دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام محمد باقر علیه السلام در دفتر آیت الله محسن فقیهی، با حضور علماء، اساتید و طلاب، و مردم عزادار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی از اساتید سطوح عالی حوزه علیمه قم در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام محمد باقر علیه السلام که در منزل آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با حضور علماء، اساتید و طلاب، و مردم عزادار برگزار شد، ضمن عرض تسلیت این شهادت جانسوز به حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، دوران امام باقر علیه السلام را دوران تزلزل پایه‌های اموی و تقویت پایه‌های مذهب شیعه خواند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر امامی، روش خاصی در تبلیغ دین به مقتضای شرایط و اوضاع داشتند گفت: امام باقر علیه السلام با ملاحظه اوضاع و شرایط جامعه و دنیای آن روز، با روش ترویج علم، رسالت و مأموریت الهی خود را آغاز نمود.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تدوین فرهنگ علمی کلام، عقاید، فقه، تفسیر، حدیث و اخلاق را از ویژگی‌های نهضت علمی امام باقر علیه السلام دانسته و افزود: امام علیه السلام در جواب شخصی که می‌پرسد احیاء علم به چیست؟ می‌فرمایند: «أن یذاکر به اهل الدین و الورع» یعنی احیاء علم تنها به مذاکره و مباحثه دانشمندان با یکدیگر نیست؛ بلکه افق بالاتری را باید در نظر داشت.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: طبق این روایت، در مکتب امام باقر علیه السلام، مردم به‌ویژه جوانان در جامعه، دارای اهمیت هستند و باید دانشمندان و علمای دین، به آنها اهتمام داشته باشند. طبق آمار روشن و واضح هم، جوانان ما اهل دین هستند و در دل، دغدغه دین دارند.

وی گفت: انسان وقتی پای صحبت‌های این جوانان بنشیند، گرچه شاید ظاهر برخی خوب نباشد، اما متوجه می‌شود که اینها در دلشان، دغدغه دین است و خداجو و دوستدار دین هستند؛ و شاید ناراحتی‌های دیگری داشته باشند. باید علمای ما، اساتید حوزه و طلاب عزیز بین این جوانان بروند؛ حرف‌هایشان را بشنوند و دین را همان‌طور که خداوند متعال قرار داده، برای آنها تبیین کند که به یقین، اگر چنین شد، آنها پذیرای دین و تسلیم احکام خداوند هستند.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی در ادامه با بیان اینکه حضرت امام باقر علیه السلام در نهضت علمی که ایجاد کرد، با فرقه‌های منحرف برخورد کردند افزود: امام علیه السلام مخصوصاً با دو گروه به مقابله برخاستند؛ یکی مرجئه بودند که پایه اباحه گری در دین را گذاشتند و برای اینکه عِدّه و عُدّه جمع کنند، اسلام را منحرف و بدون تکلیف معرفی می‌کردند؛ در مقابل آنها، گروه خشن خوارج بودند که چنان اسلام را معرّفی می‌کردند که مردم چیزی جز سختی از آن نمی‌فهمیدند. امام باقر علیه السلام در این نهضت علمی، تبیین اسلام معتدل و ناب و ملایم و مقابله با کژفهمی‌ها از دین را جزء اولویت‌های مأموریت الهی خود می‌دانستند و به بهترین وجه عمل کردند.

وی در ادامه با بر شمردن ویژگی‌های عظیم شخصیتی امام باقر علیه السلام در زیارتنامه حضرت، بیان کرد: زیارت‌نامه‌های اهل بیت علیهم السلام مبیّن ابعاد شخصیتی و امتیازهای شخصیت امامان است. به طور نمونه امام باقر علیه السلام در زیارتنامه به صفاتی، مانند «مبیّن احکام الله»، «الناصح لعباد الله» و «الداعی الی الله» خوانده شده‌اند که نشان می‌دهد حضرت علیه السلام در این جهات نمودِ بیشتری داشته‌اند که هم با نهضت علمی خودشان، احکام الهی را تبیین نمودند و هم با مدارات با مردم و مذاکره علمی با حقیقت‌جویان، نصح و خیرخواهی نسبت به بندگان داشتند و هم دیگران را به خود فرانمی‌خواندند؛ بلکه آنچه وظیفه و مأموریت الهی می‌دانستند دعوت مردم به خدا و اطاعت از ذات اقدس الهی بود.
در پایان این مراسم، ذاکران اهل بیت علیهم السلام، به مرثیه‌سرایی و عزاداری پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha