چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم حضرت معصومه(س) در شب ۲۸ صفر

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، گفت: انتخاب اسامی فرزندان به نام مبارک ائمه اطهار علیهم‌السلام، یکی از شاخص‌های پیروی از یاد، نام و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و عشق‌ورزی به ایشان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ایام سالگشت تشریف‌فرمایی کریمه اهل‌بیت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر مقدس قم، نکاتی را در خصوص زنگانی حضرت معصومه و فضائل ایشان و کیفیت به اقتدای ایشان ارائه نمود.

وی با بیان این که تمام فرازهای زندگی فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها برای همه ما درس‌آموز است، اظهار داشت: فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و حدود ۲۷ سال سن داشتند که برادرشان امام رضا علیه‌السلام بالاجبار از مدینه به خراسان حجرت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده با اشاره به این که یک سال بعد از هجرت اجباری ثامن‌الحجج فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها با جمعی از بستگان تحت کاروانی برای دیدار و پیوستن به سمت خراسان حرکت کردند، خاطرنشان کرد: وقتی کاروان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به ساوه می‌رسد مأموران حکومتی به این کاروان حمله و جمعی از همراهان حضرت به شهادت می‌رسند و به نقل‌های تاریخی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نیز مسموم می‌شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: حضرت خود را به قم که در آن دوران از پایگاه‌های بزرگ پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، رساندند و مورد استقبال اهالی این دیار قرار گرفتند.

وی در ادامه به نقل‌های تاریخی دررابطه‌با اسکان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در شهر مقدس قم اشاره نمود و با بیان این که حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها دارای مقام عصمت هستند، ابراز داشت: هرچند عصمت نسبی است؛ اما آنچه امام رضا علیه‌السلام دررابطه‌با خواهر بزرگوارشان فرمودند که معصومه هستند، یعنی نه گناه کردند و نه فکر گناه کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین مقام روایت کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، با تأکید بر این که حضرت معصومه از راویان بزرگ احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند، خاطرنشان کرد: برخی از روایاتی که از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نقل شده، دررابطه‌با واقعه غدیر و عواقب فراموشی آن است.

وی به شان و مقام شفاعت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها اشاره و با بیان این که در روز قیامت قرآن، مسجد و عالم ربانی از برجسته‌ترین شاکیان برخی از انسان‌ها خواهند بود، تصریح کرد: مسجدی که اهالی محل و همسایگانش در آن نماز نخوانند و قرآنی که رها شده و غبارگرفته و خوانده نمی‌شود و عالمی که بدان رجوع نمی‌شود، از جمله شاکیان روز قیامت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده مسجد را دانشگاه و پایگاه تعلیم معارف الهی، قرآن کریم را متن آموزش این پایگاه و عالم ربانی را استاد این دانشگاه دانست و ابراز داشت: آبادی‌های مسجد به زیبایی‌های ظاهری نیست و مسجدی که نمازگزار نداشته، عالم ربانی در آن نباشد و معارف قرآنی تعلیم داده نشود، آباد نیست. مسجد نه‌تنها محل عبادت، بلکه باید محل کسب معرفت نیز باشد.

وی با بیان این که در میان امامزادگان تنها زیارت‌نامه ابوالفضل‌العباس، علی‌اکبر و فاطمه معصومه علیهم‌السلام توسط امام معصوم انشا شده است، خاطرنشان کرد: در زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ضمن سلام به انبیا و اوصیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام از بانوی کرامت درخواست می‌کنیم که از ما شفاعت نموده دست ما را بگیرید. «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنه فإنّ لک عندالله شأنا من الشأن».

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به مقام فقاهت و دانش دین‌شناسی بانوی کرامت اشاره نمود و تأکید کرد: در وصف فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها همان تعبیر زینب کبری سلام‌الله‌علیها، یعنی «عالمه غیر معلّمه» به کار برده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده ضمن اشاره به مخالفت‌های تاریخی دشمنان ولایت با نام فاطمه، با تأکید بر این که ائمه اطهار علیهم‌السلام مقید بودند تا نام فرزندان دخترشان را فاطمه بگذارند، اظهار داشت: خدا را شاکریم که همچنان نام مبارک فاطمه در صدر اسامی دختران سرزمینمان است، چرا که انتخاب اسامی فرزندان به نام مبارک ائمه اطهار علیهم‌السلام، یکی از شاخص‌های پیروی از یاد، نام و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha