جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
فرهنگ و هنر

حوزه/ آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره دوسالانه تصویرگران استان قم در نگارخانه فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدکاظم رضوانی معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این آئین و در جمع اهالی رسانه، ضمن اعلام خبر برگزاری سیزدهمین جشنواره دوسالانه تصویرگران استان قم، اظهار کرد: برای سایر نگارگران و بخش‌ها نیز تا پایان سال برنامه‌هایی متعددی تدوین شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه رویداد دوسالانه تصویرگران استان قم در دو نگارخانه فرهنگ در خیابان فاطمی و سرو در میدان شهید دستغیب از ۸ الی ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود، مطرح کرد: همچنین آئین اختتامیه آن نیز در سالن خانه فرهنگ و هنر ملل و یا تالار شهر برگزار می‌شود.

در ادامه نیز وحید سلیمانی رئیس انجمن هنرهای تجسمی قم با اشاره به اینکه استان قم در زمینه هنرهای تجسمی در سطح کشور، سرآمد است، عنوان کرد: رویدادهای مختلفی ازجمله دوسالانه تصویرسازی دارای پتانسیل‌های قوی و بسیاری است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ کشور تصویرسازی پیشینه قوی‌ای دارد، خاطرنشان کرد: تصویرسازی پشتوانه فرهنگ و هنر ایران است که در این عرصه می‌توان به تصویرسازی در کتاب شاهنامه طهماسبی اشاره کرد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه شرایط مختلف در استان قم موجب رشد و پیشرفت این رشته شده است، تصریح کرد: ازجمله این شرایط وجود هنرمندان خلاق، انتشارات متعدد و ... است.

وی با بیان اینکه انجمن هنرهای تجسمی فعالیت خود را از سال ۷۲ آغاز کرده است، یادآور شد: این انجمن توانسته است در طول سال‌های فعالیت خود در رشته‌های مختلف ازجمله نقاشی، نگارگری، تصویرگری، کاریکاتور و ... دو سالانه‌ها را برگزار کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه پیشکسوتان متعددی در این رشته فعالیت داشته‌اند، بیان کرد: وجود انتشارات و کتاب‌های کودک متعدد انگیزه‌ای شده است تا تصویرسازان قم به شکوفایی برسند.

وی با بیان اینکه یکی از اساتید این رشته استاد مهدی نوری هستند، ابراز کرد: استان قم پس از تهران بیش‌ترین هنرمند تصویرگر را در سطح کشور دارد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی ادامه داد: هنرمندان قمی موفقیت‌های بسیاری در زمینه تصویرسازی در سطح ملی و بین المللی به دست آورده‌اند.

وی اضافه کرد: امیدواریم با کمک دغدغه‌مندان فرهنگ این دوسالانه بهتر از گذشته برگزار شود و تأثیر خود را در فرهنگ و هنر داشته باشد.

سلیمانی با اشاره به اینکه این نمایشگاه‌ها موجب کارآفرینی می‌شود، اظهار کرد: باتوجه به حجم بالای ناشران، هنرمندان در این نمایشگاه‌ها شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه انجمن در طول این سال‌ها برای آموزش هنری نسل جوان و نوجوان در تلاش بوده است، مطرح کرد: تمام هنرمندان انجمن قم در بخش‌های تجسمی بیش از هزار نفر است که حدود ۱۵۰ نفر آن‌ها هنرمندان تصویرگر هستند.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه آثار ارائه شده در چاپ و نشر کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: در نتیجه تمام این آثار باید متناسب با محوریت این جشنواره بار فرهنگی ایرانی اسلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی انجمن آموزش تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان در رشته‌های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: در حوزه تصویرسازی نیز تلاش کرده‌ایم این مسیر را دنبال کنیم.

سپس وحید بهرامی دبیر  اجرایی سیزدهمین جشنواره دوسالانه تصویرگران استان قم تصریح کرد: حدود ۶ سال است که باتوجه به کرونا و محدودیت‌ها این دوسالانه برگزار نشده است.

وی با اشاره به اینکه در قالب جدیدی سیزدهمین دوسالانه آغاز به کار خواهد کرد، یادآور شد: شورای سیاست‌گذاری این جشنواره را نیز محمدمهدی نوری، سعید سروش، حدیث برازنده و سلیمانی رییس انجمن تشکیل داده‌اند.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره دوسالانه تصویرگران استان قم با بیان اینکه دو نفر از داوران از تهران انتخاب شده‌اند، ابراز کرد: فراخوان این دوسالانه ۶ خردادماه بوده و مهلت ارسال آثار تا ۲۵ خردادماه بود که باتوجه درخواست‌های عنوان شده تا تا ۲۹ خردادماه تمدید شد.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره ۱۱۴ نفر از هنرمندان استان قم ۵۲۳ اثر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند، بیان کرد: پس از انجام مراحل داوری در نهایت ۶۲ اثر از ۳۸ هنرمند برای بخش رقابتی انتخاب شدند.

بهرامی اضافه کرد: همچنین در این جشنواره بخش غیر رقابتی نیز داشتیم که از اساتید درخواست شد و در نهایت ۲۸ اثر به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه ورکشاپ‌های تخصصی خواهیم داشت که اطلاع‌رسانی آن‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: داوری نهایی آثار نمایشگاه نیز انجام خواهد شد تا آثار برگزیده در اختتامیه تقدیر شوند.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره دوسالانه تصویرگران استان قم تأکید کرد: قم در این زمینه همیشه پیشرو بوده است و حتی از تهران نیز نسبت به برگزاری دو سالانه‌ها توجه بیش‌تری داشته است.

وی با اشاره به اینکه معیارهای اصلی برای جشنواره داشته‌ایم، مطرح کرد: ازجمله این ملاک‌ها می‌توان به فرهنگ اسلامی و ایرانی، پیام فرهنگی و... اشاره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha