شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: پیاده روی اربعین، عامل تقویت ارتباطات اجتماعی، ظهور فاخرترین ویژگی‌های اخلاقی همچون ایثار و محبت در بستر اجتماعی پرشور و جمع محور، دیگرپذیری و شادی معنوی در عین حزن قلبی برای حضرت است که این حادثه برخلاف فردگرایی و انزوایی است که غرب اصرار دارد جوامع کنونی را با این خصوصیات معرفی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، زهرا عزیزاللهی عنوان کرد: فرصت پیاده روی اربعین حسینی فرصت مغتنمی است که باید قدر لحظه به لحظه آن را دانست و از تمامی ظرفیت آن در راستای تبلیغ اسلام و حرکت به سمت ظهور حضرت استفاده نمود.

وی در رابطه با کارکردهای این آیین مقدس اظهار کرد: با این حرکت عظیم شبه معجزه می‌توانیم ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعی را به نحو احسن تبلیغ و ترویج نموده و ارتقا بخشیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم بیان کرد: حرکت اربعینی در بُعد سیاسی، متضمن صف آرایی پنهان و نرم شیعی، به رخ کشیدن هویت منسجم شیعی، به تصویر کشیدن تحقق هدف اصلی واقعه عاشورا و اثر بخشی قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

وی گفت: پیاده روی اربعین می‌تواند منشاء جریانات جدید، عظیم و فراتر از مرزهای جغرافیایی بر علیه استکبار باشد. این رویداد می‌تواند تصویری از ظرفیت بسیار عظیم و قوی مسلمانان و بخصوص شیعیان و نمایشی از وجوه اشتراک ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف و اتحاد در عین تفاوت‌های فرهنگی باشد؛ افزون بر آثار سیاسی خاصی که برای کشور عراق دارد.

عزیزاللهی اضافه کرد: این حرکت همگانی عامل تقویت ارتباطات اجتماعی، ظهور فاخرترین ویژگی‌های اخلاقی همچون ایثار، معاونت و محبت در بستر اجتماعی پرشور و جمع محور، دیگر پذیری و شادی معنوی در عین حزن قلبی برای حضرت است که این حادثه برخلاف فردگرایی، تنهایی طلبی، انفعال‌پذیری، انزوا و افسردگی است که غرب اصرار دارد جوامع کنونی را با این خصوصیات معرفی کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم یادآور شد: طی نمودن این مسیر، در واقع تمرینی برای گذر از حواشی، مادی‌نگری، راحت‌طلبی و متقابلاً گام برداشتن در مسیر سهل‌گیریِ مسلمانه و کنار آمدن با شرایط و امکانات گاهاً سخت برای رسیدن به هدف اصلی است.

وی افزود: بُعد فرهنگی اربعین غیر منفک از سایر ابعاد و سایه‌ای وسیع و روح افزا در تمام طول مسیر و لحظات عاشقی و بسیار امیدوار بخش است. این حرکت لایه‌های عمومی و تخصص دارد؛ در رابطه با برخی لایه‌های ظاهری و عمومی می‌توان به تقویت مستوایی از معنویت، معرفت، اخلاق در تعاملات، ترویج هرچه بیشتر فرهنگِ شیعی در میان عامه زائرین، تعظیم عنصر خانواده، ترویج عفت و حیا و فرصت جهادگری تبیینی اشاره نمود. اما در لایه تخصصی، این تجمع، بستری ویژه برای فعالیت فرهنگی نخبگان و متخصصان این عرصه است.

عزیزاللهی در رابطه با ظرفیت‌ حوزه‌های علمیه خواهران در نقش آفرینی در تمدن سازی پیاده روی اربعین در جهان اسلام، گفت: بانوی تربیت یافته در مکتب اهل‌بیت علیه السلام و بخصوص یک بانوی حوزوی می‌تواند در تمام تحولات اسلامی و بین‌المللی و از جمله رویداد جالب توجه پیاده روی اربعین نقش آفرین باشد.

وی ادامه داد: ابعاد مختلفی اعم از تربیت اربعینی نسل‌ها، ترغیب و مسافرسازی برای این حرکت، پشتیبانی و نمایشگری هنر مذهبی و شیعی، تصویرگری پیام عفت و حیاء محرم و صفر در اشکال حضور خود، تبلیغ احکام شریعت بخصوص در حیطه زن و خانواده می‌تواند با حضور فیزیکی و معنوی بانوان محقق شود.

عزیزاللهی عنوان کرد: هر حرکتی که با حضور زنان شکل می‌گیرد، رکن اصلی آن "عفت " است که در منابع دینی ما به عنوان زیربنای اخلاق معرفی شده است، عفت در ابعاد مختلف و بخصوص در امور بانوان در نمود ظاهری و پوشش وکلام از اهتمام بیشتری برخوردار است لذا نقش آفرینی بانوان را در ابتدا باید در این حیطه لحاظ کرد و در این بستر برای آن برنامه ریزی کرد.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha