شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقه شیعه به قدمت پیشینه خود دانش فقه است و نخستین موضوعات مطرح هم در جریان فقه حدیثی قبل از دوران وجود اقدس امام زمان علیه السلام می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، در اولین نشست از سلسله نشست های علمی حلقه فقه سیاسی مدرسه فقاهت آل محمد علیهم السلام ضمن قدردانی از تدبیر تولیت عظمای آستان قدس رضوی، پرداختن به فقه سیاسی را مهم ترین نیاز روز نظام اسلامی دانست.

استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بین اندیشه سیاسی اسلام و فقه سیاسی تفاوت وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی تحقیقات و فعالیت های علمی که در مؤسسات مختلف حوزوی و دانشگاهی به عنوان فقه سیاسی مطرح است در حقیقت، پرداختن به اندیشه سیاسی اسلام می باشد نه فقه سیاسی.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام آنچه در ساحت مدیریت جامعه با حلال و حرام مرتبط است جزء مسائل فقه سیاسی به شمار می رود، به ضرورت توجه به گستره وسیع فقه سیاسی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین وظایف حلقه فقه سیاسی تشخیص مصادیق گسترده فقه سیاسی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقه شیعه را به قدمت پیشینه خود دانش فقه دانست و افزود: از نخستین موضوعات مطرح هم در جریان فقه حدیثی قبل از دوران غیبت وجود اقدس امام زمان علیه السلام و هم در فقه استنباطی پس از دوره غیبت، مسائل فقه سیاسی بوده است که از جمله نمونه های آن می توان به مسئله قبول ولایت از جانب حاکم جائر اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha