامعه امروز است.

رسانه‌های بیرونی و تصمیمات اشتباه اندرونی سبب می‌شود که آتش به جان این مثلث بیفتد و برخی افراد جامعه درباره آن تنها عصبانیت بروز بدهد؛ اما نااهلانی می‌خواهند سه ضلع آن را حذف کنند. رسانه‌های بیگانه، با انگاره‌ی آزادی دختران-پسران و القای سد بودن مثلث، پروژه ناامنی ایران را دنبال می‌کنند.

در چنین فضایی اتفاقاتی مانند ریختن سطل ماست بر سر خانم‌ها، زیر گرفتن روحانیت، حمل چاقو و حمله با آن و ضرب‌وشتم آمران به معروف که در متن جامعه شکل گرفت، نشان از هرج‌ومرج اجتماعی دارد؛ هرج‌ومرجی که آرامش جامعه را هدف گرفته و ظرفیت آشوب‌های خیابانی خواهد داشت. در این شرایط حساس، تصمیم‌های مسئولان ثبات‌دهنده یا تحریک‌کننده خواهد بود؛ اما مهم‌تر از آن حضور فعال «فهم اجتماعی» است؛ فهم اجتماعی سپری در برابر خجر ناامنی است.

اما فهم اجتماعی چیست؟ و متوجه چه کسانی است و چگونه سدی بر خواسته‌های بیگانگان می‌شود؟ فهم اجتماعی «رفتار عاقلانه ملی» است؛ در این اندیشه، فرد فردِ جامعه اتفاقات را پیش‌بینی می‌کنند و از هر گونه رفتار منجر به دوقطبی‌سازی پرهیز کرده و رفتار خود را با آرامش و مدارا تنظیم می‌کنند. بر اساس این تئوری، قرار بر این نیست که برای امر به معروف دست به هر کاری زد و موقعیت محیطی ارتکاب را نادیده گرفت تا مورد ضرب‌وشتم واقع شد یا عده‌ای دیگر برای رسیدن به هوس‌های شخصی هم‌وطنان را کتک و چاقو بزنند.

لازمه ایجاد تحول، آرامش اجتماعی است. برای جلوگیری از زشتی‌ها، اگر دیدگاه منطق و تدبیر را زیر سوال ببریم، نه تنها زشتی‌ها را نمی‌زداییم بلکه آرامش را نیز از دست می‌دهیم؛ بنابراین تحولات مثبت اجتماعی در سایه آرامش محیطی و روانی یک جامعه صورت می‌گیرد.

علی کردانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha