چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
خلیج فارس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ورود اتمی ها به خلیج فارس ممنوع شد

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با حضور در برنامه ثریا طی سخنانی اظهار داشت: کشورهای بیگانه مانند آمریکا، فرانسه و سایرین، زیردریایی‌های سوخت هسته‌ای دارند. با توجه به اینکه خلیج فارس یک منطقه بسته است، اگر اتفاقی برای یکی از زیردریایی‌ها رخ بدهد و رآکتور زیردریایی مشکل پیدا کند و یا با شناورهای دیگر تصادف داشته باشد باعث می‌شود تا این منطقه به مدت ۱۱ سال دچار آلودگی شود. یعنی به مدت ۱۱ سال ماهی و آبزیان دریایی در این منطقه نخواهند بود و آب آن غیر قابل استفاده می‌شود. در واقع، یک فاجعه برای منطقه خلیج فارس رخ خواهد داد.فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: جالب اینجاست که همین کشورها، شناورهای هسته‌ای خود را داخل خلیج‌های بسته نمی‌برند، اما این کار را در خلیج فارس انجام می‌دهند در صورتی که انجام آن ممنوع است و نباید اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: همسایگان ما باید این را بدانند که سخنان ما از باب دلسوزی است و همواره می‌گوییم که هیچ‌گاه بیگانگان در منطقه ما امنیت‌ساز نیستند. اگر بیگانگان از لفظ گاو شیرده استفاده می‌کنند، همسایگان ما باید بدانند که پس از اینکه شیر این گاو تمام شود آن را ذبح می‌کنند. سردار تنگسیری با بیان اینکه همسایگان ما هیچ‌گاه فکر نکنند که کشورهای فرامنطقه‌ای برای دفاع از آن‌ها در منطقه باقی می‌مانند، تصریح کرد: آن‌ها هرگز فکر نکنند که کشورهای فرامنطقه‌ای برای دفاع ماندگار و دفاع از این کشورها در منطقه ما باقی خواهند ماند بلکه منطقه را ترک می‌کنند. وی افزود: من به عنوان یک سرباز مسلمان درخواست می‌کنم و به همسایگانمان توصیه می‌کنم که باور کنید بیگانگان به دو عنوان در منطقه هستند؛ اول، فروش تسلیحات و دوم، بردن نفت و سوءاستفاده از این منطقه. فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر امنیت این منطقه را در قالب اتحاد هشت کشور خلیج فارس تامین کرده و مردم منطقه در صلح و صفا زندگی کنند، البته همسایگان ما باید بدانند که کشورهای فرامنطقه‌ای فقط به خاطر حضور نامشروع خود در منطقه، ایران هراسی انجام می‌دهند. سردار تنگسیری با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه همواره حامی ماهیگیران بوده و با صید ترال مخالف است، عنوان کرد: تعدادی کشتی‌های صیادی صنعتی بیگانه به منطقه ما آمدند و صید ترال انجام دادند. نیروی دریایی سپاه، بیست فروند از کشتی‌هایی که صید ترال انجام می‌دادند را توقیف کرد و صید ترال را در این منطقه ممنوع کرده‌ایم. وی افزود: در بحث ماهیگیری در این منطقه و جزایر، اگر مردم به این منطقه بیایند نیاز به شغل وجود دارد. شغلی که می‌شود علاقه‌مندی عزیزان را به دریا افزایش دهیم، ماهیگیری است. هم کسب و کار حلال است و هم می‌توانیم سهم خود را از دریا برداشت کنیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما نباید با قلاب ماهی صید کنیم. در حالی که کشورهای اطراف ما با موتورهای پرقدرت و امکانات روز دنیا ماهیگیری می‌کنند و حجم بسیاری هم برداشت دارند. وی اظهار کرد: ما از آقای حسینی رئیس سازمان شیلات تقاضا داریم که مجوز ماهیگیری برای جزایر نازعات را به صورت ویژه صادر کنند تا بتوانیم جمعیت را مطابق با فرمان رهبر انقلاب افزایش دهیم. ما می‌توانیم جمعیت این منطقه را افزایش داده و این منطقه را به قطب اقتصادی، گردشگری و مسکونی تبدیل کنیم.

منبع: تسنیم

اسناد محرمانه اسرائیل به تهران رسید

تهران تایمز از دستیابی ایران به بیش از ۷۰ هزار صفحه اسناد قضایی رژیم صهیونیستی خبر داد. روزنامه تهران تایمز به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد: ایران به بیش از ۷۰ هزار صفحه اسناد قضایی اسرائیل که برخی از آن‌ها بسیار محرمانه هستند، دست یافته است و این اسناد در حال بررسی و تحلیل است. این روزنامه خاطر نشان کرد: این اسناد نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو و همسرش سارا از یک بیماری روانی رنج می‌برند و همین امر باعث شده است شایستگی نتانیاهو برای تصدی پست نخست وزیری زیر سؤال برود. تهران تایمز افزود: ناظران احتمال می‌دهند نتانیاهو در درز این اطلاعات نقش داشته باشد، زیرا درز این اطلاعات بیانگر میزان ضعف اسرائیل است. المیادین در اواسط ماه جاری به نقل از یک مقام امنیتی ایران اطلاعاتی درباره این اسناد که آینده نتانیاهو را تهدید می‌کند، ارائه کرده بود.

منبع: شبکه خبر

ارز های آزاد شده تعیین تکلیف شدند

بانک مرکزی اعلام کرد که منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است و طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی، کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند. مصطفی قمری وفا - مدیر روابط عمومی بانک مرکزی - در توئیتی تأکید کرد: منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی که معادل ۵.۵۷۳.۴۹۲.۰۰۰ یورو بوده در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است. به گفته او، طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود. گفتنی است؛ چندی پیش از سوی بانک مرکزی اعلام شد که حساب بانکی شش بانک ایرانی در بانک‌های قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده افتتاح شده و منابع مذکور به زودی از طریق مبادلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس، انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها در بانک‌های ایرانی برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود و با آزادسازی این منابع ارزی بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه می‌شود. اکنون با توجه به پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق که باعث آزادسازی این منابع (که حدود هفت میلیارد دلار بود و طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت) شده است، هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شده و تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر وایز شده است. لازم به تاکید است؛ سایر منابع ارزی ایران نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.

منبع: ایسنا

ایران فینالیست شد

دومین روز از نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی در شرایطی با رقابت ورزشکاران ایران در رشته های مختلف پیگیری خواهد شد که در روز اول تعداد شکست ها و حذف شده ها از موفقیت ها بیشتر بود. تیم ملی والیبال ایران در مرحله نیمه نهایی مقابل تیم ملی والیبال قطر به میدان رفت که این دیدار با نتیجه ۳ بر صفر به سود ایران به پایان رسید. این دیدار در سه ست برگزار شد که ملی‌پوشان والیبال ایران با نتایج ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۲۲ پیروز میدان شدند. با این نتیجه تیم ملی والیبال ایران به فینال صعود کرد.

منبع: مهر

گردوی تویسرکان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفت

فرماندار تویسرکان گفت: کیفیت گردوی تویسرکان براساس اعلام مرکز تحقیقات کشور بی نظیر بوده و لایق جهانی شدن است. حسین افشاری با بیان اینکه میزان برداشت گردو در این شهرستان سالیانه بالغ بر ۱۷ هزار تن است، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته با برگزاری جلسات فشرده و مستمر مقدمات ثبت جهانی گردوی تویسرکان در حال انجام است. وی افزود: نماینده فائو آقای پرفسور زکری به شهرستان تویسرکان آمد و گردوی تویسرکان را بی نظیر دانست و اعلام کرد این دیار شایسته جهانی شدن در عرصه محصول گردو به عنوان یک محصول مهم و استراتژیک را دارد. فرماندار تویسرکان با بیان اینکه زندگی مردم این شهرستان از سالیان دور با گردو گره خورده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اقتصاد مردم تویسرکان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به گردو یا همان طلای سبز وابسته است. افشاری خاطرنشان کرد: برای ثبت جهانی گردو اقداماتی جدی در زمینه عوامل خشک شدن برخی درختان، عوامل آفت زدگی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی گردو و گسترش بسته بندی شکیل و تخصصی گردو با سیب سلامت انجام شود. وی در ادامه بابیان اینکه نهالستان و باغ مادری گردوی تویسرکان یک زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده است که به عنوان یک ظرفیت خوب باید از آن استفاده کنیم تا شاهد افزایش گردوهای اصلاح شده و بهتری در این شهرستان باشیم، گفت: در این زمینه باید اقدامات کارشناسانه، مؤثر و مستمر صورت بگیرد. فرماندار تویسرکان عنوان کرد: برداشت گردو به عنوان یک جشن عمومی و بزرگ در این شهرستان بوده و در این ایام به واسطه وجود محصول گردو جمعیت شهرستان دوبرابر افزایش می‌یابد که خود به گونه‌ای در رونق بازار کمک شایانی خواهد داشت. افشاری افزود: گردو در مباحث اقتصادی از یک طرف در رونق بازار مردم تویسرکان کمک می‌کند و از طرف دیگر در ساختار اجتماعی و فرهنگی مردم نقش بسزا و پر رنگی را بازی می‌کند.

منبع: مهر

موسایی به فینال صعود کرد

اولین نماینده ایران در مسابقات تکواندو بازیهای آسیایی در بخش مبارزه با رسیدن به دیدار نهایی مدال نقره خود را قطعی کرد.مهدی حاج موسایی در مرحله نیمه نهایی وزن ۵۸- کیلوگرم در پیکار با چنگ کای» از چین و در یک مبارزه سخت ۲ بر یک پیروز شد و راهی دیدار نهایی شد. راند نخست این دیدار ۱۹ بر ۱۶ به سود نماینده چین که از سوی تماشاگران پرشمار سالن حمایت می‌شد، خاتمه یافت. اما حاج موسایی در دو راند بعدی ۱۹ بر ۵ و ۱۷ بر ۲ حریف را شکست داد و راهی دیدار نهایی شد. وی امروز صبح کار خود با برتری ۲ بر صفر مقابل «الیاس» از بنگلادش اغاز کرد و سپس در یک دیدار نزدیک «اوتاجانوف» از ازبکستان را با همین نتیجه از پیش رو برداشت. سپس با پیروزی مقابل «آیدین آلتیبایف» از قرقیزستان راهی نیمه نهایی شد. حاج موسایی در مبارزه نهایی «جونگ جانگ» از کره جنوبی را پیش رو دارد.

منبع: مهر

ایران به داروی سکته دست یافت

خط تولید داروی «آلتپلاز» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری افتتاح شد. با راه اندازی خط تولید این دارو، ایران دومین کشور تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد شد.خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز - تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمربکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد - امروز - دوشنبه سوم مهرماه - در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بهره برداری رسید. روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه خط تولید داروی آلتپلاز با تشریح جایگاه ویژه صنعت سلامت ایران گفت: حوزه سلامت، دارو و درمان و به طور خاص، حوزه زیست‌فناوری مورد توجه جدی و از بخش های در حال پیشرفت در کشور است. وی خاطرنشان کرد: امروز به مدد متخصصان و فناوران یک شرکت دانش بنیان یک داروی بسیار مهم و حیاتی که تولید آن تاکنون در انحصار یک شرکت آمریکایی بوده، از زیر سایه تحریم ها خارج و در کشور تولید می‌شود. رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: داروی آلتپلاز، یک درمان راهبردی و حیاتی برای بیماران سکته مغزی به شمار می‌رود که تامین آن تاکنون با چالش های فراوانی از طریق واردات انجام میشد اما امروز به مدد تلاش متخصصان این شرکت دانش‌بنیان، ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو شناخته می‌شود. دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نسل جدید شرکت های دانش بنیان کشور از شرکت های صرفا فناور و تولیدکننده فناوری وارد عرصه اثرگذاری در اقتصاد و بازار شده‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته عمدتا شاهد رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانی بودیم که در مسیر تولید و توسعه فناوری حرکت می‌کردند اما نسل تازه نفس شرکت های دانش‌بنیان علاوه بر این حوزه در عرصه در اقتصاد حوزه های مختلف از جمله غذا، سلامت و انرژی نقش آفرینی می‌کنند.

منبع: ایرنا

ایران به تحریم‌های انگلیس اعتراض کرد

سفیر ایران در عراق در دیدار همتای انگلیسی خود با انتقاد از تحریم‌های حقوق بشری اخیر انگلیس علیه کشورمان، معیارهای حقوق بشری کشورهای غربی را دوگانه توصیف کرد.کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز ۲ مهرماه میزبان «استفان هیچن»، سفیر جدید انگلیس در عراق در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران بود. در این ملاقات، دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از روند اقدامات دولت السودانی استقبال کردند. آل صادق در این دیدار با انتقاد از «تحریم‌های حقوق بشری» اخیر انگلیس علیه کشورمان، معیارهای حقوق بشری کشورهای غربی را دوگانه توصیف کرد و خواستار تغییر رویکرد این کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد.

منبع: ایرنا

حملات هوایی روسیه دوباره اوج گرفت

در واکنش به عملیات ضد حمله اوکراین که تمرکز نیروهای دو کشور بر روی نبردهای زمینی معطوف شده بود، طی روزهای اخیر بار دیگر تب حمله‌های هوایی روسیه بالا گرفته است.اوکراین امروز دوشنبه مدعی شد که سامانه‌های دفاع هوایی این کشور ۱۱ موشک کروز کالیبر ۱۱، ۱۹ پهپاد و ۲ موشک ابرصوت روسیه را شبانه ساقط کرده است فرماندهی عملیاتی جنوب اوکراین اعلام کرد که یک موشک بر فراز منطقه میکولایف و یک فروند دیگر در منطقه کیرووهراد رهگیری شده است در حالیکه سایر موشک‌ها در منطقه اودسا ساقط شدند. این مرکز فرماندهی افزود: ایستگاه دریایی در اودسا متحمل خسارت شده است. آتش سوزی در ساختمان هتل ایستگاه دریایی که چندین سال خارج از سرویس بوده است، اتفاق افتاد و آتش‌نشان‌ها آن را مهار کردند. این واحد فرماندهی ارتش اوکراین در پیام‌رسان تلگرام تصاویری را منتشر کرده که خسارت‌های زیادی را به این ساختمان وارد آورده است. از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه نیز امروز اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی ۴ پهپاد اوکراینی را در بخش شمال غربی دریای سیاه و شبه جزیره کریمه ساقط کرده اند. هنوز مشخص نیست که آیا این حمله اوکراین تلفات یا خساراتی را در پی داشته باشد. این وزارتخانه به صورت جداگانه خبر داد که مسکو ۴ پهپاد دیگر را به صورت شبانه بر فراز مناطق کورسک، بلگورود و بریانسک روسیه نابود کرده است. پاولو کووالچوک سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین امروز گفت که نیروهای روسیه طی هفته گذشته بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کرده و ۴۳۰ حمله هوایی به خاک اوکراین انجام دادند وی ابراز داشت که تهدید حمله‌های روسیه علیه خاک اوکراین همچنان بالا است. این مقام نظامی اوکراینی اضافه کرد که روس‌ها حمله‌های هوایی و شلیک گسترده موشک‌ها به اوکراین را ادامه می‌دهند تا سامانه‌های دفاع هوایی را خسته کنند. پس از آنکه عملیات ضد حمله اوکراین در اوایل تابستان سال جاری آغاز شد، طرفین جنگ بیشتر بر روی نبردهای زمینی متمرکز شده بودند و حالا با بی نتیجه این عملیات، به نظر دوباره دو طرف به حملات هوایی روی آورده‌اند. گفته می‌شود که در جریان این عملیات، همچنین مهمات و تسلیحات کی‌یف بسیار مورد استفاده قرار گرفته و کشورهای غربی با چالش تامین سلاح این کشور مواجه هستند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شب گذشته خود گفت که آمریکا توافق کرده تا به صورت مشترک با کی‌یف سامانه‌های دفاعی و تسلیحات تولید کند.

منبع: ایرنا

دیرالزور از کنترل قسد خارج شد

منابع خبری از حملات گسترده قبایل سوری علیه مواضع نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در دیرالزور و تلفات جانی تروریست‌ها خبر دادند.برخی منابع در گفت‌وگو با المیادین تاکید کردند که عشایر عربی سوریه حملات گسترده‌ای علیه مواضع قسد در منطقه «ذیبان» واقع در شرق دیرالزور انجام داده‌اند. این منابع تاکید کردند که نیروهای عشایر سوری بر بخشی از منطقه ذیبان سیطره یافته و تعدادی از خودروهای نیروهای قسد (تحت حمایت آمریکا) را واژگون کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای قسد در این میان تلفات جانی نیز داده‌اند. همچنین شیخ ابراهیم الهفل، بزرگ قبیله العکیدات در ویدیویی از آغاز نبرد جدید عشایر عربی علیه نیروهای قسد و آماده باش کامل علیه آن ها در ریف دیرالزور خبر داد. از سوی دیگر نیروهای قسد اعلام منع آمد و شد در این منطقه یعنی از «الشحیل» تا «الباغوز» کردند. پیش از این رهبر قبیله "العکیدات" از اعضای خود خواست که به مبارزه با شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) برای تحقق هدفی که به خاطر آن به پا خاستند، ادامه دهند. "ابراهیم الهفل"در این باره گفت: قیام عشایر به لحاظ سیاسی و برای تحقق مدیریت نظامی کامل دیرالزور در مسیر درست خود جریان دارد. درخواست الهفل چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که درگیری میان شبه نظامیان قسد و قبایل و عشایر محلی در حومه‌های شرقی و شمالی دیرالزور بیش از ۱۰ روز ادامه داشت. منابع خبری اعلام کردند ۴۰ نفر از نیروهای دو طرف و ۱۵ غیرنظامی در درگیری‌های پراکنده‌ای که از هفته های گذشته در شرق سوریه (استان دیرالزور/شرق فرات) آغاز شده بود، کشته شدند. در چند روز گذشته درگیری‌ها با شدت کمتر در شرق سوریه ادامه داشت و نیروهای عشایر و شورای نظامی دیرالزور پاسگاه‌ها و مراکز حضور نیروهای حزب کردستان عراق (پ‌ک‌ک) را در شهرها و روستاهای این منطقه یکی پس از دیگری تصرف کردند. یکی از دلایل شعله‌ور شدن این درگیری ها، دستگیری "احمد الخبیل" معروف به "ابی خوله" از فرماندهان عرب شورای نظامی دیرالزور توسط نیروهای قسد بوده است.

منبع: ایرنا

اردوغان آغاز عملیات گازی با اسرائیل را اعلام کرد

رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با اصحاب رسانه در خانه ترک در نیویورک با اشاره به اینکه آنکارا کار حفاری و اکتشاف انرژی را با رژیم صهیونیستی آغاز خواهد کرد، از توافق با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برای سفر به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که جهت شرکت در هفتاد و هشتمین دور نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد در خانه ترک با اصحاب رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد و به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد. اردوغان درباره روابط با رژیم صهیونیستی و دیدار اخیرش با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: من به بنیامین نتانیاهو گفتم که شما این دیدار را انجام دهید و سپس من با تیمم از تل‌آویو بازدید خواهم کرد و توافق نیز حاصل شد. اردوغان اعلام کرد: ما کار حفاری انرژی را با اسرائیل آغاز خواهیم کرد. ما راه اندازی خطوط انتقال انرژی را نه تنها به ترکیه، بلکه از ترکیه به اروپا نیز آغاز خواهیم کرد. وی افزود: مزایای ایجاد سازوکار افزایش همکاری میان دو طرف (ترکیه و رژیم صهیونیستی) در زمینه‌های مختلف را بررسی کردیم. اردوغان در پاسخ به سوالی درباره روابط با یونان نیز اظهار داشت: نشست «سلانیک» جهشی مهم در روابط ترکیه و یونان خواهد بود. وزرای خارجه ما مقدمات را فراهم خواهند کرد و نشسترا در هفتم دسامبر در سلانیک برگزار خواهیم کرد. رئیس جمهوری ترکیه در خصوص مسئله قبرس نیز تاکید کرد: به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی به عنوان یک کشور مستقل تنها و موثرترین گامی است که به حل مشکل کمک می‌کند. ما گزینه‌های دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم. وی افزود: به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی توسط کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در مدیترانه شرقی کمک خواهد کرد. اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر سازمان ملل نتواند اصلاحات را انجام و خود را با زمانه تطبیق دهد، نمی‌تواند ماموریت حفظ صلح خود را انجام دهد، جنگ روسیه و اوکراین عینی‌ترین نمونه آن است. وی در خصوص برنامه‌های اقتصادی کشورش نیز گفت: پس از اعلام (برنامه میان مدت) در G۲۰ شاهد علاقه به اقتصاد کشورمان بودیم. ما خوشحالیم که این علاقه همچنان در ایالات متحده نیز افزایش می‌یابد. اردوغان اظهار کرد: امیدوارم در سه ماهه اول سال آینده شاهد تحولات مثبتی در زمینه مهار تورم باشیم. در حال حاضر نشانه‌های خوبی وجود دارد.

منبع: ایرنا

مورالس نامزد انتخابات ۲۰۲۵ شد

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵ خبر داد.در بحبوحه بروز شکاف در حزب حاکم جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS)، مورالس که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۹ ریاست جمهوری بولیوی را عهده‌دار بود، خاطر نشان کرد که او «مجبور» شده است این تصمیم را بگیرد. این دیپلمات بولیویایی گفت: من را متقاعد کردند که قرار است نامزد شوم، آن‌ها مرا مجبور کردند، واضح است که این خواسته مردم است. مورالس که رهبری حزب جنبش به سوی سوسیالیسم را بر عهده دارد، افزود یک کارزار «کثیف» علیه او وجود دارد، زیرا مخالفان وی را «قاچاقچی مواد مخدر» می‌نامند و دولت لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی و معاونش، داوید چوکه‌اوآنکا از مورالس به عنوان «سلطان کوکائین» یاد می‌کنند؛ به این ترتیب، شرایط حاضر او را «مجبور» به اعلام نامزدی کرده است. رئیس‌جمهوری سابق بولیوی اعلام کرد که «هرچه در توان داشته باشد» را ارائه خواهد داد و «با صداقت و متانت» با حمله‌هایی که «در شبکه‌های اجتماعی وزارت ریاست‌جمهوری علیه وی» صورت گرفته است، مقابله خواهد کرد. مورالس با انتقاد از عملکرد آرسه که در دوره ریاست جمهوری او، وزارت اقتصاد را عهده‌دار بود، گفت از دستورکار ۱۳ بخشی در آستانه دویستمین سالگرد استقلال کشور که پیشتر طراحی شد، «اصلا هیچ چیزی» پیش نرفته است. لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری کنونی بولیوی در انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، با کسب ۵۵.۱۱ درصد آرا، به عنوان نامزد جنبش سوسیالیسم (MAS) پیروز شد و به دولتی که پس از کودتای ۲۰۱۹ علیه دولت مورالس در بولیوی قدرت را در دست گرفته بود، پایان داد. در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در سال ۲۰۱۹ که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات در بولیوی، باعث برکناری او شد. اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه ونزوئلایی «تله‌سور»، با سفر یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت.جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS)، حزب حاکم در بولیوی، بهترین دوران خود را پشت سر نمی‌گذارد و به نظر می‌رسد شکافی که میان حامیان اوو مورالس، رئیس‌جمهوری سابق و رهبر حزب و لویس آرسه رئیس‌جمهوری فعلی لوئیس آرس ایجاد شده، تمام سطوح حزب، مجلس قانونگذاری و جنبش‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است؛ این درگیری سیاسی، اتهام‌های متقابل به خیانت، ادعای فساد و حتی قاچاق مواد مخدر را شامل می‌شود.

منبع: ایرنا

دست دانش آموزان فرانسوی از فضای مجازی کوتاه شد

مقررات محدود کننده‌ای در استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان فرانسوی اتخاذ می‌شود. در پی اوج‌گیری تنش‌ها بر سر آزار و اذیت‌های دانش‌آموزی در مدارس فرانسه، مسئولان وزارت آموزش ملی این کشور تصمیم گرفته‌اند مقررات محدودکننده‌ای در استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان در نظر بگیرنددولت فرانسه قصد دارد برای مقابله با آزار و اذیت‌های دانش‌آموزی کنترل بیشتری روی استفاده از فضای مجازی اعمال کند. یکی از اولین اقدامات، ضبط تلفن همراه دانش‌آموز خاطی است. این اقدام دقیقاً پس از تشکیل پرونده قضایی صورت می‌گیرد و شامل ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ساعت شش عصر تا هشت صبح است. هوگو مارتینز، رئیس انجمن هوگو: من به این دلیل با چنین تصمیمی موافقم که باعث می‌شود والدین بیشتر حواس‌شان را جمع کنند و خودشان در خانه مراقب استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی باشند.گابریل آتال وزیر آموزش ملی همچنین خواستار تشکیل «گروه ضدآزار» در هر یک از موسسه‌های آموزشی شده است. این گروه می‌تواند متشکل از بازرس، روان‌شناس و معلم باشد و هدف از آن مدیریت دانش‌آموزان در صورت به وجود آمدن شرایط بحرانی است. در نهایت این‌که دولت قصد دارد کنترل بیشتری روی فضای مجازی داشته باشد و هدف از آن این است که دسترسی به افراد کمتر از پانزده سال به فضای مجازی بدون اجازه والدین غیرممکن شود. گابریل آتال خواستار آن شده است که برای اجرای چنین تصمیمی، سن تمام دانش‌آموزان در سایت وزارت آموزش ملی ثبت شود.

منبع: شبکه خبر

ماتئو مسینا دنارو مرد

منابع خبری گزارش دادند رئیس بزرگترین گروه مافیایی ایتالیا در زندان مرده است. ماتئو مسینا دنارو، رئیس مافیای ایتالیایی که پس از ۳۰ سال فرار در ژانویه دستگیر شد، درگذشت. براساس گزارش خبرگزاری آنسا، منابع ایتالیایی امروز دوشنبه گفتند که مسینا دنارو، ۶۱ ساله، پس از اینکه در آخر هفته به کمای غیرقابل برگشت فرو رفت، در بیمارستان اکویلا در مرکز ایتالیا درگذشت. رئیس سابق گروه مافیایی کوزا نوسترا سیسیلی در زمان دستگیری به دنبال درمان سرطان روده بزرگ بود. او ابتدا در یک زندان فوق امنیتی نگهداری می‌شد، اما در هفته‌های اخیر با بدتر شدن وضعیتش به بیمارستان اکویلا منتقل شد. آنسا گزارش داد که مسینا دنارو درخواست هیچ گونه درمان تهاجمی پزشکی نکرده بود و افزود که پزشکان پس از اعلام اینکه او در کما است، تغذیه او را متوقف کردند. مسینا دنارو در سال ۱۹۶۲ در شهر کاستلوترانو در جنوب غربی سیسیل به دنیا آمد. او به دنبال پدرش وارد مافیا شد و در ۱۵ سالگی اسلحه حمل می‌کرد. پلیس می‌گوید او اولین قتل خود را در سن ۱۸ سالگی انجام داد. گروه مافیای کاستلوترانو با کورلئونسی‌ها به رهبری سالواتوره «جانور» رینا، که به لطف تلاش بی‌رحمانه‌اش برای قدرت تبدیل به «رئیس روسای» بی‌منظور کوزا نوسترا شد، متحد بودند. مسینا دنارو با نام مستعار "یو سیکو" یا لاغر، تحت الحمایه رینا شد و نشان داد که می‌تواند به اندازه اربابش بی رحم باشد و در محاکمه‌هایی که به دلیل نقش او در مجموعه‌ای از قتل‌های اوباش به صورت غیابی برگزار شده بودند، ۲۰ حکم حبس ابد را دریافت کرد. این‌ها شامل قتل‌های جیوانی فالکونه و پائولو بورسلینو، دادستان‌های ضد مافیا در سال ۱۹۹۲ می‌شود - جنایاتی که ایتالیا را شوکه کرد و جرقه‌ای برای سرکوب اوباش سیسیلی برانگیخت و همچنین بمب‌گذاری‌هایی در رم، فلورانس و میلان در سال ۱۹۹۳ که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد. مسینا دنارو همچنین مسئول ربودن جوزپه دی ماتئو ۱۲ ساله شناخته شد تا سعی کند پدر پسر را از ارائه مدرک علیه مافیا منصرف کند.

منبع: خبرنگاران جوان

چراغ بورس بازهم قرمز ماند

شاخص کل بورس امروز هم مانند روزها و هفته گذشته روند نزولی داشت و با کاهش حدود ۱۷ هزار واحدی، روی دو میلیون و ۱۰۱ هزار واحد ایستاد.شاخص کل بورس امروز با ۱۷ هزار و ۳۳۱ واحد کاهش در رقم دو میلیون و ۱۰۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز همین روند را داشت و با ۵۱۹۲ واحد کاهش نسبت به دیروز، رقم ۷۱۶ هزار و ۵۹۵ واحد را ثبت کرد. در این بازار بیش از ۳۶۴ هزار معامله به ارزشی بالغ بر ۴۳ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال انجام شد. در معاملات امروز ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج فارسو ایران خودرو جزو نمادهای بازار سرمایه بودند که بیشترین تاثیر را روی شاخص بورس داشته و همه آن‌ها روند نزولی را تجربه کردند. در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس نیز با ۱۸۱ واحد کاهش در رقم ۲۶ هزار و شش واحد ایستاد. در این بازار بیش از ۲۱۳ هزار معامله انجام شد که بیشتر از ۹۲۱ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری صبا تامین، ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل، گروه انتخاب الکترونیک آرمان و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر را روی شاخص فرابورس گذاشتند و در این میان همه نمادهای مذکور روند منفی داشتند.

منبع: ایسنا

قیمت جهانی گندم نصف شد

قیمت گندم به‌دلیل برداشت زیاد محصول در روسیه به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر رسیده است،این در حالی است که تحلیلگران هشدار می‌دهند تشدید تنش‌ها بین اوکراین و روسیه در دریای سیاه و ریسک زیاد صندوق‌های پوششی، احتمال افزایش مجدد قیمت را در پی دارد. حتی با وجود اینکه حملات روسیه موجب اخلال در عرضه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم جهان یعنی اوکراین شده، قیمت‌ها نسبت به پایان ماه ژوئیه بیش از یک‌پنجم شاهد کاهش بوده است. در زمانی که تورم قیمت سایر کالاهای کشاورزی مانند کاکائو و قهوه را به بالاترین سطح چندساله خود سوق داده است، معامله‌گران روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند که عرضه مازاد از روسیه در سال جاری میلادی به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند. مایکل ماگدوویتز، تحلیلگر ارشد کالا در رابوبانک، گفت: ما شاهد کاهش چشمگیر قیمت گندم بوده‌ایم که اساساً نتیجه (صادرات) روسیه است. بنادر دریای سیاه روسیه حدود ۷۰ درصد از صادرات گندم این کشور را به خود اختصاص می‌دهند که این دریا را به شریان حیاتی برای عرضه جهانی غلات تبدیل کرده است. ماهیت شکننده این بازار در روز چهارشنبه مشخص شد؛ زمانی که قیمت معاملات آتی پس از برخورد یک کشتی باری در حال حرکت به‌سمت اوکراین با مین در دریای سیاه، در ابتدا بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به ۵.۹۱ دلار در هر بشل رسید. بر اساس این گزارش، قیمت جهانی غلات نسبت به اوج خود در سال گذشته در پی جنگ اوکراین یعنی زمانی که به بیش از ۱۳ دلار در هر بشل رسیده بود، بیش از نصف شده است. زمانی که مسکو بنادر دریای سیاه اوکراین را محاصره کرد، هزینه‌ها افزایش یافت و دسترسی یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات جهان از بازارهای بین‌المللی قطع شد و احتمال یک بحران امنیت غذایی جهانی به‌وجود آمد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha