یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام نکونام

حوزه/ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری از سکه گیری‌ها، زیر میزی‌ها و پول‌های کلانی که متأسفانه بعضی از پزشکان می‌گیرند انتقاد کرد و گفت: ضمن این‌که پزشکان متعهدِ خوبی داریم که خیلی منصف، متعهد و سالم و آبرو بخش به مجموعه نظام پزشکی هستند اما متأسفانه از آن‌طرف پزشکانی هستند که آبروی نظام پزشکی و بهداشت و درمان را می‌برند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت عدالت در مسائل بهداشت و درمان و زیرساخت‌ها گفت: متاسفانه به بهانه این‌که امکانات در فلان جا مقرون به‌صرفه نیست جمع قابل‌توجهی را از خدمات بهداشتی محروم می‌کنیم که این فضا و نوع نگاه نباید باشد.

وی ادامه داد: درست است که هیچ عقلی این را نمی‌پذیرد یک دستگاه گران‌قیمت چند صدمیلیاردی را در یک روستا بگذاریم اما این نگاه هم نباید وجود داشته باشد که به بهانه های مالی جمع‌های بزرگی را از امکانات بهداشتی محروم کنیم.

امام جمعه شهرکرد با بیان این که کرامت و حق انسانی حقی است که نباید قربانی شود، تصریح کرد: حق مسلم هر انسان است که از همه امکانات از جمله امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار باشد، بنابراین مسئله عدالت را باید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و مراکز مختلف دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام ادامه داد: مردم به مراکز درمانی مراجعه می کنند و به دلیل هزینه های سنگین درمان امکان بهره‌مندی از این خدمات را ندارند و از این امکانات محروم هستند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بخش قابل‌توجهی از مراجعات بنده همین مشکلات درمان است که نامه می‌نویسند و مستأصل هستند و مانده اند که برای درمان خود چه کاری بکنند.

امام جمعه شهرکرد از سکه گیری‌ها، زیر میزی‌ها و پول‌های کلانی که متأسفانه بعضی از پزشکان می‌گیرند انتقاد کرد و گفت: ضمن این‌که پزشکان متعهدِ خیلی خوب داریم که خیلی منصف، متعهد و سالم و آبرو بخش به مجموعه نظام پزشکی هستند اما متأسفانه از آن‌طرف که حتی یک نفرش هم زیاد هست بعضی از پزشکانی هستند که آبروی مجموعه نظام پزشکی و بهداشت و درمان را می‌برند و نگاه مردم به این مجموعه به عنوان یک نگاه خدمت‌گزار و کارگشا نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خطاب به وزیر بهداشت با تاکید بر این که هر طور که می شود باید جلوی این مسئله را بگیرید، اظهار کرد: باید این مسئله هر طور که می شود حل کرد؛ با دستگاه‌های کارت خوان که نتوانستند؛ با خیلی از راه‌های دیگر هم که تا حالا حل نشده است، ولی بالأخره باید برای این موضوع یک راه‌حلی پیدا کرد و بخش سلامت را نگذاریم مخدوش شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام در ادامه به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره و این اقدام را مثبت اما نیازمند پویاسازی و معرفی بیشتر دانست و تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ استفاده از پزشک خانواده در جامعه جا نیفتاده است که برای این معنا باید از طریق خود مجموعه وزارت بهداشت و درمان رسانه‌ها را به کار بگیرند و کار خبررسانی و اطلاع‌رسانی گسترده انجام دهد که فرهنگ این موضوع جا بیفتد.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه در مجموعه خود نظام پزشکی هم آن گونه که باید این موضوع جا نیفتاده است خاطرنشان کرد: مجموعه بهداشت و درمان و پرسنل و پزشکان هم آن گونه که باید و شاید به این طرح درست عمل نمی‌کنند و همه این ها یک سرگردانی برای افراد به وجود می‌آورد. برای نمونه یک‌دفعه مراجعه می‌کنند تهران و اطراف و وقتی می‌روند آنجا طبعاً از آن امکاناتی که شما برای نظام ارجاع گذاشته‌اید محروم می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام در ادامه به مسئله بیمه های درمانی اشاره کرد و گفت: رقم 6 هزار میلیارد تومان و 6 میلیون بیمه شده در گزارش شما خیلی خوب است اما متأسفانه در کف جامعه دیده نمی‌شود و آحاد جامعه از این امکان برخوردار نیستند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بدون تردید اعتبارات کم و محدودیت هایی از این قبیل وجود دارد که نمی شود همه افراد را تحت پوشش قرار بدهیم ولی از آن طرف افرادی هم هستند که از امکانات بیمه محروم هستند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در بخش پایانی سخنان خود به مسئله جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: مسئله جوانی جمعیت جزء اولویت‌های اول ما در کارهایمان چه در اطلاع‌رسانی‌ها و خطبه‌ها و ... است و در شورای فرهنگ عمومی این موضوع را جزء اولویت‌های اول خودمان قرار دادیم و یک کارگروه ویژه با کمک مجموعه‌های مختلف شکل دادیم که روی آن کار گسترده انجام بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام سقط‌جنین را یکی از معضلات پیش روی طرح جوانی جمعیت دانست و گفت: متأسفانه گزارش‌های موثق نه گزارش‌های غیر موثق خیلی بدی به ما می‌رسد، ولی این گزارش‌ها مستند نیست چون این‌ها معمولاً رده پا از خودشان نمی‌گذارند و این کار را انجام می‌دهند و سقط‌جنین به اشکال مختلف، زیاد صورت می‌گیرد.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: متاسفانه عواملی به کار افتاده اند و راهنمایی‌هایی را انجام می‌دهند و گویا این فکر در درونشان شکل گرفته است و هنوز حاضر نیستند خودشان را با شرایط امروز و با این ضرورت مهم کشور وفق بدهند که این باید یک فکر اساسی برای آن کرد که جلوی این سقط جنین هم گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام از هزینه های بالای درمان ناباروری به عنوان دومین معضل مهم پیش رو طرح جوانی جمعیت انتقاد کرد و گفت: از مراجعات زیاد ما همین موضوع است که می‌گویند برای باروری داریم تلاش می‌کنیم اما متأسفانه هزینه‌ها سنگین و دسترسی به امکانات هم ضعیف است و ما به ناچار ارجاع می‌دهیم به مراکزی مثل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت که هر چه می‌توانند کمک کنند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: باید روی کاهش هزینه های درمان ناباروری و بسیج امکانات در این مسئله خیلی گسترده‌تر کار کرد و امکانات بیشتری قرار داد که ناباروری به معنای واقع کلمه درمان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به تعداد کسانی که مشکل باروری دارند، گفت: اگر درمان ناباروری و جلوگیری از سقط‌جنین به شکل جد پیگیری و عملیاتی شود بدون تردید یک جمعیت قابل‌توجهی به جمعیت کشور اضافه می‌ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha