شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تخت جمشید

حوزه/ دبیر جامعه روحانیت شیراز گفت: اگر در سنگ نگاره‌های تخت جمشید تصویری از بانوان نمی بینیم، به خاطر جایگاه پایین آنها در آن زمان نبوده بلکه برعکس ایرانی ها حتی پیش از ورود اسلام هم بیشترین عظمت و احترام را برای زن قائل شده اند و عفت زنان و غیرت و احترام نسبت به بانوان از خصوصیات اصلی تاریخی ما است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری شامگاه سه شنبه در دیدار با معاون زیارتی و گردشگری استانداری فارس که در حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) برگزار شد، داشتن دید بلند و افق وسیع را یک ضرورت در گردشگری استان برشمرد و با اعلام این که بیش از ۱۰۰۰ بقعه متبرکه فقط در استان فارس وجود دارد، اظهار کرد: استان فارس از هر نظر مجموعه کاملی است و این ویژگی در موضوع گردشگری بروز بیشتری دارد.

وی در ادامه با تصریح اینکه استان فارس یک اقلیم ۴ فصل است و از نظر اقلیمی نیز شرایط بی نظیری دارد، اضافه کرد: همچنین ظرفیت های مغفول مانده اقتصادی در فارس قابل توجه است و اگر از مجموعه های صنعتی استان پشتیبانی درستی صورت گیرد، می توان با دیگر استان های پیشرو در صنعت هم رقابت تنگاتنگی داشت و این قابلیت بخاطر برخورداری از مزیت اقلیمی استان فارس است.

تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) شیراز خاطرنشان کرد: سیاست دولت های غربی فاصله انداختن میان مردم و نهادهای مذهبی به ویژه کلیسا است اما هنوز مردم این کشورها به کلیسا دلبستگی دارند و در مواقع سختی به آنجا پناه می بردند و این در حالی است که توجه و مراجعه به امامزاده ها در فرهنگ ایران امری نهادینه شده و بدیهی است و این خصوصیت از ظرفیت های بارز در موضوع گردشگری مذهبی است.

دبیر جامعه روحانیت شیراز افزود: برای حل معضل بیکاری که از مسائل فعالی جوانان کشور محسوب می شود می توان از ظرفیت امامزاده ها در زمینه گردشگری مذهبی بهره برد و با فراهم کردن زمینه های لازم، حتی اشتغال روستاییان را از این طریق رشد داد.

تولیت حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) شیراز با اشاره به اینکه محل های گردشگری ما صرفاً برای بازدید استفاده می شوند، گفت: غفلت از ظرفیت فرهنگی، تبلیغی و هویت اماکن گردشگری، نوعی فرصت سوزی است در حالی که می توان از آن برای ارتباطات فرهنگی و افزایش شناخت بازدیدکنندگان از هویت و ریشه ایرانی اسلامی بهره گرفت. اگر در سنگ نگاره‌های تخت جمشید تصویری از بانوان نمی بینیم، به خاطر جایگاه پایین آنها در آن زمان نبوده بلکه برعکس ایرانی ها حتی پیش از ورود اسلام هم بیشترین عظمت و احترام را برای زن قائل شده اند و عفت زنان و غیرت و احترام نسبت به بانوان از خصوصیات اصلی تاریخی ما است.

وی افزود: عظمت مقام زن در فرهنگ ایرانی غیر قابل انکار است و حتی در میان عشایر ایرانی هم زنانی بوده اند که نقش فرماندهی و ریاست ایل را در عین عفت و نجابت بر عهده داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری صنایع دستی را از نمادهای فرهنگی استان دانست که به راحتی قابل عرضه به جهان است و اظهار داشت: دولت های اروپایی سالانه میلیون ها دلار از محل صنایع دستی کسب درآمد می کنند اما در ایران به دلیل عدم توجه به ضرورت پژوهش برای انجام یک کار ریشه ای، این سرمایه و میراث ملی وضعیت مطلوبی ندارد.

تولیت حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) شیراز با اشاره به فرهنگ ایرانی که بر پایه محور بودن خانواده استوار است و توجه به اماکن زیارتی از ویژگی های آن است گفت: انتظار از معاونت گردشگری زیارتی استان فارس این است که فرهنگ اصیل ایرانی به مردم معرفی شود و زمینه دورهمی خانوادگی در اماکن گردشگری فراهم شود. همچنین از نگاه کوچک به موضوعات پرهیز شود بلکه با دید بلند و افق وسیع به موضوعات حوزه زیارتی و گردشگری توجه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha