دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم از جمله شاخصه‌های سبک زندگی رضوی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه عزاداری و سوگواری دهه آخر صفر که با حضور عزاداران در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد به ایراد سخنرانی با موضوع حکمت‌های رضوی و تبیین یکی از احادیث امام رضا(ع) پرداخت.

وی با اشاره به حدیث «مَن أحَبَ عاصیا فَهوَ عاص، وَ مَن أحَبَ مُطیعا فَهو مُطیع، وَ مَن أعان ظالِما فَهو ظالِم…» پرداخت و گفت: در یک جامعه همه افراد مثل هم نیستند برخی افراد نیکوکار و برخی اهل گناه و معصیت هستند. طبق این حدیث امام رضا(ع) اگر کسی انسان معصیت کار را دوست داشته باشد خودش هم معصیت‌ کار است.

رفیعی افزود: کسی که انسان معصیت کار را دوست دارد در واقع در گناهی که او مرتکب شده شریک است بنابراین وظیفه داریم وقتی کسی گناهی را مرتکب می‌شود از این گناه او اظهار ناراحتی کنیم چرا که این کار ممکن است او را متنبه و آگاه کند.

وی بیان کرد: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در قیامت انسان‌ها با کسی که او را دوست دارند محشور می‌شوند. انسان حتی اگر گناهکار هم نباشد ولی همین که یک فرد گناه کار را دوست دارد در روز قیامت با آن فرد گناهکار محشور می‌شود و در گناه او شریک است.

رفیعی اظهار کرد: از طرفی هم اگر کسی از انجام کار خیر و نیکوی دیگران خوشحال و مسرور شود، او هم در صواب کار خیر آن فرد شریک است و خداوند به او اجر و پاداش می‌دهد. همین که وقتی می‌شنویم فردی کار خیری انجام داده خوشحال می‌شویم ما هم در آن کار خیر با او شریک هستیم.

وی اظهار کرد: بخش دوم این حدیث نورانی امام رضا(ع) به این موضوع اشاره دارد که هرکسی ظالمی را یاری کند و یا او را احترام کند خودش هم ظالم است. یکی از چیزهایی که در اسلام به آن بسیار اهمیت داده شده دفاع از مظلوم است.

خطیب حرم رضوی اضافه کرد: انسان مومن از ظلم به دیگران و یاری کردن ظالم دوری می‌کند چرا که می‌داند ظالم در معرض خشم و غضب خداوند قرار دارد. بنابراین همیشه باید در زندگی یار مظلوم و دشمن ظالم باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha