دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ شورای راهبری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی با آیت الله استادی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار شورای راهبری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی، با اشاره به این که این خاندان، خاندان مهم و دارای اهمیتی است که زحمات بسیاری برای شیعه کشیدند، خاطرنشان کرد: زحمات شما در این کنگره و احیای آثار ایشان دارای اجر است و ما در این مسیر دعاگوی شما هستیم.

وی با بیان این که در گستره تاریخ حوزه‌های علمیه، حوزه هند و نجف رقیب بودند، ولی هند علاوه بر اینکه رقابت نکرد، بلکه حوزه نجف را چه از نظر مالی و چه علمی تصویت نمود، اظهار داشت: وقتی نجف به فقه و اصول پرداخت، لکهنو بار را در اعتقادات از زمین برداشت و این کارهای اعتقادی عالمان هند از اتقان و اخلاص فراوانی برخوردار است و این دو مزیت باید در احیای آثار نیز حفظ شود.

آیت الله استادی در پایان تصریح کرد: در حوزه علمیه، آرزوهای زیادی مطرح می شود و این کنگره و شناسایی و احیای آثار این بزرگواران هم یکی از همان آرزوهاست که امیدواریم عملی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی رئیس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در ابتدای این دیدار شناسایی و احیای آثار کتابخانه ناصریه، آنهم با شرایط سختی که در این کتابخانه وجود دارد را یکی از کارهای مهم دبیرخانه کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین دانست و اذعان داشت: با تلاش همکاران دبیرخانه بین المللی علامه میرحامد حسین، هم‌اکنون یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل از علامه در اختیار داریم.

وی با بیان این که در کنار تلاشی که برای احیای آثار انجام پذیرفته، توانستیم محققانی را آشنا به میراث هند تربیت کنیم، یادآور شد: نکته مثبت دیگری که در برپایی این کنگره وجود دارد، هم افزایی مؤسسات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع کنگره است و با همین همدلی و اتحاد است که کار پیش می رود.

رئیس بنیاد بین المللی امامت تصریح کرد: اتفاق مثبتی و مورد نیازی که در حاشیه کنگره صورت پذیرفت، تشکیل کارگاه عبقات شناسی است که در چند نقطه از کشور اجرا شده و در نقاط دیگری نیز در حال اجراست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، نیز در ادامه این دیدار با بیان این که در حال حاضر ۴۰ میلیون شیعه در هندوستان زندگی می کنند که در سابقه و تاریخ آن زحمات بسیاری برای پاسداری از مقام تشیع انجام گرفته است، اظهار داشت: در این میان نباید از تلاش های علما به ویژه زحمات علامه میرحامد حسین لکهنوی غافل شد؛ امروزه به همت بنیاد بین المللی امامت، در راه انتشار این آثار گام های بزرگی برداشته شده است و امیدواریم برگزاری این کنگره هم به طی این مسیر کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha