دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امر به معروف

حوزه/ مدرس و پژوهشگر رسانه تصریح کرد: امروزه یکی از مهم ترین وظایف فعالان رسانه و فضای مجازی، آن است که اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم به درستی تبیین کنند.

دکتر دانیال بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که محرم و صفر بهترین فرصت برای تبیین اهمیت و ضرورت این فریضه الهی در سطح جامعه است، ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر هم مساله ای فقهی و تکلیفی دارای وجوب و هم بحثی اخلاقی و البته ضرورتی اجتماعی است که باید ابعاد مختلف این قضیه به درستی برای آحاد اعضای جامعه به خصوص نسل جوان تبیین گردد.

وی افزود: بر اساس دستورات اسلامی، کسانی که آگاهانه این دو واجب الهی را ترک می کنند و یا در برابر آن بی تفاوت هستند، معصیت کار می باشند و لذا عقوبت سختی در انتظارشان است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: البته امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط و مراتبی است که باید آمر به معروف و ناهی از منکر نسبت به این مسایل اطلاع کافی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در روایات متعددی داریم که اگر در جامعه ای برپایه تکلیف شرعی و با در نظر گرفتن شرایط و مراتب قضیه، امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد از جمله آثار و برکات آن رونق عدالت اجتماعی، عمران و آبادانی جامعه، اقتدار نظام اسلامی، جلوگیری از انحراف جامعه، پرهیز از دست یابی نااهلان و افراد ناشایسته به مناصب، کسب سعادت دنیوی و اخروی انسان ها و مصون ماندن جامعه از عذاب و بلاست.

بصیر در خاتمه گفت: این مقوله در نهضت حسینی چنان دارای اهمیت و حساسیت است که سیدالشهدا(ع) در وصیت نامه خویش، هدف از قیام عاشورا را اصلاح امت پیامبر اکرم(ص) و امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha