دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدمحمد قائم‌مقامی

حوزه/ استاد حوزه علمیه، گفت: امروز در غرب گوش شنوا برای شنیدن حقایق وجود دارد و مطالب باید با بیان علمی و منطقی معرفی شود؛ هانری کربن که خدمت زیادی به شیعه کرد معتقد است که هیچ دین و مذهبی در روی کره زمین امام زنده ندارد جز شیعه؛ او می‌گوید من برای جمعی از فلاسفه غرب از امام زمان(عج) با زبان عقلی و فلسفی گفتم و همه مات و مبهوت بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد قائم‌مقامی در دومین روز از مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی که در جمکران برگزار شد با بیان اینکه ما معتقدیم با پیروزی انقلاب اسلامی نظم جدید جهانی در حال از بین رفتن و ایجاد دوران جدیدی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران آغازگر این دوره جدید و بعد از سیطره غرب است و بدون تردید این دوره جدید همه جهان را فراخواهد گرفت.


وی با بیان اینکه ما فقط شعار نمی‌دهیم و دلایل مستندی داریم، تصریح کرد: جهان دوران‌های مختلف و ادواری را طی کرده است و به تعبیری ما در تاریخ بشر سه دوران داشته‌ایم؛ دوره نبوی و سیطره حکمت و اندیشه نبوی و دین خالص که بسیار کوتاه یعنی از دوره حضرت آدم بوده است. دوره دیگر هم دوره هبوط شرقی است یعنی بر ایمان بلاعقل و کمترعقلی تاکید می‌شود؛ این دوره، دوره عرفان و تصوف و پادشاهی‌ها است.


حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی با بیان اینکه در این دوران دو ویژگی فرهنگی و سیاسی وجود دارد و در فرهنگ شاهد اومانیسم مخفی و نفسانیت هستیم، گفت: در این مقطع انسان در برابر خدا حرف دارد و بین خود و خدا دوگانگی حس کرده و برای خودش شانیتی در برابر خدا دارد ولی به عمل نمی‌آورد؛ دین را تفسیر به رای می‌کند ولی آن را بر زبان نمی‌آورد و در سیاست هم تفکر سلطنتی غلبه دارد و این سلطنت را هم ناشی از خواست و اراده الهی می‌داند و اینکه خدا این فرد را دوست دارد که او پادشاه است.


استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این دوره نطفه دوره بعدی یعنی غربی را در خود دارد، اظهار کرد: در دوره غربی، همه چیزهای مخفی در دوره شرقی بیرون ریخته و علمی و رسمی می‌شود؛ مثلا اگر در دوره شرقی دین را در برابر جریان اهل بیت(ع) تفسیر به رای می‌کردند در دوره جدید می‌گویند اصلا جز تفسیر به رای کاری نمی‌توان کرد و آن را تئوریزه می‌کنند و در اینجا مفسر در برابر متن دین اصالت پیدا می‌کند. اصل حرف کانت به عنوان مظهر دوره مدرن این است که وقتی کسی علمی به چیزی پیدا می‌کند نمی‌توان گفت آن چیست بلکه باید دید این فردی که آن چیز را می‌بیند و می‌شناسد چه چیزی می‌خواهد یعنی نقش اصلی در فهم، رای شناسنده است. ریشه اصلی این تفکر دقیقا در مکتب سقیفه هم وجود داشت.


حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی با بیان اینکه سکولاریسم و اومانیسم و سایر تفکرات دنیای غرب ریشه در مرحله قبلی یعنی شرق دارد، اظهار کرد: آنها حتی وقتی وارد عرفان می‌شوند آن را تجلی خدا در عالم می‌دانند و می‌گویند این تجلی، مجلایی(محل تجلی) دارد و این مجلاست که تجلی را به رنگ خود درمی‌آورد یعنی مراد از دین این نیست که خدا با ارسال دین بخواهد رنگ خود را در جهان تحقق دهد بلکه خدا خودش به رنگ خلق در می‌آید. جلوه تحت تاثیر محل جلوه است.


پیام انقلاب بازگشت به مکتب نبوی و ولایی
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: بنده نمی‌گویم همه چیز غرب بد است کما اینکه همه چیز شرق هم بد نبود ولی مسئله این است که این مکاتب ناقص مداعیه سلطنت بر جهان را داشته و دارند؛ غربی که به حکمت حقیقی مسلط نیست و جهان و انسان و خدا را نمی‌شناسد و یا حداقل به درستی نمی‌شناسد. انقلاب اسلامی در انتها و مقطع پایانی این دوره واقع شد و پیامش بازگشت به حکمت نبوی و ولایی است.


حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی بیان کرد: تفاوت این دوره با دوره اول در این است که بشر طعم بی‌خدایی و اومانیسم و رای داشتن در برابر خدا را چشیده است و اکنون دوباره می‌خواهد خدا و حقیقت و دین را تجربه کند و نگوید من حقیقت را به رنگ بشر در می‌آورم بلکه این بشر است که به رنگ حقیقت در خوهد آمد؛ همه زیبایی دین این است که بشریت به رنگ خدا و دین درآید و ببیند حقیقت چیست و خود را با آن تطبیق دهد؛ حرف کانت هم کنار می‌رود.


وی افزود: در بازگشت به مکتب نبوی ایمان در اوج عقلانیت مطرح است و از سویی تبعیت مطرح است و انسان آینده تابع دین خدا و اولیای خداست و در عین حال کاملا متعبد و متعقل است زیرا تبعیت از عاقل معصوم همان تعقل است. این عصر فرامدرن و عصری است که هرگز این سر وصداهای کنونی آن را خاموش نخواهد کرد. برخی با استناد به ابزار جدید جهان مانند فضای مجازی و ... تصور می‌کنند که انقلاب تمام شده است در حالی که انقلاب اسلامی شروع شده است.


اساس هرمنوتیک فهم خواننده متن است
استاد حوزه علمیه گفت: ابزار جدید خیلی خوب و عالی است ولی حرف جدید غرب برای دنیای امروز چیست؟ غرب در دوره غربی یعنی از رنسانس تاکنون حرف برای گفتن داشته است ولی الان هرچه داشته گفته است و تخلیه شده است و حرف جدیدی برای بشر ندارد. اگر از ما سؤال شود که شما چه حرفی دارید ما می‌گوییم بیایید فقاهت و ولایت را تجربه کنید. یکی از معانی فقاهت این است که انسان می‌تواند مراد خدا را بفهمد ولی غرب می‌گوید نمی‌شود و مراد مفسر و دانشمند را مهم می‌داند و آن را در برابر رای خدا می‌گذارد که اساس هرمنوتیک هم همین است.


حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی ادامه داد: هرمنوتیک، قرآن را یک پدیده می‌دانند و اینکه مهم فهم مخاطب قرآن است نه اینکه خدا چه می‌خواهد بگوید؛ انقلاب اسلامی و فقاهت اسلامی و شیعی می‌گوید اکر کسی فقیه روشمند باشد کم کم خواهد فهمید که مراد خدا چیست و مراد خدا زیباست و نه مراد بشر و ما معتقدیم که آن نبا و خبر بزرگ هم همین فهم مراد الهی و فهم دین به صورت خالصانه است و لازمه این کار حاکمیت دین است.


وی افزود: خداوند به امام خمینی(ره) عزت بدهد که به ما فقاهت را آموخت و یاد داد که اگر می‌خواهی حکم خدا را بفهمی باید وارد وادی عمل و اجرا شوی و عمل سبب فهم بیشتر خواهد شد؛ انقلاب اسلامی مملو از تازگی است زیرا مبانی ما مانند قرآن بی‌نهایت است و سنت اهل بیت(ع) بی‌نهایت است و نو به نو حرف تازه برای جهان دارد.


استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ریشه و اساس انقلاب همواره رو به رشد و پیشرفت بوده و هست، گفت: برخی تا مقداری گرانی ایجاد شد در دفاع از انقلاب خجالت می‌کشند ولی این درست نیست؛ مبادا ما اهل علمی باشیم که به خاطر مشکلات جامعه به سکولاریسم و جدایی دین از سیاست برگردیم. الان مانند دوره قبل نیست که علما زمام دینداری جامعه را بر عهده داشتند و مسئولیت هم با پادشاهان بود؛ الان چنین چیزی ممکن نیست و نظام سلطه اجازه چنین کاری هم نمی‌دهد.


بهت و حیرت فلاسفه غربی
وی تاکید کرد: امروز در غرب گوش شنوا برای شنیدن حقایق وجود دارد و مطالب باید با بیان علمی و منطقی معرفی شود؛ هانری کربن که خدمت زیادی به شیعه کرد، ابتدا کانتی بود و بعد سمت اسلام و شیعه آمد؛ او معتقد است که هیچ دین و مذهبی در روی کره زمین امام زنده ندارد جز شیعه؛ او می‌گوید من برای جمعی از فلاسفه غرب از امام زمان(عج) با زبان عقلی و فلسفی گفتم و همه مات و مبهوت بودند. بنابراین توصیه می‌کنم در کنار تحصیلات حوزوی غرب را هم بیشتر و بهتر بشناسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha