دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سواد رسانه ای لازمه «جهاد تبیین»

حوزه/ در گردهمایی هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر ضرورت ارتقای سطح مهارت های مرتبط با سواد رسانه ای در کشور تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این گردهمایی که با حضور جمعی از مسئولان و نیز اساتید و کارشناسان سواد رسانه ای به‌صورت مجازی برگزار شد، محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ابراز داشت: طبق هدف‌گذاری انجام شده در سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، برخی دستگاه‌ها نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش مکلف شده بودند برای افزایش سالیانه بیست‌وپنج درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‌سازی و سواد فضای مجازی اقدام کنند.

وی افزود: بر همین اساس ساترا به‌عنوان نماینده سازمان صدا و سیما در عرصه تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر بر اساس این سند و برخی اسناد بالادستی دیگر موضوع ارتقای سواد فضای مجازی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری خود تعیین کرده است و با تدوین سندی مشتمل بر ۵۰۰ گزاره سواد رسانه‌ای، مهمترین نیازهای کاربران رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر را احصاء کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر احصای نیازهای کاربران در حوزه مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، طی یک سال و نیم گذشته بسته‌ای مشتمل بر ۵۳۰ انیمیشن، موشن‌گرافیک و فیلم کوتاه با موضوع سواد رسانه‌ای برای اعطا به سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر و نمایش خانگی آماده شده است که انشاءالله تا پایان سال جاری در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد.

دکتر فرشید رضایی، مدیرکل آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: بعد از شیوع کرونا و انتشار گسترده اخبار جعلی درخصوص این بیماری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شکل جدی ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و دفتر آموزش و ارتقای سلامت با همکاری شرکای خود از زمان همه‌گیری کرونا در راستای افزایش سواد سلامت جامعه اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع برای افزایش سواد رسانه‌ای سلامت در سطح خانوار و جامعه کرده است.

وی افزود: ارتقا سواد رسانه‌ای یکی از الزامات سواد خود مراقبتی و سواد سلامت است. وضعیت اطلاعات و اخباری که در شبکه‌های اجتماعی در حوزه سلامت در اختیار مردم گذاشته می‌شود، نیاز به افزایش سواد رسانه‌ای جامعه را بیش از پیش نشان می‌دهد. خودمراقبتی سنگ بنای سلامت است و سواد رسانه بخش مهمی از توانمندی فرد را در این زمینه تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha