دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نوکوداشت علامه حسن زاده آملی

استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم استاد الهی قمشه‌ای مترجم بزرگ قرآن کریم به آیت الله جوادی آملی سفارش می کردند که هر وقت قم رفتید قبر و مزار بزرگان را قدر بدانید، چرا که دست آنها باز است و چه بسا حاجت‌هایی که می توانند برآورده ‌سازند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، امروز در مراسم دومین سالگرد و آئین نکوداشت مقام علمی و معنوی علامه حسن زاده آملی(ره) در تخت فولاد اصفهان ضمن تأکید بر اهمیت تجلیل از علم و عالم و زنده نگه داشتن یاد و نام علما، علامه حسن زاده آملی را عارفی بزرگ و سالکی واصل، فانی بالله و عالمی وارسته دانست و ابراز داشت: احترام به مقام علمی و عملی علما در واقع گام نهادن در مسیر کمال است.

وی در ادامه قدم نهادن در مسیر معرف الله و شناخت علمای عارف و سالک الی الله را توفیقی بس بزرگ توصیف کرد و افزود: کسی که لقمه‌اش نور و کلمه توحید و ذکر و یاد نام اولیاء الله نصیبش می شود، به تحفه‌ای ماورائی و رزقی معنوی دست می یابد که به جان و روح حیاتی دوباره می‌بخشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخچه افتخارآفرین شهر اصفهان، این دیار را مهد علم، معرفت، عرفان، فلسفه و حکمت دانست و به نقل خاطراتی از حاج آقا رحیم ارباب در رابطه با لزوم احترام به قبور علمای مدفون در قبرستان تخت فولاد اصفهان پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: همان طور که در زمان حیات این علمای وارسته و با تقرب و استفاده از اندیشه و سیره ایشان می توانیم به کمال برسیم؛ در زمان ارتحال و زیارت مزار و تمسک به ذیل ولایتشان نیز می‌توانیم از آنها استفاده نماییم؛ حتی بیش از آنچه که در زمان حیاتشان می‌توانستند، کمک خواهند نمود.

وی با بیان خاطره‌ آیت الله العظمی جوادی آملی از امام خمینی(ره) در رابطه با انتقال درس(ره) از مسجد سلماسی به مسجد اعظم، بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی(ره)، اظهار کرد: آیت الله جوادی آملی می فرمودند؛ نگاه به چهره آیت الله العظمی بروجردی تداعی گر و نمایان کننده عظمت روحی و طهارت و پاکی نفس و به تمام معنا نایب الامام زیبنده ایشان بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که منتهای سیر انسانی این است که آدمی کارگزار کار خدا در نظام آفرینش گردد، اظهار داشت: علمایی چون آیت الله العظمی بروجردی که کارشان برای خدا بود، دستشان بیش از آنچه که قبلا بود، باز است؛ با زیارت و توسل به ایشان همانی را که در زمان حیاتشان می توانستیم با تمسک به درس و بحث و تعلیم و تربیتشان بهره بگیریم و عروج کنیم، از قبور ابدان مدفون و ارواح متعلق ایشان نیز ساخته است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بهره گرفتن از قبور اولیاء الله را از توصیه های بزرگان دین دانست و ابراز داشت: مرحوم استاد الهی قمشه‌ای مترجم بزرگ قرآن کریم به آیت الله جوادی آملی سفارش می کردند که هر وقت قم رفتید قبر و مزار بزرگان را قدر بدانید، چرا که دست آنها باز است و چه بسا حاجت‌هایی که می توانند برآورده ‌سازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نکته‌ای از آیت الله حسن زاده آملی، نکاح را انشاء صورت انسانی و نه اطفاء شهوت حیوانی دانست و اظهار کرد: استمرار نسل، هدف اصلی «وَمِن کُلِّ شَیۡءٍ خَلَقنَا زَوۡجَینِ»است؛ با نکاح و ازدواج یک جان و نفس ناطقه به فهرست جان‌ها افزوده می شود.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به دشواری های مسیر انقلاب اسلامی در تجلی فرهنگ دینی در عرصه بین الملل، خباثت دشمنان بیرونی و خائنان درونی را نشان دهنده مظلومیت جمهوری اسلامی مقتدر دانست و گفت: نظام اسلامی ریشه در خون پاک شهیدانی دارد که نگاه ایشان مانعی بزرگ پیش روی طرح‌های استبدادی استکبار جهانی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha