دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: فقط کسانی که به خدا و قیامت اعتقاد دارند می‌توانند مساجد را آباد کنند، مسجد با این‌ها آباد می‌شود؛ مسجدی که با نام خدا، یاد خدا و برای رضای خدا ساخته نشود، سالن است، مسجد نیست؛ زمانی مسجد می‌شود که خدایی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار جمعی از ائمه جماعات شهر قزوین گفت: خداوند در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه فرموده «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، یعنی (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده‌اند؛ پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند).

وی ادامه داد: فقط کسانی که به خدا و قیامت اعتقاد دارند می‌توانند مساجد را آباد کنند، مسجد با این‌ها آباد می‌شود؛ مسجدی که با نام خدا، یاد خدا و برای رضای خدا ساخته نشود، سالن است، مسجد نیست؛ زمانی مسجد می‌شود که خدایی باشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: مسجد باید برای خدا دیده شود، چه کسی می‌تواند مسجد را برای خدا ببیند، آن کسی که با خدا رفاقت دارد، به خدا و قیامت اعتقاد دارد، برای رضای خدا به مسجد می‌رود و نماز می‌خواند، چنین کسی می‌تواند مسجد را آباد کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند فرزندم، آبادانی دل تو به این است که یاد خدا در آن باشد، با یاد خدا قلب انسان آباد می‌شود، وقتی یاد خدا باشد طاعت خدا هم پشت‌سرش می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: باید راه را صاف کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های مسجدی انجام دهیم، این طور می‌شود کارها را پیش برد، خیلی باید خدا را شاکر باشیم، الحمدلله شرایط نسبت به گذشته خیلی متفاوت شده است، یک زمانی ما فقط شاهد پیش‌نمازهای ساده بودیم که به مساجد می‌رفتند و نماز می‌خواندند اما اکنون اغلب عزیزان نماز را اقامه می‌کنند و در مساجد امامت می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: به برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام (ره)، مدیریت‌ها و رهبری ویژه رهبر حکیم انقلاب قدم‌های خوبی در این زمینه‌ در سراسر کشور برداشته شده است، امروز موضوع امامت در حال جا افتادن و شکل‌گیری است، زحمات زیادی در این راستا کشیده شده و در حال نتیجه دادن است، این زحمات باید دیده شود، اگر فقط کاستی‌ها دیده شود ممکن است مأیوس شویم اما آنقدر کارهای خوب انجام شده و موفقیت‌هایی حاصل شده که امیدوارکننده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۲۶۸ سوره بقره می‌فرماید «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»، یعنی (شیطان، شما را به هنگام انفاق، وعده فقر و تهیدستی می‌دهد، و به فحشا و زشتی‌ها امر می‌کند، ولی خداوند وعده آمرزش و فزونی به شما می‌دهد، و خداوند، قدرتش وسیع، و به هر چیز داناست. به همین دلیل، به وعده‌های خود وفا می‌کند).

وی یادآور شد: شیطان به ما می‌گوید شما هیچ نیستید، هیچ نکرده‌اید و هیچ کاری نمی‌توانید بکنید، سپس امر به زشتی‌ها و فحشا می‌کند اما امیدی که سخنرانی ویژه رهبر فرزانه انقلاب در ۱۴ خرداد ماه در حرم حضرت امام (ره) به مردم تزریق کردند بسیار حائز اهمیت است، مرکز صحبت‌های ایشان دو کلمه شامل «ایمان» و «امید» بود، ایشان فرمودند مردم ما ایمان دارند و امیدوارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه مساجد باید تقویت‌کننده‌ «ایمان» و «امید» در جامعه باشند، اظهار کرد: هر کاری که می‌کنیم باید در این راستا باشد که ایمان و امید در مردم تقویت شود باید به جنبه‌های مثبت بنگریم تا برای ادامه کار روحیه پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه کارها باید با محوریت مسجد و امام مسجد باشد، از نظر جغرافیایی محوریت مسجد است؛ کار فرهنگی، دینی، قرآنی، اخلاقی و عدالت‌طلبی ما باید در مسجد پا بگیرد، چون جغرافیای کار ما مسجد است، فرماندهی کار ما با امام مسجد است، یعنی هر امام جماعتی یک فرمانده، تصمیم‌گیر و تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم باید چنین باشد، این بایدها به‌صورت بخش‌نامه‌ای امکان‌پذیر نیست، یعنی اگر هر چقدر بخش‌نامه و حمایت از هر جا باشد، اما خود این امام جماعت جوهره نداشته باشد فایده‌ای ندارد، اگر هم خودش جوهره داشته و همه این‌ها مانع باشند کندی در کار او ایجاد می‌کنند اما نمی‌توانند کارش را تعطیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: مسجد حضرت علی‌اکبر (ع) در خیابان هاشمی تهران در ایام پیش از انقلاب و دفاع مقدس یک نمونه کامل از مساجد تراز بود، برای مثال زمانی که کارکنان شرکت نفت اعتصاب کرده بودند، این مسجد توزیع نفت برای مردم محله را در دستور کار قرار داده بود و دغدغه مردم را برای تأمین نفت رفع کرده بود، همچنین معلمانی را آماده کرده بودند که به دانش‌آموزان جبرانی می‌دادند، چون در وسع خانواده‌ها نبود که بخواهند معلم خصوصی برای دانش‌آموزانشان بگیرند، چند پزشک را به مسجد آورده بودند تا آدم‌های نیازمند و مستحق را رایگان ویزیت کنند، بسیاری کارهای دیگر از این قبیل می‌کردند، یعنی مسجد مثل یک دولت که وزارتخانه‌های مختلف دارد عمل می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: آدمی که این مسجد را با این خروجی‌ها مدیریت می‌کند، اصلاً کسی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد و بی‌شک او موفق خواهد شد، بنابراین مسجد باید محورِ منطقه‌ای و جغرافیایی و امام جماعت به‌عنوان رهبر، پیشوا و پیش‌برنده این حرکات باشد.

وی تصریح کرد: اگر امام جماعت دائم بخواهد مأیوس باشد و بگوید چون فلان امکانات را ندارم، پس تکلیفی هم ندارم، این گونه نمی‌شود، باید فرصت‌های مناسب را ایجاد کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: مساجد فرصت‌های متنوعی را در اختیار ما قرار می‌دهند، ما متأسفانه کمتر از فرصت مساجد استفاده می‌کنیم، یکی از امامان جماعت می‌گفت ما توانسته‌ایم ۴۰۰ معتاد را در فضای مسجد هدایت و راهنمایی کنیم و به سمت ترک اعتیاد ببریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این یکی از ظرفیت‌های مسجد است، اینکه ببینیم در محله چند آدم هستند که آبرویشان به‌خاطر قسط عقب‌مانده در خطر است، باید برای این‌ها هم فکری کرد، چند خانواده هستند که اختلافات خانوادگی دارد این‌ها را از هم جدا می‌کند و زندگی‌شان به طلاق منجر می‌شود، چند فرزند هستند که با والدین همراه نیستند و والدین نگران سرنوشت جوانشان هستند، همه این‌ها فرصت‌هایی است که در مسجد بتوانیم برای آن‌ها فعالیت کنیم و مساجد را فعال کنیم، همه این‌ها بستگی به امام جماعت، آمادگی و توانمندی‌های او دارد.

وی عنوان کرد: مسجد کوفه قسمت‌بندی شده بود، هر قسمت مخصوص یک کاری و گره‌گشایی از یک مشکلی بود، یک قسمت برای قضاوت بود، یک قسمت برای بسیج مردم جهت مبارزه با شرارت‌ها بود و همچنین قسمت‌های متعددی داشت، مسجد به معنای یک دولت به تمام عیار است که رهبری و هدایت آن با امام مسجد است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»، یعنی (همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‌ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید پس میان دل‌های شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه‌های خود را برای شما روشن می‌کند باشد که شما راه یابید).

وی تأکید کرد: یک موقع ما یک تجربه‌ای در مسجد داریم، این تجربه را به ائمه جماعات دیگر انتقال بدهیم، در این صورت از ظرفیت‌های مسجد استفاده کرده‌ایم، تجربه‌های شما قیمتی و نایاب هستند، باید این تجارب را در اختیار یکدیگر قرار بدهید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha