شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست سرپرست حجاج ایرانی با نمایندگان بیوت مراجع مطرح شد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشستی با حضور نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید از حوزویان به عنوان افراد تأثیرگذار در فرهنگ جامعه برای هم‌فکری درباره برگزاری باشکوه‌تر سفر زیارتی اربعین دعوت به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، موضوع نیابت در ذبح به صورت شماره‌گذاری محور نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید بود که امروز پنجشنبه 6 مهرماه در قم برگزار شد.

پیش از پرداختن به موضوع نشست و ارائه دیدگاه نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید در این زمینه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی فرا رسیدن هفته وحدت و سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) را به مسلمانان و ملت شریف ایران تبریک و تهنیت گفت.

همفکری و همراهی حوزویان برای برگزاری باشکوه‌تر سفر اربعین

وی در ادامه با اشاره به سفر زیارتی اربعین و حضور میلیونی مردم از مجموعه تلاش‌های ارگان‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی در برگزاری موفقیت‌آمیز توأم با نظم این سفر معنوی تقدیر و تشکر کرد و گفت: امسال همچون سال‌های گذشته راهپیمایی عظیم اربعین با موفقیت به انجام رسید.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این سفر زیارتی را مثبت و موفق ارزیابی کرد اما آن را کافی ندانست و از حوزویان به عنوان افراد تأثیرگذار در فرهنگ جامعه دعوت کرد که طرح‌های خود را برای برگزاری باشکوه‌تر سفر نورانی اربعین در سال‌های آینده ارائه دهند.

برگزاری آزمون مصاحبه روحانیان کاروان‌های زیارتی عمره

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین با اشاره به انجام مقدمات سفر عمره مفرده از برگزاری آزمون مصاحبه روحانیان از سوی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با توجه به تعطیلی هشت ساله عمره و آسیب های ویروس منحوس کرونا باید احراز شود که روحانی توانایی جسمی روحی روانی و علمی اداره کاروان زیارتی عمره را دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مردم‌داری باید مهم‌ترین شاخصه و ویژگی هر روحانی کاروان باشد، خاطرنشان کرد: زائران انتظار دارند که روحانیان کاروان‌ها با آنان نشست و برخاست داشته، در دسترس بوده و در ارتباط مؤثر باشند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده عضو هیئت استفتاء دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع نشست، گفت: اصل مسئله نیابت در ذبح به صورت شماره‌گذاری به استفتاء مراجع معظم تقلید مورد اشکال نیست.

عدم اشکال نیابت در ذبح به صورت شماره‌گذاری

وی درباره اصل نیابت در اعمال عبادی با بیان اینکه برخی از این اعمال نیابت‌بردار بوده و برخی حتی در اجزاء هم نیابت‌بردار نیست، افزود: برخی از اعمال حج هم در مجموع و هم در جزء جزء قابل نیابت است اما همه اعمال به این صورت نیست.

عضو هیئت استفتاء دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: برخی اعمال حج مطلقا برای معذور و غیرمعذور قابل نیابت نیست مانند حلق و تقصیر و برخی اشکالی ندارد مانند رمی؛ اما درباره ذبح چه معذور و چه غیرمعذور، چه زن و چه مرد می‌توانند نیابت بگیرند.

وی درباره نیت در ذبح با طرح این سئوال که اگر نائب بخواهد ذبح کند، آیا نیابت نائب یا نیت نایب‌الامر کافی است، اظهار داشت: برخی نظر دارند که هم منوب عنه و هم نائب باید نیت کنند، برخی به استحباب همراهی منوب عنه با نائب فتوا داده‌اند که اگر می‌تواند دستش را در دست ذابح قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست درباره طرح ذبح به صورت لیستی گفت: امسال برای اولین‌بار طرح ذبح به صورت لیستی مطرح شد و در استفتائی هم که صورت گرفت مراجع اشکالی بر آن نگرفتند.

وی توضیح داد: براساس این طرح مجموعه اسم اعضای کاروان در یک لیست به ترتیب شماره قرار داشت و مشخص بود که این عدد نماینده این اسم است. منتها به جای اینکه بگویند حسین حسنی ذبح کن می‌گفتند شماره 1 و چون اسم اعتباری و عدد هم اعتباری است تفاوت نمی‌کند اسم نماینده فرد باشد یا عدد بنابراین فرمودند که ذبح به صورت لیستی مشکلی ندارد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: فایده طرح این بود که سرعت انجام ذبح را افزایش می‌داد و از آن مهم‌تر جلوی اشتباه را می‌گرفت. در بخش دوم این نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید به بیان دیدگاه‌ و ارائه راهکارهای خود درباره دیگر مباحث مطرح شده پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha