جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1090285
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
تبریز

حوزه/ حجت الاسلام جباری با حضور در روستا اقدام به شناسایی عوامل اختلاف کرده و با رفع موانع و همکاری مردم به خدمت رسانی فرهنگی و اجتماعی در روستا مشغول است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام صمد جباری قرمز گلی امام جماعت مسجد جامع روستای اخی جهان شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی است. او از یک سال پیش در قالب روحانی طرح هجرت در این روستا مشغول به فعالیت و خدمت رسانی فرهنگی و اجتماعی به مردم است.

شیخ صمد برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی در این روستا اقدام به رفع موانع با از بین بردن اختلافات دراین روستا کرده و تعیین هیئت امنای فعال برای مسجد زمینه را برای رشد و ارتقاء فعالیت ها فراهم کرده است.

تلاش‌های این روحانی برای ایجاد صلح آشتی در روستا ثمرات فراوانی داشته و در همین مدت جمعیت مسجدی ها از تعداد انگشت شمار به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر رسیده است.

پای کار آوردن جوانان و افراد فعال برای فعالیت در مسجد گره گشای بسیاری از فعالیت ها بوده و با ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم و مسئولین روستا خرید زمین برای آرامستان روستا صورت گرفت.

روایت فعالیت های شیخ صمد در روستای اخی جهان

حجت الاسلام جباری برای ارتقاء فرهنگی محله فعالیت های فراوانی داشته و علاوه بر برنامه های روزانه مسجد با برگزاری کلاس تفسیر و سبک زندگی اسلامی برای بانوان و همچنین برگزاری کلاس برای کودکان و نوجوانان در این راستا تلاش می کند.

حضور در مسجد و ارتباط چهره به چهره با مردم به همراه برنامه های مشاوره از دیگر فعالیت های این روحانی تلاشگر است.

حجت الاسلام جباری برای جذب نوجوانان به مسجد دغدغه دارد و با تشویق نوجوانان برای حضور در مسجد با برنامه های متنوع فرهنگی ورزشی در کانون فرهنگی تا حدی این دغدغه رفع شده و با برنامه های ورزشی مانند فوتبال و والیبال و دیگر ورزش ها و با اهدای جایزه تعداد زیادی از نوجوانان جذب مسجد و کانون فرهنگی شده اند.

عیادت از بیماران و رسیدگی به مشکلات نیازمندان از برنامه‌های دیگر حجت الاسلام جباری است و با هماهنگی و همکاری با مجمع خیریه خیریه محل و رایزنی صورت گرفته نیازمندان را برای رفع مشکل به این مجمع خیریه ارجاع می‌دهند و خود او نیز با کمک مردم یاریگر این مجموعه خیریه است.

از دیگر اقداماتی که در این روستا در سایه اتحاد و همدلی صورت گرفته است، کمک به حل نیازمندی های مدرسه است. در موردی که مدرسه روستا نیاز به کمک داشت با همکاری انجمن اولیا و مربیان و هیئت امنای مسجد و دیگران بیش از ۸۰ میلیون تومان برای کمک مدرسه جمع آوری شد.

مقابله با آسیب های اجتماعی به صورت فردی و گروهی و مبارزه با طلاق و مفاسد آن در کلاس های سبک زندگی و همچنین برگزاری برنامه های گروهی برای خانواده ها در مراسمات مختلف از فعالیت های دیگر این برگزیده مهرواره اوج است

فعالیت های این روحانی منحصر به مسجد و محله نبوده و علاوه بر این در فضای مجازی در عرصه فرهنگی و اجتماعی فعالیت مؤثر دارد.

حجت‌الاسلام جباری، در مسجد علاوه بر برنامه‌هایی شامل دو وعده نماز، خواندن دعا و زیارت در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه و یک صفحه قرآن و ۱۰ دقیقه توضیح آن، طراحی‌های خوبی برای حضور پیگیر جوانان و نسل امروز در مسجد داشته است.

وی با هدف ارتقای کیفیت برنامه‌ها، همکاری خوبی با دارالقرآن، پایگاه مسجد و مجمع خیریه امام رضا(ع) و هیئت عزاداری داشته و با توجه به فعالیت دو مدرسه در روستا، توانسته دانش‌آموزان این مدارس را به مسجد جذب نماید.

این امام محله مهم‌ترین عوامل در جذب نسل جوان را درک شرایط و نیاز آنها دانسته و حتی با طراحی بازی‌های جالب و نوآوری همچون طراحی بازی مثل مار و پله با محتوای فضایل و رذایل، موقعیت‌های خوبی در ارتقای آگاهی به آنان ایجاد کرده است.

وی در کنار دارالقرآن نیز یک پایگاه، کانون فرهنگی بنا نهاده که حدود صد نفر عضو دارند و با ایجاد سالن فوتبال و پینگ‌پنگ و فوتبال دستی، یک پاتوق نشاط‌آفرینی را برای دانش‌آموزان و جوانان رقم زده است.

روایت فعالیت های شیخ صمد در روستای اخی جهان

حجت‌الاسلام صمد جباری شکل‌گیری محیطی صمیمی در مسجد را عاملی مهم در جذب جوانان می‌داند که در این میان برگزاری مسابقات و اهدای جوایز نیز خالی از لطف نبوده است و حتی بخش گیم‌نت در مسجد نیز از جمله این نوآوری‌ها به شمار می‌رود.

وی یکی از ویژگی‌های این روستا را فقدان معضلاتی چون اعتیاد و برخی از آسیب‌های اجتماعی می‌داند که فرصت خوبی را برای رشد و تعالی نسل جوان به وجود آورده هر چند برای رفع معضلاتی چون طلاق و اختلافات خانوادگی نیز برنامه‌های خوبی از جمله برگزاری دوره سبک زندگی اسلامی و تحکیم خانواده و بیان مسائل اخلاقی را پی‌ریزی کرده است.

این امام محله وجود مجمع خیریه امام رضا(ع) متشکل از ۵ خیّر را از برکات مسجد می‌داند که سالی چهار تا پنج بار بسته‌های غذایی را در اختیار بیش از ۵۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌دهند، نیازمندانی که از طریق مسجد شناسایی می‌شوند و با جمع‌آوری زکات، فطریه و نذورات نیز ساماندهی خوبی در مقابله با فقر و محرومیت زدایی دیده می‌شود.

تعامل سپاه و برخی از نهادها در تأمین نیازها به خصوص تهیه جهیزیه نیز یکی از برکات مهم این مسجد و فعالیت‌های خیرخواهانه است که وحدت و انسجام خوبی را نشان می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های مهم این مسجد که توسط امام محله مورد توجه قرار گرفته، برگزاری برنامه‌های مختلف با حضور دانش‌آموزان است که در این میان اعتکاف و پاسخگویی به شبهات از برنامه‌های اثربخش در روستا به شمار می‌رود.

وی همراهی شورای روستا و نهادهای فعال با مسجد را ظرفیتی مهم می‌داند که می‌تواند به بسیاری از برنامه‌های فرهنگی سمت و سو بدهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha