جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ آیت الله فقیهی گفت: دیگران برای اهداف خودشان، فرزندان خردسالشان را از همان کودکی که کار، بسیار سهل است، مسلّط بر دو یا سه زبان زنده دنیا می‌کنند؛ اما ما با این همه معارف و گنجینه‌ها، برای تبلیغ دین و حقیقت، اکنون افراد نخبه زبان‌دان بسیار کم داریم. باید افرادی که احتمال می‌دهیم در آینده برای تبلیغ معارف اسلام و دین، می‌توانند نقش داشته باشند، از همان دوران کودکی، در امر آموزش زبان‌های مختلف به آنها، اهتمام نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار حجت الاسلام یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دفتر قم با تبریک عید سعید و بزرگ میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت امام صادق علیه السلام، با اشاره به اهتمام اسلام به مسائل عقلانی، گفت: همان‌طور که می‌دانید عقل در کنار کتاب و سنّت و اجماع، از منابع و مدارک استنباط احکام محسوب می‌شود، بلکه بهتر است بگوییم عقل، پایه فهم و درک منابع دیگر است؛ یعنی شما با همین عقلی که خداوند متعال آن را حجّت قرار داده است، قرآن و روایات و اجماع را می‌فهمید؛ درک می‌کنید و احکام الهی را استنباط می‌نمایید. پس این جنبه اسلام و تأکید دین عزیز بر مسائل عقلانی و مخالف‌نبودن احکام با عقل، می‌تواند بسیار راهگشا باشد؛ مخصوصاً در رویارویی با پیروان ادیان و مذاهب دیگر در جهان که تعبّدیات ما را قبول ندارند، بُعد عقلانی و انسانی تعالیم دین اسلام، می‌تواند با سرعت نفوذ نماید و تأثیرگزار باشد.

استاد سطوح عالی حوزه نقش انقلاب اسلامی در معرّفی شیعه در جهان را بسیار پر رنگ دانست و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شیعی در جهان، دشمنان از پیدا شدن رقیبی بزرگ احساس خطر کردند؛ لذا از هیچ چیز، حتی بهتان و دروغ در نابودی این رقیب، ابایی ندارند و شیعه و اسلام را آن‌طور که می‌خواهند برای جهان روایت می‌کنند. نباید اجازه دهیم دشمنان، شیعه را در جهان با خشونت و بهتان و دروغ معرّفی کنند؛ بلکه همان ‌طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند باید با جهاد تبیین، معارف ناب اهل بیت علیهم السلام و مکتب تشیّع را در جهان روایت و معرّفی کنیم و به دنیا بفهمانیم که مکتب اهل بیت علیهم السلام، خیرخواه همه بشریت است و با ظلم و ستم و تبعیض، مخالف است.

آیت الله فقیهی در بخش دیگری از این دیدار، تبلیغ عملی در اسلام را مهمتر از تبلیغ زبانی شمرده و اظهار کرد: انسان می‌تواند با حرکات و سکنات خود و با اخلاق نیک، چهره رحمانی اسلام و شیعه را در معرض انظار جهانیان بگذارد. باید در مقابل تفکّر داعشی و وحشی که روایت دشمنان اسلام از دینِ عزیز است، چهره اصلی و واقعی اسلام رحمانی را به دنیا نشان دهیم.

عضو جامعه مدرسین با تأکید بر ضرورت استفاده از فضای رسانه‌ها برای تبلیغ دین، بیان کرد: برای تبلیغات مخصوصاً در عرصه بین المللی، نباید لحظه‌ای از استفاده ابزار رسانه‌ای جدید مخصوصاً فضای مجازی و در حال حاضر، هوش مصنوعی غفلت کنیم. مبادا روزی بیاید که بفهمیم در استفاده از مثل ابزار پر نفوذ و تأثیر هوش مصنوعی، برای نشر و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام عقب افتاده‌ایم.

وی، در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به لزوم زبان‌دانی طلاب و اساتید جهت تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام در دنیا گفت: دیگران برای اهداف خودشان، فرزندان خردسالشان را از همان کودکی که کار، بسیار سهل است، مسلّط بر دو یا سه زبان زنده دنیا می‌کنند؛ اما ما با این همه معارف و گنجینه‌ها، برای تبلیغ دین و حقیقت، اکنون افراد نخبه زبان‌دان بسیار کم داریم. باید افرادی که احتمال می‌دهیم در آینده برای تبلیغ معارف اسلام و دین، می‌توانند نقش داشته باشند، از همان دوران کودکی، در امر آموزش زبان‌های مختلف به آنها، اهتمام نماییم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مسائل داخلی، بر ریشه‌کردن ماده فساد و نیز نگاه مجموعی به احکام اسلام تأکید کرد.

وی ادامه داد: از مشکلات بنیادین ما این است که در مواجهه با مشکلات، احکام اسلام را به طور جدا جدا می‌بینیم. احکام اسلامی، وقتی در مجموع، دیده و رعایت ‌شوند، بسیار عالی و محکم و جذّابند؛ ولی اگر اینها را از هم جدا کنیم و جدا ببینیم، جواب نمی‌دهد. مثلاً اگر می‌خواهیم در جامعه، ربا نباشد، باید قرض الحسنه را رواج دهیم و یا اگر می‌خواهیم فساد فرهنگی نباشد، باید ازدواج را تسهیل کنیم و مسکن و معیشت جوانان را تأمین نماییم. اینکه اسلام می‌فرماید: «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام»؛ یعنی ماده فساد را باید ریشه‌کن کرد؛ و الا اگر این ماده از بین نرود، شاید یک جایی را موقت اصلاح کنید؛ ولی این راه حل، پایدار نیست و دوباره مشکلات پدید می‌آید. باید مادّه فساد را پیدا کرد و با آن مبارزه نمود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضوی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    خیلی عالی
  • فدایی ولایت IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    درود بر فقهای روشن بین و بصیر