دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / دیدار اعضای کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه الله یا آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که جمع‌آوری و بازسازی نسخ قدیمی، نیازمند حمایت‌های جدی‌تری است، اظهار داشت: بازشناسی اندیشه علمای تراز جهان اسلام و ترسیم دوره‌های کوتاه مدتی چون؛ عبقات شناسی و عبقات پژوهی و... در متن حوزه های علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین، ضمن تقدیر از نگاه بلند و تلاش های خوب نماینده ولی وفقیه در هندوستان و رئیس بنیاد بین المللی امامت در احیای مکتب حوزه علمیه هندوستان، احیای مکتب حوزه هند و سامان دادن به رویکرد و نهضت احیاگری متناسب با نقش آفرینی در دنیای امروز را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: با توجه به ویژگی های جمعیتی، اقلیمی، علمی، اجتماعی، سیاسی، فکری و معرفتی و نیز سوابق تمدنی کشور پهناور هندوستان، بازخوانی و بازنمایی تراث گذشتگان حوزه این کشور بسیار مهم است.

مدیر حوزه های علمیه بازسازی متناسب با نیازهای امروز را از اولویت های احیاگری حوزه هندوستان برشمرد و یادآور شد: با توجه به برجستگی علمی و جمعیتی و نیز گستره مهاجران هندی در جای جای جهان، کار در هند را می‌توان فراهندی با گستره‌ای تاثیرگذاری بین‌المللی نامید.

وی در ادامه ضمن اشاره به رسالت های بین المللی حوزه های علمیه، با تأکید بر این که به عنوان حوزه در راستای احیای میراث حوزه هندوستان همراه خواهیم بود، اظهار داشت: تلخیص کتاب عبقات الانوار در یک یا دو جلد و اشراب و معرفی آن برای رشته‌ها، منابع و متون درسی را باید مبتنی بر نوآوری های علامه میرحامد حسین دنبال نمود. ترجمه این کتاب به زبان های مختلف یکی از کارهای ماندگاری است که حوزه علمیه آمادگی دارد تا در این مسیر نقش آفرینی کند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که در عین معرفی منهج علمی علامه میرحامد حسین، باید نوآوری ها و امتیازات ایشان مشخص گردد، خاطرنشان ساخت: در درختواره رشته‌های حوزه علمیه، گرایش‌های کلامی متنوعی ترسیم و در فرایند عملیاتی سازی قرار دارد که جانمایی آثار و منابع علمی فاخر در آن، موجب رونق نشر تراث حوزه هند و انتشار آثار علامه میرحامد حسین خواهد بود.

وی به موضوع پایان‌نامه‌ها و ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی بنیاد بین المللی امامت اشاره نمود و با بیان این که باید عناوین پایان‌نامه‌ها را در متن حوزه‌ علمیه و نهادهای حوزوی عرضه نماییم، یادآور شد: عرضه موضوعات پایان‌نامه‌های تخصصی و ورود قلب دانشی حوزه‌های علمیه در قلمروهای تفسیری، کلامی، فلسفی، حدیثی و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر اهمیت بازشناسی مکتب فقهی لکهنو و برجسته‌سازی حوزه‌های فقهی هندوستان تأکید نمود و یادآور شد: شناسایی و معرفی علمای تراز حوزه هند که فراتر از هندوستان اثربخش بودند، بسیار مهم بوده، طلاب و روحانیون هندوستان باید مخاطبان اصلی در جریان احیاگری حوزه هند و فرایندهای پژوهشی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین قرار گیرند.

وی با تأکید بر این که بازتاب رویکردهای احیاگری کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در جوامع علمی هند، می تواند اثرات ارزشمندی را در بازسازی حوزه علمیه هند داشته باشد، خاطرنشان ساخت: تقویت تعامل با جوامع اهل سنت و علمای مسلمان به ویژه در مباحث کلامی از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که جمع‌آوری و بازسازی نسخ قدیمی، نیازمند حمایت‌های جدی‌تری است، اظهار داشت: بازشناسی اندیشه علمای تراز جهان اسلام و ترسیم دوره‌های کوتاه مدتی چون؛ عبقات شناسی و عبقات پژوهی و... در متن حوزه های علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های فقه معاصر، بر اهمیت توجه به فلسفه‌های مضاف و نظامات علمی و مباحث کلامی حوزه تصریح نمود.

احصای تاکنون 120 جلد از آثار برگزیده علمای مدرسه کلامی لکهنو

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه رویکردهای علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین ارائه و به نقش تاریخی مدرسه کلامی لکهنو در احیای مکتب تشیع در سرزمین هند و درخشش آن در عرصه بین الملل اشاره نمود.

وی در ادامه بر اهمیت احیای آثار علامه میرحامد حسین تأکید و با بیان این که تا کنون 120 جلد از آثار برگزیده علمای مدرسه کلامی لکهنو احصا و در فرایند چاپ و نشر قرار دارد، یادآور شد: بازشناسی نسخه‌های خطی به ویژه نسخه‌های عبقات الانوار و مصادر علمی آن، دستیابی به نسخه‌ها و احیای کتابخانه ناصریه هندوستان را سخت نموده بود که با تلاش مجاهدانه دوستان و همکاران و همیاری علمای هندوستان کتابخانه ناصریه بازسازی شد.

رئیس دبیرخانه کنگره بین المللی میرحامد حسین ترسیم بزرگترین بانک اطلاعات نسخه‌های خطی مدرسه کلامی لکهنو را تنها یکی از دستاوردهای ارزشمند کنگره بین المللی علماه میرحامد حسین دانست و یادآور شد: تربیت محققان امامت پژوه هندی در مسیر احیارگری آثار علمای هندوستان از دیگر رویکردهایی این کنگره بین المللی است.

وی با بیان این که متناسب با عناوین مقالات کنگره، پرونده علمی از آثار میرحامد حسین ترسیم و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می گیرد، یادآور شد: برگزاری شب شعر و پیش نشست‌های متنوع در مناطق مختلف ایران و هندوستان و زمینه‌سازی‌های علمی برای نقش‌آفرینی اندیشمندان از جمله رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت نگاشت زندگی نامه علامه میرحامد حسین را از جمله دستاوردهای کنگره دانست و ضمن تأکید بر اهمیت احصا روش شناسی علامه میرحامد حسین، تصریح کرد: مجموعه عبقات الانوار، مبتنی بر روش شناسی نگارشی امروز، تلخیص و به زبان های مختلف منتشر خواهد شد.

وی برپایی دوره‌های عبقات‌شناسی و بررسی و تبیین ابعاد مختلف مدرسه لکهنو هندوستان از جمله رویکردهایی کنگره بین المللی میرحامد حسین دانست و اذعان داشت: در کنار تبیین ابعاد مختلف شخصیتی میرحامد حسین در نمای کلی، ترسیم یادمان، یادواره‌ و نامگذاری مکان به نام میرحامد حسین از جمله پیگیری هایی است که صورت می‌گیرد.

احیای آثار 40 شخصیت علمی

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور نیز در بخش دیگری از این دیدار ضمن تقدیر از نگاه بین المللی مدیر حوزه های علمیه، با تاکید بر این که در دوره ای از تاریخ هندوستان شیعیان تمدن ساز بودند، یادآور شد: از میان صدها شخصیت علمی صاحب اثر در هندوستان، احیای آثار 40 شخصیت علمی این سرزمین از جمله اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاسیس شعبه بنیاد بین المللی امامت در هندوستان به منظور رصد زندگینامه علما و احیای آثار این بزرگان با همکاری محققان هندی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: در کنار توجه به پایان نامه‌ها، کتاب شناسی از دیگر موضوعاتی است که در این مسیر کتاب شناسی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه دنبال شده است.

نماینده ولی فقیه در هندوستان در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت تربیت حوزویان مسلط به مباحث اعتقادی فعال در عرصه بین الملل تاکید نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha